عضویت ارمنستان در ناتو؟!

ناتو که در قالب ترکیه در آذربایجان حضور دارد، می‌خواهد به هر طریق ممکن زنجیره حضور خود در مرزهای شمالی ایران را با حضور در ارمنستان تکمیل کند.

به گزارش تحریریه، دیپلماسی ایرانی نوشت، گونتر فلینگر، رئیس کمیسیون اروپا در گسترش ناتو در پیامی در صفحه کاربری خود اعلام کرد: «باید همه اینها را تجزیه و تحلیل کنیم و بفهمیم که منافع ملی ارمنستان چیست، چه چیزی سودمند است، چه چیزی فواید کوتاه مدت دارد، چه چیزی میان مدت، چه چیزی طولانی مدت است.»

مدیر موسسه «توسعه دولتی نوین روسیه» نیز با هشدار در خصوص احتمال حضور ناتو در ارمنستان گفت، تا زمانی که ارمنستان عضو سازمان پیمان امنیت جمعی باشد، هیچ پایگاه نظامی آمریکا نمی‌تواند در این کشور وجود داشته باشد.

به گزارش مرکز مطالعات آذربایجان، این در حالی است که یکی از بزرگترین سفارتخانه‌های آمریکا با ۲ هزار کادر پوششی در ارمنستان واقع شده است.

ناتو که در قالب ترکیه در آذربایجان حضور دارد، می‌خواهد به هر طریق ممکن زنجیره حضور خود در مرزهای شمالی ایران را با حضور در ارمنستان تکمیل بکند.

یکی از اهداف جنگ ۲۰۲۰ قره‌باغ حضور رسمی و علنی ناتو و صهیونیست‌ها با پوشش کمک و صلحبان در مرزهای شمالی جمهوری اسلامی ایران بود.

با این حال نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان با بیان اینکه روسیه یک شریک امنیتی ارزشمند برای ارمنستان باقی خواهد ماند، گفت: منحصر در روسیه نخواهیم شد و به دنبال عضویت در ناتو نیستیم.

پاشینیان با اشاره به اینکه ارمنستان دیگر نمی‌تواند منحصراً به روسیه تکیه کند و باید با آمریکا و فرانسه نیز روابط امنیتی برقرار کند، افزود: همان‌طور که در ابتدای جنگ روسیه و اوکراین نیز تاکید کردم، ما متحد روسیه نیستیم اما این به معنای انتخاب بین روسیه و غرب نیست چرا که همکاری‌های امنیتی ما با واشنگتن یا پاریس مانع همکاری امنیتی ما با مسکو نخواهد شد.

نخست‌وزیر ارمنستان با اذعان به اینکه ایروان ممکن است در مورد عضویت خود در سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) تجدیدنظر کند، یادآور شد: در ارمنستان بحث‌هایی وجود دارد که آیا عضویت در سازمان پیمان امنیت جمعی با منافع بلندمدت این کشور مطابقت دارد یا خیر؟ و یا حتی اگر مطابقت دارد، این تطابق تا چه اندازه است.

پاشینیان با بیان اینکه هدف اصلی سیاست خارجی دولت وی برقراری و استمرار صلح در قفقاز جنوبی است، تاکید کرد: عضویت در ناتو مساله‌ای نیست در حال حاضر به دنبال دستیابی به آن باشیم و در این خصوص هیچ مذاکره‌ای انجام نداده‌ایم.

وی افزود ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که هیچ کس نمی‌تواند بگوید فردا صبح چه اتفاقی خواهد افتاد و اگر کسی فکر می‌کند که وضعیت کل جهان، آرام‌تر از وضعیتی است که دولت یا شهروندان ارمنستان در آن وضعیت بسر می‌برند، سخت در اشتباه است.

۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۰
کد خبر: 28915

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 2 =