آخرین خوش‌خدمتی پاشینیان برای غرب

نخست وزیر غربگرای ارمنستان سعی دارد با واگذاری چند روستای راهبردی ایروان که در مسیرهای مهم ترانزیتی شمال- جنوب (گرجستان - ایران) قرار دارند درعمل منافع اقتصادی ارمنستان را بر اساس توصیه اربابان آمریکایی و انگلیسی به رژیم باکو هدیه کند.

به گزارش تحریریه، کانال اخبار سوریه در گزارشی نوشت، «نیکول پاشینیان» روز سه‌شنبه و در دیدار با ساکنان استان مرزی تاووش گفت: «سیاست ما جلوگیری از جنگ است، نه شروع آن. بنابراین، تصمیم گرفته‌ایم که با ترسیم مرز دقیق‌تری در این مناطق موافقت کنیم. ما این کار را نه تنها به نفع جمهوری ارمنستان، بلکه برای روستاهای منطقه انجام می‌دهیم تا امنیت آنها را تضمین کنیم. حالا می‌توانیم اینجا را ترک کنیم، بیایید برویم و به [جمهوری باکو] بگوییم که نه، ما کاری انجام نمی‌دهیم. این به این معنی است که در پایان هفته جنگ آغاز خواهد شد.»

اشاره پاشینیان به این نکته است که بدون حل و فصل مساله، جنگی رخ می‌دهد. پاشینیان در هفته‌های اخیر بارها اعلام کرد که مایل است این روستاها را که برای ایروان مهم هستند، به جمهوری باکو واگذار کند، چرا که آنها کنترل جاده اصلی آن به سمت شمال تا مرز گرجستان را در اختیار دارند. سران رژیم باکو می‌گویند که بازگرداندن «اراضی خود»، پیش شرط لازم برای توافق صلح و پایان دادن به سه دهه درگیری بر سر منطقه قره‌باغ است که آذربایجان در ماه سپتامبر آن را پس گرفت.

آخرین خوش‌خدمتی پاشینیان برای غرب

دو طرف گفته‌اند که می‌خواهند یک معاهده صلح رسمی را امضا کنند، اما گفت‌وگوها در برخی مسائل از جمله تعیین مرز ۱۰۰۰ کیلومتری این کشورها که بسته و به شدت نظامی، به شدت مشکل شده است. ارمنستان و جمهوری باکو هر دو به کنترل سرزمین‌هایی ادامه می‌دهند که در سطح بین‌المللی به‌عنوان بخشی از قلمرو طرف دیگر شناخته شده است.

پاشینیان چند روز پیش تصریح کرد که ارمنستان قصد دارد بخش‌هایی از جاده‌ای جدید را در مرز با جمهوری باکو بسازد تا جایگزین جاده‌هایی شود که اکنون از خاک باکو عبور می کند، از جمله یک جاده در شمال شرقی استان تاووش در نزدیکی «وسکپار». ‌وی همچنین گفت که ایروان قبلا امکان مبادله بخش‌های مساوی از خاک خود با طرف مقابل را برای حفظ کنترل کل جاده در نظر گرفته بود، اما این طرح‌ها را رها کرد تا ابهام بیشتری ایجاد نشود.

آخرین خوش‌خدمتی پاشینیان برای غرب

به گفته او، اکنون مقامات ارمنستان قصد دارند بخش نادیده گرفته شده در خاک ارمنستان را بازسازی کنند. نخست وزیر ارمنستان همچنین آغاز روند ترسیم مجدد حدود مرزهای دو کشور را در استان تاووش رد نکرد.

مقامات ارمنستان اذعان می‌کنند که تعیین حدود مرزی با جمهوری باکو ممکن است به در نظر گرفتن «موجودیت‌های سرزمینی خاص»، مانند منطقه ارمنی «آرتسواشن» در خاک این رژیم و چندین منطقه محصور باکو در ارمنستان نیاز داشته باشد.

ایروان مدعی است که جمهوری باکو کنترل ۳۱ روستا را در اختیار دارد که بخشی از «جمهوری ارمنستان» در شوروی سابق بودند. در عین حال، اپوزیسیون ارمنستان انتقال مناطق محصور جمهوری باکو در این کشور به باکو را غیر قابل قبول می‌داند، زیرا جاده‌های ارتباطی ارمنستان به گرجستان و ایران از برخی از این مناطق عبور می‌کند.

پایان/

۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 29126

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 7 =