چرا زیاد و ارزان تولید می‌کنید؟

مقامات ایالات متحده در تازه ترین حملات خود علیه چین، پکن را متهم می کنند که جهان را با حجم گسترده ای از کالاهای ارزان پر کرده و گوی سبقت را از تولیدات گران غربی ربوده است.

به گزارش تحریریه، «جنت یلن» وزیر خزانه داری آمریکا مدعی شده است که بخش صنعتی چین بسیار بیشتر از آنچه بازار داخلی آن می تواند جذب کند، کالا تولید می کند و همین امر به مشکلی برای کشورهای غربی به ویژه ایالات متحده آمریکا تبدیل شده است.

وی روز گذشته در صحبت با جامعه تجاری آمریکایی در شهر گوانگژوی چین، هشدار داد که کمک و برنامه ریزی های دولت چین باعث ایجاد مازاد کالا در سطح جهان شده است.

وزیر خزانه داری آمریکا خواستار ایجاد شرایطی مناسب و برابر برای شرکت‌ها و کارگران آمریکایی شد و عنوان داشت که ظرفیت مازاد صنعتی و آنچه که ایالات متحده آن را رویه‌ های تجاری ناعادلانه می‌ داند، موجب شده است تا شرکت‌ های آمریکایی و دیگر بنگاه های صنعتی قادر به فعالیت تجاری و تولیدی مطلوب نباشند.

چرا زیاد و ارزان تولید می‌کنید؟

این مقام ارشد کاخ سفید که در سفر پنج روزه خود به چین از قطب های صنعتی و صادراتی این کشور هم بازدید کرد، عنوان داشت «حمایت مستقیم و غیرمستقیم دولت این کشور در شرایط کنونی به ظرفیت تولیدی عظیمی منتهی شده است که به طور قابل توجهی از تقاضای داخلی چین، کشورهای آسیایی و حتی از آنچه که بازار جهانی می تواند آن را تحمل کند، بیشتر می باشد.

یلن مدعی شد تولید مازاد ظرفیت، ناگزیر حجم عظیمی از صادرات با قیمت‌های پایین را ایجاد می‌کند و در نتیجه این امر می‌تواند تمرکز و جمع شدگی بیش از حد زنجیره‌های تأمین را به همراه داشته باشد که خطری برای انعطاف‌ اقتصاد جهانی محسوب می شود.

اتهامات تازه مقام آمریکایی بخشی از مناقشه تجاری طولانی مدت بین واشنگتن و پکن است که پیش از این هم کاخ سفید علیه شرکت های چینی مطرح کرده بود. در همین ارتباط آمریکا سرمایه گذاری چین در خاک خود را محدود ساخته است. البته در مقابل مقام های چینی هم بارها سیاست های واشنگتن در زمینه های تجاری و فناوری را محکوم کرده اند.

چرا زیاد و ارزان تولید می‌کنید؟

ماه گذشته نیز جنت یلن انتقاد کرده بود که کشور چین باتری، پنل های خورشیدی و خودروهای برقی زیادی تولید می کند. او عنوان داشت که این اتفاق به کارگران آمریکایی آسیب می رساند. علاوه بر این وی یک بار دیگر هم پکن را به حمایت بیش از حد از تولیدکنندگان داخلی خود متهم کرد و مدعی شد در حالی که دولت این کشور تولید و اشتغال را در چین حفظ می کند، صنعت را در بقیه جهان دچار رکود و انقباض کرده است.

پیشتر چین شکایتی را در سازمان تجارت جهانی (WTO) به دلیل آنچه که الزامات تبعیض آمیز واشنگتن برای یارانه خودروهای برقی خواند، ارائه کرده بود. مقامات ایالات متحده در پاسخ به این شکایت عنوان داشتند که اعطای یارانه ها برای مشتریان به آینده انرژی پاک مربوط است. واشنگتن در مقابل چین را متهم کرد که از سیاست ها و شیوه های غیرمنصفانه و غیربازاری برای تضعیف رقابت عادلانه استفاده می کند.

پایان/

۱۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 29264

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 7 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • رضایی IR ۰۹:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۸
      0 0
      مهم بود جمله "کمک و برنامه ریزی های دولت چین" رو هم به تیترتون اضافه می کردید، طبق ادعای کاپیتالیزم جهانی "کمک و برنامه ریزی های دولت چین" باعث این پدیده شده.
    • رضایی IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۸
      0 0
      "ایجاد شرایطی مناسب و برابر برای شرکت‌ها و کارگران آمریکایی" طبق نظرات خود ایشان امتیاز و عدم رقابت پذیریه، یک شبه هم protectionist می شند، هم nationalist هم socialist . آزادی بیان رو هم تا جایی خواهند پذیرفت که بالانس قدرت نرم به سمتشون باشه وگرنه tiktok رقیب پلتفرم های مفسد خودشون باید تعطیل بشه.