پیچیدگی‌های بحران اقتصادی مصر

شاخص هایی همچون بدهی بالای مصر، تنش های ژئوپلتیکی در خاورمیانه، کاهش درآمدهای قاهره از کانال سوئز، افزایش تورم و گرانی، افت سپرده های خارجی و ... حکایت از تشدید بحران دلار در مصر دارند.

به گزارش تحریریه، روزنامه «عربی ۲۱» در گزارشی درباره کاهش ارزش پوند مصر در برابر دلار نوشت، بار دیگر طی دو روز قیمت دلار در بانک های مصر و بازار سیاه موازی افزایش یافت. این موضوع نگرانی هایی را برای مردم این کشور در زمینه تشدید درد و رنج اقتصادی آن ها به دنبال داشت. افزایش قیمت دلار در مصر در شرایطی صورت می گیرد که دولت این کشور از ماه گذشته قیمت انرژی را افزایش داده و در کنار آن ۸ میلیارد دلار از وام ۵۰ میلیارد دلاری خود از صندوق بین المللی پول را دریافت کرده است. اتحادیه اروپا هم به این کشور کمک کرد، ضمن آنکه مصر و امارات توافقنامه «راس الحکمه» به ارزش ۳۵ میلیارد را امضا کردند.

«محمد وهبه» کارشناس مسائل اقتصادی مصر درباره دلایل کاهش ارزش پوند مصر به عربی ۲۱ گفت: پس از ۴۰ روز ثبات در قیمت پوند مصر در برابر دلار با وجود دریافت کمک و وام زیاد باز هم ارزش پول ملی مصر در برابر دلار کاهش یافت. قسط نخست ۱۰ میلیارد دلاری در نتیجه توافقنامه راس الحکمه با امارات به خزانه مصر وارد شده است. ۳.۵ میلیارد دلار از این مبلغ به بخش بودجه عمومی اختصاص داده می شود و بقیه آن هزینه مجتمع های عمرانی جدید دولتی خواهد شد. بقیه اعتبارها هم تنها وعده و وعیدی بیش نیست.

A woman stands next to a currency exchange point, displaying an image of the U.S. dollar, in Cairo, Egypt

«عبدالحافظ الصاوی» کارشناس مسائل اقتصادی هم معتقد است بحران دلار در مصر طی ۴۰ روز حل نخواهد شد و دریافت وام داروی مقطعی است که سبب درآمد زایی پایدار نمی شود. همچنین درآمدهای بخش گردشگری مصر هم به دلیل تحولات غزه کاهش یافته است. اقتصاد مصر از کاهش تولید رنج می برد و این موضوع بر روی موازنه تجاری آن تاثیر گذاشته است.

بحران انرژی هم بار دیگر در مصر آغاز شده و موازنه تجاری نفت با کسری ۴ میلیارد دلاری در سال مالی جاری همراه بوده است. مدیریت نادرست انرژی در دوره گذشته بیانگر این موضوع است. آمارها نشان می دهند تولید گاز و نفت مصر کمتر از نیاز آن طی ۶ ماه گذشته بوده است. همه این مسائل سبب افزایش تقاضا برای دلار شده که بخش خصوصی را بار دیگر با بحران تامین دلار روبرو کرده است لذا چاره ای جز گرایش به سوی بازار سیاه وجود ندارد. انتظار می رود پس از دریافت قسط دوم توافق راس الحکمة که مبلغ آن هم ۱۰ میلیارد دلار است اوضاع به مدت ۴۰ روز باثبات باشد، اما پس از آن دوباره بحران رخ خواهد داد و قیمت دلار بالا می رود.

«محمد نصر الحویطی» کارشناس مسائل اقتصادی مصر هم درباره افزایش قیمت دلار در بازارهای داخلی مصر اظهار داشت که دلیل این امر، افزایش ارز آمریکا در بازارهای جهانی طی دو هفته اخیر به خاطر افزایش فروش بخش خصوصی و انتظارها در زمینه تصمیم بانک فدرال برای کاهش نرخ سود بوده است. این اقدامات آمریکا بی تردید قیمت دلار را افزایش خواهد داد. این در شرایطی است که سپرده های مصری ها در خارج هم طی سال ۲۰۲۳ در مقایسه با سال های گذشته کاهش یافته که همین امر سبب افزایش حباب دلار می شود.

روزنامه عربی ۲۱ نوشت، شماری از شاخص های منفی نشان می دهند که احتمال ناگوارتر شدن بحران دلار در مصر وجود دارد. بانک جهانی که پیش بینی کرده بود مصر در سال مالی ۲۰۲۳ -۲۰۲۴ رشد ۲.۸ درصدی را تجربه کند در گزارش جدید خود رشد این کشور را ۲.۱ درصد اعلام کرد. بانک جهانی کاهش عملکرد بخش صنعتی، تورم بالا و جنگ غزه را دلیل این موضوع اعلام کرد. همچنین درآمدهای مصر به دلیل بحران در کانال سوئر و کل خاورمیانه کاهش یافته است. تاکنون تنش های ژئوپلتیکی منطقه سبب کاهش حجم تجارت جهانی در کانال سوئز به میزان ۵۵ درصد شده اند.

هشتم آوریل گذشته بانک مرکزی مصر اعلام کرد سپرده مصری های فعال در خارج از کشور ۲۱.۲ درصد کاهش یافت و طی سال مالی ۲۰۲۳ -۲۰۲۴ به ۹.۴ میلیارد دلار رسید. این در حالی است که رقم فوق در سال مالی گذشته ۱۲ میلیارد دلار بود. عامل دیگر کاهش سرمایه گذاری مستقیم خارجی در مصر در نیمه نخست سال جاری بوده است. این رقم در سال گذشته میلادی ۵.۷ میلیارد دلار بود اما اکنون به ۵.۵ میلیارد دلار رسیده است.

همه این عوامل دست به دست هم داده اند تا تورم مصر در ماه گذشته از مرز ۳۵ درصد عبور کند.

پایان/

۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 29386

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 10 =