رابطه معکوس نفوذ آمریکا و چین در جهان عرب

نظرسنجی‌های مؤسسه «عرب بارومتر» نشان‌دهنده کاهش چشمگیر جایگاه آمریکا در میان شهروندان عرب است که به درگیری غزه نسبت داده می‌شود؛ این تغییر به نفع چین تمام شده که محبوبیت آن در منطقه افزایش یافته است.

به گزارش تحریریه، «فارن افرز» در یادداشت قابل توجهی نوشت با افزایش طول مدت درگیری عملیات نظامی ارتش اسرائیل در داخل غزه، تأثیر پیامدهای آن را بر جهان عرب و ایالات متحده می‌بینیم و اینکه جنگ باعث شد روند روابط دیپلماتیک بین اسرائیل و چند کشور عربی مختل شود.

پیش از این، بحرین، مراکش، سودان و امارات متحده عربی روند عادی سازی روابط با اسرائیل را آغاز کرده بودند و به نظر می رسید عربستان سعودی نیز آماده پیوستن به آنها باشد. با این حال، حمله و پاسخ نظامی اسرائیل در غزه، این پیشرفت را متوقف کرد.

از آن زمان، عربستان سعودی تا زمانی که اسرائیل اقدامات ملموسی برای تأسیس دولت فلسطین انجام ندهد، از عادی سازی روابط خودداری کرده است. اردن در نوامبر ۲۰۲۳ سفیر خود را از اسرائیل فراخواند و سفر برنامه ریزی شده بنیامین نتانیاهو به مراکش لغو شد.

تظاهرات گسترده‌ای در سراسر جهان عرب در اعتراض به اقدامات اسرائیل و بحران انسانی که در غزه برگزار شد. در اردن و مراکش، معترضان خواستار پایان دادن به معاهدات صلح کشورهایشان با اسرائیل شدند و از بی توجهی به نظر مردم، توسط دولت‌هایشان ابراز ناراحتی کردند.

پیامدهای جنگ در غزه به ایالات متحده نیز سرایت کرد، زیرا افکار عمومی عرب به شدت علیه مهم‌ترین و قوی‌ترین متحد اسرائیل تغییر جهت داده است. نظرسنجی‌های مؤسسه «عرب بارومتر» نشان‌دهنده کاهش چشمگیر جایگاه آمریکا در میان شهروندان عرب است که به درگیری غزه نسبت داده می‌شود.

در تونس، دیدگاه‌های مثبت نسبت به ایالات متحده از ۴۰ درصد قبل از روز ۷ اکتبر به ۱۰ درصد کاهش یافت. کاهش مشابهی در اردن (از ۵۱ درصد در سال ۲۰۲۲ به ۲۸ درصد در اوایل ۲۰۲۴) و لبنان (از ۴۲ درصد به ۲۷ درصد) مشاهده شد.

این تغییر به نفع چین تمام شده است که محبوبیت آن در منطقه افزایش یافته است. پس از عملیات نظامی اسرائیل در داخل غزه، حداقل نیمی از پاسخ دهندگان در همه کشورهای مورد بررسی، دیدگاه مثبتی نسبت به چین داشتند. در اردن و مراکش، محبوبیت چین حداقل ۱۵ درصد افزایش یافته‌است.

با وجود حمایت محدود از تلاش‌های چین برای حمایت از حقوق فلسطین، این آمار نشان‌دهنده نارضایتی عمیق از سیاست‌های ایالات‌متحده است. بیش از ۶۰ درصد از پاسخ‌دهندگان در پنج کشور عربی، بر این باور بودند که ایالات متحده از حقوق اسرائیل حمایت می‌کند، در حالی که کمتر از ۱۷ درصد احساس می‌کردند که ایالات متحده از حقوق فلسطین دفاع می‌کند، که کمترین آن ۲ درصد در اردن بود.

منبع: امریکانا

پایان/

۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۰
کد خبر: 29824

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =