آیا کاخ سفید ناگزیر از پذیرش جایگاه جهانی چین است؟

جایگاه چین در نظام جهانی افزایش یافته و ایالات متحده بر سر دوراهی سختی برای نادیده گرفتن و یا پذیرش جایگاه جهانی چین قرار گرفته است.

به گزارش تحریریه، انتخاب «دونالد ترامپ» یا «جو بایدن» برای پکن فرقی ندارد زیرا چین جایگاه جهانی خود را تثبیت کرده است اما نکته مهم آن است که هر فردی در انتخابات سوم نوامبر سکان رهبری ایالات متحده را در دست بگیرد ناگزیر است جایگاه واقعی چین در عرصه سیاسی را هم به رسمیت بشناسد.

چین اکنون به یکی از موضوعات ثابت در رقابت های انتخاباتی ایلات متحده تبدیل شده است. هر دو نامزد جمهوریخواه و دموکرات می دانند که بخش اجتناب ناپذیر سیاستگذاری آنها در 4 سال آینده مدیریت نحوه تعامل با پکن خواهد بود. این نکته از آن جهت حتمی است که به نوشته روزنامه «واشنگتن پست» در مناظره پیشین بایدن و ترامپ 13 بار پای چین به میدان مجادله دو نامزد باز شد. این درحالی است که سیاست خارجی به هیچ عنوان جزئی از موضوعات مورد نظر در آن مناظره نبود.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین هم در واکنش به همین حساسیت ها چند روز قبل تصریح کرد پکن با قدرت محکم با هر فردی که در انتخابات آمریکا پیروز شود، رفتار می کند.

به اعتقاد تحلیلگران، اولین وظیفه برای هر یک از دو نامزد در صورت کسب ریاست جمهوری از سال 2021 به بعد آن است که روابط پکن-واشنگتن را که اکنون به پائین ترین سطح خود در سال های اخیر رسیده است، ترمیم کند. نخستین گام هم پذیرش جایگاه چین در عرصه های گوناگون جهانی از سوی واشنگتن است.

تا 10 سال بعد چین ظرفیتی بزرگ تر از اقتصاد آمریکا را در جهان کسب خواهد کرد و خود را به رتبه نخست اقتصادهای جهان تبدیل می کند. در این صورت پکن یک تصمیم ساز واقعی در عرصه های مختلف جهانی خواهد بود. «ویکتور گائو» استاد دانشگاه سوژو در چین با اشاره به چنین چشم اندازی در گفت وگو با شبکه خبری ای.بی.سی آمریکا تاکید کرد: مردم ایالات متحده مجبور هستند با این دورنما زندگی کنند و با آن به عنوان یک واقعیت قطعی کنار بیایند.

این استاد دانشگاه در پکن اعتقاد دارد اگرچه کار سخت است اما کنار آمدن با بایدن برای چین راحت تر است ضمن آنکه وی فردی متین و معتبرتر است.

مقام های آمریکایی هم از این واقعیت ها اطلاع دارند. آنها هر ترفندی را هم که به کار می گیرند نمی توانند از وابستگی اقتصادی خود به پکن کم کنند. آنها نمی تواند از تور اقتصادی که چین در جهان گسترده است رهایی یابند.

به نوشته «نیوزویک»، با همه فشار، تحریم و تعرفه ای که ترامپ علیه پکن وضع کرد در سال گذشته میزان تجارت چین با آمریکا بیش از 20 درصد نسبت به سال قبل افزایش داشت. این را در نظر بگیرید که دوره 10 ماهه اخیر سال شیوع کورونا و رکود اقتصادی در سرتاسر جهان بود.

طبق نوشته این نشریه آمریکایی، صادرات چین به آمریکا در ماه گذشته بیشتر از 20 درصد افزایش داشت و به 44 میلیارد دلار رسید. باوجود رکود اقتصادی چین در سه ماهه نخست سال اکنون رشد اقتصادی چین برای سال 2020 تا 3.2 درصد برآورد می شود.

البته سیاست های دونالد ترامپ علیه چین و همه گیری جهانی کووید 19 موجب شد تا چین هم بر اجرای سیاست هایی متمرکز شود که از میزان وابستگی آن به بازارهای خارجی مخصوصا بازار کشورهای رقیب کم می کند.

پایان/

۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۹
کد خبر: 344

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 17 =