سقوط قیمت دلار آغاز شد، سقوط آزاد دلار تا کجا ادامه دارد؟

سقوط آزاد در بازار ارز آغاز شد و دلار آمریکا به 26 هزار تومان رسید، در این شرایط سوال اصلی فعالان اقتصادی این است که این سقوط تا کجا ادامه پیدا می کند.

به گزارش تحریریه، نرخ ازرهای خارجی در بازار با کاهش قابل توجهی روبرو شده و دلار آمریکا به حدود 26 هزار تومان رسیده است. تغییرات نرخ ارز بر تصمیم فعالان اقتصادی اثر مستقیم دارد و پیش بینی تغییرات آتی نرخ ارزهای خارجی برای آنها دارای اهمیت اساسی است.

کاهش 4 هزار تومانی قیمت دلار را برخی کارشناسان به نتیجه انتخابات آمریکا و افزایش قابل توجه بخش جو بایدن برای پیروزی ربط می دهند، اما برخی دیگر معتقدند که نرخ دلار در 30 هزار تومان و بالاتر غیرواقعی بود و حتی در صورت پیروزی ترامپ هم شاهد کاهش قیمت ارزهای خارجی می بودیم.

باتوجه به دو مولفه در پیش بودن انتخابات آتی ریاست جمهوری ایران و نیاز دولت و مجلس؛ و به خصوص دولت؛ به ارائه یک کارنامه موفق در شش ماهه منتهی به انتخابات ریاست جمهوری، بباید پرونده نوسانات بالا در نرخ ارز را بسته شده دانست و دورانی از ثبات را شاهد خواهید بود که در شش ماهه آغاز به کار دولت سیزدهم هم ادامه پیدا می کند.

وجود 20 میلیارد دلار پول بلوکه نشده ایران در چین، نزدیک به 7 میلیارد دلار پول در کره که قابل مذاکره و استفاده است، نزدیک به 1.7 میلیارد دلار در ژاپن که آنهم قابل مذاکره و استفاده است، در کنار کاهش تقاضای واقعی برای ارز به دلیل رونق گرفتن تولید داخل منبعث از گران شدن و از صرفه افتادن واردات؛ ضامن دوره ای 18 ماهه از تثبیت قیمت ارزهای خارجی خواهد بود.

بنابراین نگهداری ارزهای خارجی با محوریت دلار با هدف سفته بازی یک اشتباه بوده و سرمایه گذاران متحمل هزینه فرصت و زیان خواهند شد. این شرایط ارتباطی با مذاکرات احتمالی با آمریکا و یا عدم مذاکره نداشته و از واقعیت میدانی اقتصادی و سیاسی داخلی نشات گرفته است.

نتیجه اینکه فارغ از تصمیم نظام برای انتخاب نوع تعامل با آمریکا در دوران جو بایدن؛ رئیس جمهور احتمالی بعدی آمریکا؛ نرخ ارز کاهنده خواهد بود و به سختی می توان تصور کرد بیش از 20 هزار تومان باشد، اگرچه نرخ 15 هزار تومان هم عددی است که به احتمال زیاد به وقوع خواهد پیوست.

کاهش نرخ ارز بر بازار طلا، سهام و مسکن هم تاثیر خواد داشت که در گزارش های بعدی میز اقتصادی تحریریه بررسی می شود.

پایان/

۱۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۷
کد خبر: 379

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 7 =