تولیدکنندگان لوازم خانگی ایرانی می خواهند خودروساز شوند

برخی رسانه ها و تولیدکنندگان لوازم خانگی به بهانه واردات 420 کانتینر لوازم خانگی برند بوش آلمان به وزارت صمت معترض شده و خواستار برخورد با خاطیان شدند.

به گزارش تحریریه، برخی رسانه ها که فهم دقیقی از رقابت و اقتصاد ندارند همصدا با تولیدکنندگان لوازم خانگی خواستار برخورد با کسانی شدند که اجازه واردات 420 کانتینر لوازم خانگی برند بوش آلمان را صادر کرده اند.

از زمانی که واردات کشور با سیاست عجیب بانک مرکزی غیرممکن شد و بیش از 11 میلیون تن کالا در بنادر رسوب کرد، تولیدکنندگان لوازم خانگی نیز مانند سایر اصناف فرصت یافتند تا بازار داخلی را بدون حضور رقبای خارجی در اختیار گیرند. البته افزایش 10 برابری نرخ را باید به عنوان متغیر اساسی در تحلیل وارد کرد که عملا خرید بسیاری از کالاهای وارداتی را برای مردم به امری محال تبدیل کرده است.

تولیدکننگان داخلی در دوره عدم وجود رقیب خارجی به بهانه های مختلف سیاست ایران خودرو و سایپا را در پیش گرفته و مدام بر قیمت ها افزودند، افزایش قیمت هایی که به بهانه افزایش نرخ دلار انجام می شود، اما به دلیل داخلی بودن عمده قطعات توجیه نداشت و صرفا بهانه ای برای کسب سودهای ناشی از حذف رقبا بود.

در واقع، تولیدکنندگان داخلی ترجیح دادند به جای ایجاد رقابت با یکدیگر، به یک بازار انحصار چندجانبه دست زده و با فروش اندک سودهای فراوان به جیب بزنند. خروجی اتخاذ این سیاست که در نتیجه عدم وجود قوانین موثر برای تضمین رقابت ایجاد شده بود حداکثر نشدن رفاه مصرف کننده ایرانی بود که پس از 2 دهه به سمت خرید کالای داخلی سوق داده می شد.

بوش و ...

ورود 420 کانتینر لوازم خانگی برند معتبر بوش برای این انحصارگران تازه از راه رسیده گران آمده و خواستار برخورد شدید با خاطیان شده اند. خاطیان فرضی دقیقا چه خطایی مرتکب شده اند؟ پاسخ؛ معلوم نیست و البته معلوم است، و خطای آنها این است که به این انحصارگران تازه به دوران رسیده اجازه نمی دهند راه پرافتخار ایران خودرو و سایپا را طی کرده و مردم به ستوه بیاورند.

با دلار کنونی بسیاری از مردم عملا از بازار خرید لوازم خانگی برندهای باکیفیتی مانند بوش کنار رفته اند و نیازی به ممنوعیت واردات نیست. کسی که در سال 96 با 5 میلیون تومان یخچال بوش آلمان خریداری کرده است نمی تواند امسال برای خرید همان یخچال 50 میلیون تومان پرداخت کند. اگرچه قیمت کالاهای وارداتی 10 برابر شده، اما درآمد مردم حتی دو برابر هم نشده است.

با این همه؛ تولیدکنندگان لوازم خانگی داخلی به این هدیه کاهش شدید قدرت رقابت پذیری رقبای خارجی هم راضی نشده و فقط تبدیل بازار لوازم خانگی را به بازاری مانند خودرو زیر مهمیز ایران خودرو و سایپا مطالبه می کنند، تا ملت ایران همچنان که از سوار شدن خودروی امروزی محروم شده، از داشتن لوازم خانگی با کیفیت هم محروم شود.

به نظر می رسد که به روزرسانی قوانین ضدانحصاری یک ضرورت است که در غیر این صورت تکرار تجربه خودروسازی را باید در سایر بازارها نیز انتظار داشت.

پایان/

۳۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۲
کد خبر: 472

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 16 =