آیا بورس ایران حبابی است؟ آیا عده ای می خواهند با فریب دیگران ثروتمند شوند؟

داده های استخراج شده از بورس تهران نشان می دهد که قیمت سهام بخش قابل توجهی از شرکت ها حبابی است و نباید به قیمت ناآگاه نگه داشتن دیگران ثروتمند شد.

تهران - تحریریه - داده های استخراج شده از بورس تهران نشان می دهد که قیمت سهام بخش قابل توجهی از شرکت ها حبابی است و نباید به قیمت ناآگاه نگه داشتن دیگران ثروتمند شد.

داده های این تحلیل از آمار بورس در پایان وقت اداری چهارشنبه ١٧ اردیبهشت سال ١٣٩٩ استخراج شده است. پنجاه و هفت شرکت در بورس زیان ده هستند قطعا این ۵٧ شرکت ارزش خرید ندارند مگر اینکه خلاف آن ثابت شود. دوران بازگشت سرمایه ٧٧ شرکت بیش از ١٠٠ سال است.. دوران بازگشت سرمایه یک شرکت ١۵٢ هزار سال است. سهام شرکت‌هایی که بازگشت سرمایه بالای ١٠٠ سال است قطعا حبابی است. از هر نوع بحث در مورد حبابی بودن این ٧٧ شرکت استقبال می کنیم منتهی شرکت به شرکت، هر شرکت جدا باید بررسی شود . نود شرکت دوران بازگشت سرمایه بین ۵٠ تا ١٠٠ سال است اینها نیز حبابی اند مگر اینکه خلاف آن ثابت شود. در حقوق می گویند همه بیگناه اند مگر اینکه خلاف آن ثابت شود شرکتی که دوران بازگشت سرمایه بین ۵٠ تا ١٠٠ سال باشد حبابی است مگر اینکه خلاف آن ثابت شود، مثلا ممکن است شرکتی زمین داشته باشد که ارزش زمین های آن بروز محاسبه نشده باشد در این حالت شاخص دوران بازگشت سرمایه مناسب تحلیل چنین شرکتی نیست. دوران بازگشت سرمایه ١٣١ شرکت بین ۵٠ سال تا ١٠٠ سال است اینها کاندید این هستند که حبابی تلقی شوند مگر اینکه بقیه شاخص های مالی خلاف آن را نشان دهد. در مورد این شرکتها میزان بدهکاری شرکت مهم است اگر نسبت بدهی جاری به دارایی جاری بالای صد در صد بود این شرکت حبابی است ، اگر بدهی جاری بیش از دارایی جاری بود یعنی شما دارید بدهی آن شرکت را می خرید نه سهام آن را. هشتاد شرکت دوران بازگشت سرمایه بین ٨ سال تا ٢٢ سال است و اینها شرکت‌هایی هستند که حبابی نیستند و بسیار شرکتهای با ارزشی هستند و کشور باید به داشتن این شرکتها افتخار کند. دوران بازگشت سرمایه در شرکت زاگرس و نوری ٨ سال است این دو شرکت نه تنها حبابی نیستند بلکه چشم امید کشورند و ایرانی باید به داشتن این دو شرکت و مدیران با لیاقت آن افتخار کند مدیران این شرکتها باعث سربلندی ایران اند. مشکل اینجاست که عده ای از شرکت‌هایی که بازگشت سرمایه آنها بالای ١٠٠ سال است پشت این ٨٠ شرکت پنهان میشوند و آمار این ٨٠ شرکت را با آمار شرکت های خود جمع می زنند و میانگین می گیرند و بعد دعوت به خرید شرکت‌هایی می کنند که بازگشت سرمایه بالای ١٠٠ سال است. طی هفته گذشته در کانال های تلگرامی که جامعه را دعوت به خرید سهام با دوران بازگشت سرمایه بیش از ۵٠ سال می کنند کانال محمد حسین ادیب و شخص محمد حسین ادیب مخاطب موج انتقادات و دشنام بود محور این حملات یک نکته بود وقتی شاخص ٣٠٠ هزار بود محمد حسین ادیب بورس را حبابی ارزیابی کرد. شرکتهای بورسی دو دسته اند حبابی و غیر حبابی ، ٨٠ شرکت حبابی نیستند و بقیه مورد به مورد و شرکت به شرکت باید حبابی بودن آن بررسی شود مگر اینکه خلاف آن اثبات شود. آمار شرکت‌هایی که دوران بازگشت سرمایه کمتر از ٢٢ سال است را با آمار بقیه شرکتها جمع نزنید. کسانی که با لیست شرکت‌هایی که به این طریق حبابی ارزیابی میشوند مخالفند کانال کاملا آمادگی دارد تا استدلال های آنها را منعکس کند. وقتی شاخص ٣٠٠ هزار هم بود سهام شرکتهای زیان ده و شرکت‌هایی که دوران بازگشت سرمایه بالای پنجاه سال است حبابی بود. آیا عده ای می خواهند با ناآگاه نگهداشتن دیگران ثروتمند شوند؟ پایان/
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۳
کد خبر: 6583

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 4 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • سجاد ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۴
      متن احتیاج به بازبینی و ویراست دارد مطلب یکمقدار گنگ شده