آیا با ابتکار ترامپ انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به تعویق خواهد افتاد؟

وضعیت کنونی آمریکا به گونه ای است که دونالد ترامپ به دنبال تعویق در زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باشد که با مخالفت جناح دمکرات رو به رو شده است.

تهران - تحریریه -وضعیت کنونی آمریکا به گونه ای است که دونالد ترامپ به دنبال تعویق در زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باشد که با مخالفت جناح دمکرات رو به رو شده است.

به گزارش تحریریه، ایالات متحده اگرچه با شروع دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ دستخوش تحولاتی شگرف شد اما به طور قطع سال 2020 برای وی و ایالات متحده تاکنون منحصربفرد بوده است و به طور قطع ماه های آتی با رویدادهای ویزه ای همراه می شود. تلاش برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و امیدواری ترامپ برای انتخاب دوباره از سوی مردم با شیوع ویروس کرونا و مرگ ده ها هزار آمریکایی، در کنار آشوب های گسترده اخیر در شهرهای بزرگ و تقریبا همه ایالت های این کشور برای ترامپ نمی تواند خبرهای خوشی به همراه داشته باشد. به اعتقاد تحلیلگران، ترامپ دو راه حل در پیش دارد که هر دو آنها چندان به نفع وی تمام نمی شود. نخست آنکه با همین شرایط به استقبال انتخابات سوم نوامبر (آبان 1399) برود که در این حالت احتمال شکست وی بسیار زیاد است زیرا نوع واکنش و نحوه مدیریت دولت وی در مقابل ویروس کرونا بیشتر آمریکایی را نسبت به توانایی های کاخ سفید ناامید کرده است. همچنین گزینه دیگری را که وی می تواند انتخاب کند تعویق انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است. این اقدام البته نکته ای بود که از چندی قبل دموکرات ها به ویژه جو بایدن نامزد این حزب در انتخابات ریاست جمهوری به شدت با آن مخالفت کردند. ضمن اینکه فراهم کردن زمینه های قانونی آن هم بسیار سخت خواهد بود. توانایی رئیس جمهوری آمریکا برای این کار محدود اما شدنی است، ولی در این صورت اعتبار داخلی و بین المللی کاخ سفید از بین می رود و ترامپ به استبداد و دور زدن قانون آمریکا متهم خواهد شد. در هر صورت اما وضعیت ایالات متحده چندان مطلوب نیست. ویروس کرونا و پیامدهای داخلی و بین المللی آن، قطع رابطه آمریکا با بسیاری از متحدان و سازمان های بین المللی که خود واشنگتن آنها را پس از جنگ جهانی دوم به کشورهای جهان تحمیل کرده بود در کنار اعتراض های گسترده در آمریکا و برخی تحولات دیگر از نگاه تحلیلگران نشانه های خوبی برای بزرگترین قدرت جهان نیستند. تارنمای مرکز تحلیلی «Democracy Now» در گفت وگو با نوام چامسکی نظریه پرداز معروف آمریکایی به شرایط کنونی پرداخت. وی معتقد است: رفتارهای ترامپ همچون اقدامات معمولی و روزمره دیکتاتورها و حاکمان مستبد است. چامسکی به عنوان نمونه به واکنش کاخ سفید به موضوع شیوع کرونا پرداخت و عنوان داشت: یک حاکم مستبد وقتی اقدامی را انجام می دهد که موجب مرگ هزاران نفر از مردم می شود به دنبال فرد دیگری است تا به خاطر این اشتباه وی را سرزنش کند. چنین اتفاقی برای بیشتر از یک قرن در آمریکا در حال رخ دادن است. همیشه برای کاخ سفید آسان بود که خطرات دیگر را برجسته سازد و خود را بیگناه و دیگران را مقصر جلوه دهد. این خط مشی در دوره ترامپ اما به شکل برجسته و ناخوشایندی دنبال شده است و به همین دلیل بخش کثیری از مردم آمریکا به خاطر مرگ یک سیاه پوست دست به شورش زده اند. کار به جایی رسیده است که در آمریکا وضعیت ویژه اعلام شده و ترامپ به ارتش این کشور فرمان آماده باش و مجوز داده است تا برای مقابله با آمریکایی های معترض حتی از سلاح های سنگین هم استفاده کنند. اکنون اظهارات رئیس جمهوری ترامپ به عنوان اعلام جنگ به مردم این کشور به شمار می رود. چامسکی تاکید کرد: آن چیزی که در واقعیت رخ می دهد نشان از اتخاذ سیاست های منسجم اما جنون آمیزی در کاخ سفید هستند. در عمل تلاش می شود تا محیط بین المللی مشتمل بر ارتجاعی ترین و سرکوبگرترین کشورها در کنار یکدیگر ایجاد گردد که رهبری آن با کانگسترهای کاخ سفید است. پایان/
۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۷
کد خبر: 6834

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 9 =