بنویسید غول نقدینگی، بخوانید نقدینگی در اختیار بانک های خصوصی

غول نقدینگی که با فعل مجهول قرینه سازی می شود چیزی جز نقدینگی در اختیار بانک های خصوصی نیست که هر جور بخواهند در اقتصاد ایران به گردش در می آورند.

تهران - تحریریه - غول نقدینگی که در ادبیات اقتصادی و سیاسی کشور با فعل مجهول قرینه سازی می شود چیزی جز نقدینگر در اختیار بانک های خصوصی نیست که هر جور بخواهند به گردش در می آورند.

به گزارش تحریریه، از ابتدای سال ۱۳۹۷ تا آذر ماه ۱۳۹۸، نرخ رشد نقطه به نقطه خالص سپرده ها به تسهیلات بانکهای خصوصی از حدود ۱۵ درصد به ۵۰ درصد صعود کرد. در دوره اسفند ۱۳۸۸ تا اسفند ۱۳۹۸، بدهی خالص بانکهای خصوصی به بخش خصوصی (خالص سپرده ها به تسهیلات) با ۲۷ برابر افزایش از ۳۰ به ۸۰۰ تریلیون تومان افزایش یافت. در این دوره حجم نقدینگی ۱۱ برابر و نقدینگی نزد مردم ۶.۶ برابر گردید. بیش از نیمی از نقدینگی خلق شده در این دوره نزد بانکها است که سهم بانکهای خصوصی ۷۳ درصد است. غول نقدینگی که جهت توجیه شوک های ارزی و قیمتی و اخیرا حباب دارایی در بازار سرمایه توسط نئولیبرال های در خدمت بانکهای خصوصی مطرح می شود، در اصل نقدینگی در اختیار بانکهای خصوصی است. رسانه ها و قلم بدستان در خدمت بانکهای خصوصی با فضاسازی وظیفه انحراف افکار عمومی از نقش کلیدی بانکهای خصوصی را به عهده دارند. پایان/
۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۳
کد خبر: 6884

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 0 =