شروع ناامیدکننده مجلس یازدهم، لابی گری به جای تخصص گرایی

مدیریت مجلس یازدهم با کشاندن مباحث تخصصی کمیسیون ها به لابی های پنهان؛ با خرید زمان و رایزنی های غیرشفاف شروع ناامیدکننده ای داشته است.

تهران - تحریریه - مدیریت مجلس یازدهم با کشاندن مباحث تخصصی کمیسیون ها به لابی های پنهان؛ با خرید زمان و رایزنی های غیرشفاف شروع ناامیدکننده ای داشته است.

مجلس یازدهم که امید زیادی می رود بتواند مانع تداوم روند خسارت بار کنونی در اداره کشور شود آغاز امیدوارکننده ای نداشته است. پس از برگزاری انتخابات هیات رئیسه مجلس انتظار می رفت مساله کمیسیون ها باتوجه به تخصص و سلامت افراد مدیریت شود، اما اخبار ناخوشایندی به گوش می رسد. انتشار اخباری مبنی بر دخالت هیات رئیسه در انتخابات کمیسیون ها و حضور افراد بدون سابقه و تحصیلات مرتبط در کمیسیون های مهم باعث شده است تا شورع به کار مجلس یازدهم با لابی و مذاکرات پنهان همراه شود. آنچه در عمل در حوزه قانونگذاری و نظارت خود را نشان می دهد در کمیسیون های تخصصی مجلس روی می دهد نه در هیات رئیسه و ویترین سیاسی مجلس. انتظار این بود که بخش تخصصی مجلس در سال جهش تولید ملی شاهد شفافیت و تخصص گرایی باشد، اما ظاهرا به محل لابی های پنهان تبدیل شده است. کشمکش بر سر بودجه گرفتن به روش سنتی و تنزل دادن بودجه کشور به یک سند حسابداری؛ طبیعتا؛ نیازی به تخصص ندارد و لابی به جای تخصص گرایی خواهد نشست. نقش ناصواب مجالس گذشته در بحران خودرو، عدم وجود نظارت بر بازار پول و به هرج و مرج کشیده شدن نظام بانکی، از بین رفتن آموزش عمومی هدفمند، بحران در بازار مسکن با تماشاچی شدن مجالس گذشته و نقش منفعل مجلس در سیاست خارجی را می توان به دلیل لابی گری های خارج از قاعده در مجالس قبل دانست که در مجلس جدید هم در حال تکرار است. به تعویق افتادن پیاپی تعیین تکلیف اداره کمیسیون ها نشان می دهد که مسائل بدیهی ناشی از تخصص و سابقه به حاشیه رانده شده و خرید زمان برای افزایس لابی گری جای آن را گرفته است. جا دارد تا نماینگان دغدغه مند مجلس یازدهم از همین ابتدا جلوی این رویه ناصواب را گرفته و در مقابل لابی گری های مدیریت مجلس ایستادگی کنند، در غیر اینصورت 4 سال دوره نمایندگی به زودی به سر آمده و کارنامه ای مانند مجلس دهم می ماند و فرصت های از دست رفته. پایان/
۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۱
کد خبر: 6951

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =