آیا هدفگذاری تولیدات کاتد و آند برای سال 1410 کارشناسی است؟

شرکت ملی مس هدفگذاری جاه طلبانه ای برای تولید آند و کاتد برای سال 1410 اعلام کرده است که با مرور مدیریت گذشته، انتظار تحقق آن بالا نیست.

تهران - تحریریه - شرکت ملی مس هدفگذاری جاه طلبانه ای برای تولید آند و کاتد برای سال 1410 اعلام کرده است که با مرور مدیریت گذشته، انتظار تحقق آن بالا نیست.

به گزارش تحریریه، در دورانی که فروش نفت کاهش چشمگیری پیدا کرده و بر درآمدهای ارزی کشور اثر مستقیم گذاشته است، درنتیجه، انتظارها برای یافتن جایگزین های نزدیک افزایش یافته و مطالبه ارائه برنامه از بخش های دولتی بیشتر شده است. ساخت کالاهای با ارزش افزوده بالا که توان رقابت در بازارهای خارجی را داشته باشند کار راحتی نیست و نیازمند زمانبندی قابل توجه است، اما بخش هایی که پیچیدگی در فناوری نداشته و به سرعت توان جایگزین دارند را؛ باید در بخش معدن جستجو کرد. اگرچه در مورد معدن هم باید در میان مدت و بلندمدت به دنبال تکمیل چرخه ارزش افزوده بود، اما در کوتاه مدت باید عملگرایانه برنامه ریزی کرد. طبق برنامه های اعلام شده توسط شرکت ملی مس، برای سال 1399 برنامه تولید 280 هزار تن کاتد و 335 هزار تن آند وجود دارد که براساس برنامه های مدون که برای شرکت مس تدوین شده است، هدفگذاری برای سال 1410 تولید کاتد به میزان 550هزار تن و تولید آند به میزان 666 هزار تن در نظر گرفته شده است.

مرور گذشته و نگاه به آینده

مرور کیفیت اداره صنعت مس کشور در سال های اخیر نشان می دهد که نمی توان به تحقق برنامه های در نظر گرفته شده امیدوار بود. صنعت مس کشور در سال های اخیر به صورت روزمره و همراه با تصمیم های لحظه ای و رگباری اداره شده است که اگرچه با صنعتی با گردش مالی بالا مواجه هستیم، اما بهره وری در آن ناچیز و معادل خام فروشی است و تصمیم های معاونت معدنی در سال 1398 در جهت از بین بردن معادن کوچک و تبدیل ملی مس به یک کارتل خصولتی بود. نه تغییری در مدیران صنعت مس ایجاد شده و نه اراده ای برای تغییر رویه دیده می شود، اما مدیران شرکت ملی مس به دادن شعارهای زیبا و تاکید بر اعدادی متمرکز هستند که رند نبودن آنها باعث ایجاد این ذهنیت می شود که برنامه بسیار دقیقی در پس این اعداد هدفگذاری شده، وجود دارد. پایان/
۱۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۹
کد خبر: 7547

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =