نگرانی اندیشکده مطرح آمریکایی از ادامه روند تضعیف جایگاه دلار

شورای روابط خارجی آمریکا در مقاله‌ای به بررسی جایگاه دلار در سیستم فعلی اقتصاد جهانی و تضعیف ادامه دار آن به دلیل یکجانبه گرایی پرداخته است.

تهران - تحریریه - شورای روابط خارجی آمریکا در مقاله‌ای به بررسی جایگاه دلار در سیستم فعلی اقتصاد جهانی و تضعیف ادامه دار آن پرداخته است.

به گزارش تحریریه، اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا در مقاله‌ای به بررسی جایگاه دلار در سیستم فعلی اقتصاد جهانی پرداخته است. نویسنده این مقاله نوشته است که اقدام برخی دولت‌ها به افزایش ذخیره دلار که ناشی از افزایش قیمت آن در برابر ارزهای داخلی‌شان و در راستای رویکرد حمایتی از صادرات می‌باشد، نه‌تنها ارزش دلار را افزایش نمی‌دهد بلکه آن را کاهش نیز خواهد داد. نویسنده اضافه کرده است، اهمیت دلار از میزان بالای استفاده آن در مبادلات میان دولت‌ها حاصل شده است و نه میزان ذخیره آن در بانک‌های هر کشور. بر مبنای این معیار، طی سال‌های اخیر ارزش مبادله‌ای دلار در بازارهای جهانی کاهش یافته زیرا فشارهای دولت ترامپ سبب گرایش برخی دولت‌ها به استفاده از ارزهای دیگر شده است. چین پس از فشارهای آمریکا درصدد انعقاد پیمان‌های پولی دوجانبه با کشورهای آسیایی برآمده که با ارز یوآن انجام شود. اروپا و به‌ویژه فرانسه خواستار تقویت یورو در مبادلات جهانی‌شان هستند و تحریم‌های ایران نیز باعث شده مبادله با دلار در غرب آسیا کاهش یابد. هند، کره جنوبی، هنک‌کنگ و تایوان نیز سعی کرده‌اند در مبادلات خود توازنی میان دلار و یورو برقرار کنند که موجب شده است میزان استفاده دلار در مبادلات خارجی این کشورها کاهش یابد. به عبارت دیگر، تنوع‌بخشی به سهم ارزهای مختلف در بازار آسیای شرقی، می‌تواند ارزش دلار را بیش از پیش کاهش دهد. یادداشت اندیشکده شورای روابط خارجی نشان می‌دهد که هژمونی دلار در میان ارزهای جهانی بستگی بسیاری به نقش سیاسی آمریکا و تعاملات این کشور دارد. هر چه آمریکا رویکرد یک‌جانبه و غیرتعاملی در پیش بگیرد و منزوی‌تر بشود، ارزش مبادله‌ای دلار نیز کمتر می‌شود. این مسأله به‌خصوص در تشدید رقابت با چین و روسیه و هم‌چنین افزایش اختلافات با اتحادیه اروپا اهمیت می‌یابد. پایان/
۱۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۵
کد خبر: 7599

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 2 =