کالبدشکافی سیاست مشکوک آمریکا در قبال طالبان

رویکرد دوگانه ای که ایالات متحده در قبال دولت افغانستان و طالبان در پیش گرفته است نه تنها موجب کاهش بی ثباتی در خاورمیانه نخواهد شد بلکه در راستای تامین مناقع آمریکا و راهبرد بلندمدت این کشور عمل می کند.

به گزارش تحریریه، رویکرد ایالات متحده نسبت به افعانستان به شدت مبهم و مشکوک به نظر می رسد. از دو سال قبل کاخ سفید مجموعه مذاکراتی را به سرپرستی زلمای خلیلزاد دنبال کرد و به گفت وگوی مستقیم با نمایندگان طالبان پرداخت. کمتر از یک سال قبل خبر رسید که دو طرف توانسته اند به توافقی در زمینه تثبیت قدرت طالبان در افغانستان در قبال خروج زمان‌مند نیروهای آمریکایی از افغانستان دست پیدا کنند. از مدتی قبل هم مذاکراتی میان نمایندگان دولت رسمی این کشور و گروه طالبان در دوحه برگزار شد.

اقدامات آمریکا از این جهت مشکوک ارزیابی می شود که در دهه های گذشته طالبان را مهمترین دشمن تروریستی خود می دانست و بخش مهمی از عملیات نظامی در افغانستان برای نابودی پیکارجویان این گروه صورت گرفت. از طرف دیگر آمریکا بدون توجه به جایگاه و خواسته مقامات در کابل بیشتر از یک سال مذاکرات دوجانبه ای را با طالبان برگزار کرد و از طرف دولت مرکزی امتیازاتی را به این گروه داد. به عبارت دیگر واشنگتن در این روند کابل را دور زد.

از سوی دیگر طبق قاعده این اقدامات و توافق ها باید موجب بهبود وضعیت امنیتی در افغانستان شود اما در یکی دو ماهه اخیر حوادث خشونت بار و دردناکی در این کشور همسایه رخ داد که با ماهیت تلاش های پیشین کاخ سفید همخوانی ندارد.

گفته می شود یکی از شروط واشنگتن برای طالبان این بود که افغانستان نباید به جولانگاه دیگر گروه های تروریستی و از جمله داعش و القاعده تبدیل شود یا اینکه طالبان با این گروه ها نباید مصالحه ای داشته باشد.  

تناقض در سیاست خارجی ایالات متحده اکنون به اوج رسیده است. برخی رسانه های غربی خبر می دهند که آمریکا در افغانستان به صورت رسمی با طالبان می جنگد اما در دوحه با این گروه بر سر یک میز به مذاکره می پردازد و امتیازاتی را رد و بدل می کند. ظاهرا همزمان واشنگتن تسلیح طالبان را هم در دستور کار خود داده است. این اقدام به بهانه تقویت طالبان در مبارزه با گروه داعش، دیگر دشمن اعلامی ایالات متحده، در حال انجام است.

تارنمای «ولترنت» فاش ساخت، از چند سال قبل شایعاتی در زمینه ارتباط آمریکا و داعش مطرح بود و هنوز خبرهای آن شنیده می شود. به شهادت برخی مقامات و کارشناسان در کشورهای خاورمیانه، این اتفاق پیش از این رخ داد و حالا هم تکرار می شود. چند سال قبل هنگامی که ایالات متحده همزمان که به قول خودش با داعش در سوریه می جنگید، به صورت مخفیانه برای این گروه تروریستی سلاح نیز ارسال می کرد.

وقایعی که به صورت آشکار و پنهان در خاورمیانه رخ می دهد حکایت از آن دارد که ایالات متحده هنوز در مسیر اجرای راهبرد رامسفلد –سبروفسکی گام می دارد تا با ایجاد جنگ های بی‌پایان در خاورمیانه بزرگ، توانایی همه کشورهای منطقه را از مقاومت در برابر ایالات متحده و ساختار مالی امپریالیستی غرب به رهبری کاخ سفید نابود سازد.

پایان/

۹ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۴
کد خبر: 7911

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 6 =