ناگفته های برنامه پنهان آمریکا برای حمله به چالوس

یک اندیشکده آمریکایی در گزارشی فاش ساخت، یک سال بعد از حادثه ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ ارتش آمریکا برای حمله به یک شهر شمالی ایران برنامه ریزی کرد اما به دلایلی نامشخص از این اقدام منصرف شد.

به گزارش تحریریه، شاید تاکنون کسی از برنامه آمریکا برای حمله به چالوس اطلاعاتی کسب نکرده باشد، اما ترور معاون وزیر دفاع و دانشمند هسته ای ایران «محسن فخری زاده» برگ هایی از تاریخ را ورق زد. برای بسیاری از کارشناسان و مطلعان تاریخ سیاسی منطقه این اقدام یادآور اقدامات برخی دولت های منطقه ای و فرامنطقه ای در ترور نخبگان علمی و سیاسی منطقه با اهدافی خاص است. رژیم اسرائیل تاکنون هزاران تن از کارشناسان، دانشمندان، نخبگان و سیاسیونی را که به نوعی دشمن خود می پنداشته به شکل های گوناگون از میان برداشته است.

کارشناسان معتقدند که این جسارت تل آویو به واسطه حمایت های تمام قد واشنگتن به دست آمده است. ایالات متحده از طریق بازوهای اطلاعاتی و امنیتی خود همین اقدامات را حداقل از دوره جنگ سرد تاکنون در بسیاری از کشورهای جهان تکرار کرده است. همه این اهداف سیاسی، اقتصادی یا نظامی به نوعی دشمن آمریکا تفسیر شده اند. شاید امثال بن لادن یا ابوبکر البغدادی را بتوان با تفسیر ارائه شده از غرب، دشمن ایالات متحده دانست و اما بسیاری از چهره های دیگر کشورها با هیچ معیاری دشمن دولت و مردم آمریکا به شمار نمی روند که واشنگتن بخواهد با استفاده از عاملان خود آن ها را از میان بردارد. نمونه این امر شهدای هسته ای ایران و دانشمند شهید فخری زاده است.

بنیاد «هریتیج» در گزارشی که در مورد ادعای ترور یکی از رهبران القاعده در ایران منتشر کرد ضمن آوردن برخی اتهامات علیه تهران در بخشی از مطلب آورده است: در مورد پناه گرفتن القاعده در ایران بزرگنمایی شده است به ویژه آنکه گزارش های تایید نشده ای در زمینه سلامتی یا حتی مرگ ایمن الظواهری جانشین اسامه بن لادن وجود دارد.

این اندیشکده آمریکایی تصریح دارد: ـ«شبکه خبری سی ان ان گزارش داد که پنتاگون در سال ۲۰۰۲ برنامه ریزی کرده بود تا به مکان امن القاعده در شهر چالوس ایران حمله کند اما این تهاجم به دلیل نبود اطلاعات دقیق متوقف شد».

طبق این گزارش، سی آی ای یک برنامه به شدت محرمانه را با اسم رمز «ریگور» طراحی کرد تا امکان ردگیری یا کشتن تروریست های القاعده در ایران را بررسی کند اما پس از مدتی گزارش شد که نتایج متناقضی از فعالیت این برنامه کسب شده است.

حدود چهل سال قبل بود که کنش مداخله جویانه آمریکا موجب حادثه طبس و کشته شدن چند سرباز و افسر ارتش این کشور در خاک ایران شد. چند سال قبل نیروهای آمریکایی با یورش به مقر القاعده در ابوت آباد پاکستان بن لادن را کشتند. مدتی پس از آن هم نیروهای آمریکایی به مقر ابوبکر البغدادی در روستاهای سوریه حمله کردند و وی را از پای درآوردند.

گزارش رسانه ها اکنون نشان می دهند تاکنون آمریکایی ها حداقل دو بار برای حمله ضربتی به ایران و دستیابی به اهداف خاص و محدود برنامه ریزی و اقدام کرده اند، اما در هر دو بار یک شکست خوردند یا آنکه از انجام آن منصرف شدند.

پایان/

۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۰
کد خبر: 7946

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 4 =