آیا نرخ خرید تضمینی گندم 10 هزار تومان می شود؟

باتوجه به قیمت ها در بازار جهانی، انتظار می رود که نرخ خرید تضمینی گندم در سال 1400 حدود 10 هزار تومان باشد.

به گزارش تحریریه، نرخ گندم عموما تراریخته و با درصد بسیار بالایی با کشت به صورت آبی؛ همراه با مقادیر زیادی سموم مختلف که در بازارهای جهانی عرضه می شود، حدود نیم دلار در هر کیلوگرم است.

باتوجه به اینکه مقادیر بسیار زیادی از گندم تولید داخل دیم و طبیعی است که از نظر کیفیت در شرایط بسیار خوبی قرار دارد، در صورت عرضه در بازارهای جهانی با قیمت های بهتری می تواند فروخته شود.

انتظار می رود که حتی در صورت یکسان انگاری کیفیتی(صرفنظر از کیفیت بهتر تولیدات داخلی) و با منطق اقتصادی، نرخ خرید تضمینی گندم از کشاورزان داخلی برای سال بعد باتوجه به قیمت آتی دلار حدود 18 تا 20 هزار تومان، تقریبا 10 هزار تومان در هر کیلوگرم باشد.

کارشناسان معتقدند که منطق خرید گندم در داخل به قیمت یک چهارم کالای ضعیفتر و عقیم(و تراریخته) عرضه شده در بازارهای خارجی به شدت مبهم و به معنای سرکوب کشاورز ایرانی است که متاسفانه به عنوان یک سیاست ثابت در تمام سالهای گذشته تکرار شده است.

باتوجه به اینکه این سیاست محصول تیم اقتصادی دولت از دهه 1360 تاکنون می باشد، انتظار می رود که مجلس شورای اسلامی به موضوع ورود کرده و مانع از سرکوب بیش از پیش کشاورزان داخلی شود.

کشاورزان ایرانی در مناطق گندم خیز کشور تاکنون میلیون ها هکتار از اراضی خود را از زیر کشت غلات خارج کرده و در اعتراض عملی به سیاست ضدتولیدی اعمال شده به کشت سایر محصولات روی آورده اند. در صورتی که مجلس برای اصلاح این رویه دست به کار نشود، شاهد افت شدید در تولید گندم داخلی و از دست رفتن استقلال اقتصادی و امنیتی در حوزه این محصول راهبردی خواهیم بود.

پایان/

۱۸ آذر ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۲
کد خبر: 7978

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 5
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
      6 0
      کشور چین برای حمایت از تولید داخلی گندم را 30% بیشتر از نرخ جهانی از کشاورزش می خرد.تیم اقتصادی دولت ما خیلی کمتر از قیمت جهانی از کشاورز ایرانی می خرد.چرا؟ چون سود عده ای در وارادات است.واردات با ارز 4200 تومان یعنی دادن یارانه مفت و مجانی به کشاورز کشور بیگانه.
    • IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
      0 3
      تحریریه که نمیدونم کدوم بیشعوری هستی تو غلط میکنی از خودت با تحلیل علیلت نرخ تعیین میکنی برای اجناس یعده نفهم هم انتشارش میدن.خدالعنت تون کنه.
    • IR ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
      4 0
      آفرین به شما لا اقل یکی هست حرف کشاورزانی را زد که امسال بذر گندم که دولت از آنها ۲۵۰۰ گرفت و با التماس به شرکتهای بذر فروش و تاخیر در کشت توانستیم با قیمت ۴هزار تومان اون هم زباله نه بذر گیر بیاوریم در آخر هم کشت بدون کود پایه انجام دادیم و معلوم نیست که چی عاید ما شود خدا داند مسول بی لیاقت و ناتوان در اداره کشور همانند حجتی ها و ،،، برای سرکوب کشاورز ایرانی و تخریب منابع ارزی برای واردات با چندین برابر قیمت داخلی کار میکند ولی قانونی آنها را منع نمیکند یا بازخواست نمی شوند
    • اسفندیار IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
      2 0
      با همین سیاست پیش بروند باید مانند وضعیت روغن که برای گرفتن آن باید در صف صد نفری ایستاد و آخر نتوانی یک لیتر بخری در صف کیلومتری نان ایستاد
    • IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
      0 0
      الحق که از دل ما کشاورزا سخن گفتی. بنده بعنوان یه کشاورز امسال دقیقا 20هکتار از زمین 40هکتاری ام را زیر کشت گندم نبردم. چون هیچ سودی برام نداره و ضرر هم میتونه ئاشته باشه با توجه بهریسک کشاورزی. ما بقی را هم بعلت اینکه مقداری بذر و کود از،سال گذشته ئاشتم کشت کردم و گرنه توان کشت با این هزینه ها را ندارم. در واقع ئر صورت خوب بودن شرایط 100تن از،تولید گندم کشور راما حذف کردم فقط بدلیل بی عرضه بودن مسئولین. نمیدونم با کدوم معیار 4000تومان نرخ گندم را اعلام کردن. خبر از هزینه تعمیرات وسایل کشاورزی ندارن. یا قیمت نهاده ها را نمیدوننندارم یا اصلا گمان میکنن کشاورزا هوا میخورن بجای غذا. شرم بر شما مملکت نابود کن ها. شرمتان باد. بیکاری بیداد میکنه اونوقت زمینهای ما باید بایر بمونن. تقاص بدی منتظر شماها هست