تبارشناسی 37 میلیون آواره جنگ با تروریسم در خاورمیانه

استاد دانشگاه در آمریکا اعتقاد دارد جنگ هایی که آمریکا در دو دهه اخیر به بهانه مقابله با تروریسم در خاورمیانه به راه انداخته است نه تنها دستاوردی را برای واشنگتن نداشت بلکه ۳۷ میلیون آوره جنگ برجای گذاشت.

به گزارش تحریریه، جنگ هایی که ایالات متحده در دو دهه اخیر در خاورمیانه به راه انداخته تنها با بهانه مقابله با تروریسم صورت گرفت. تقریبا در همه موارد شاهد بودیم که این جنگ ها دستاورد مورد نظر یعنی نابودی تروریسم را به همراه نداشت، بلکه موجب تشدید آن در سطحی گسترده تر شده است.

آسیب مهم دیگری که جنگ های بی پایان آمریکا برای کشورهای هدف به ویژه در منطقه خاورمیانه داشت آواره شدن مردم کشورهایی است که هدف تجاوز واشنگتن قرار گرفته اند. بسیاری از رسانه های جهان می گویند ده ها میلیون انسان بیگناه و غیرنظامی به واسطه خوی تهاجمی کاخ سفید، کاشانه و زندگی خود را از دست داده اند. مرکز تحقیقی «گلوبال ریسرچ» این تعداد را ۳۷ میلیون نفر عنوان کرده است.

«دیوید واین» نویسنده کتاب «هزینه پروژه جنگ» با ارائه آمار گوناگون از سیاست های آمریکا سبب شد تا نظر رسانه های بزرگ در آمریکا به این موضوع جلب شود که سیاست های آمریکا، علاوه بر گرفتن جان انسان های بیشمار زندگی میلیون ها نفر را نیز از بین برده و آن ها را بی سرپناه کرده است.

از ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ و حادثه برای برج های دوقلوی نیویورک ، ایالات متحده به بهانه مقابله با تروریسم حمله به چند کشور را در دستور کار خود قرار داد. از آن زمان تاکنون کشورهای افغانستان، عراق، لیبی، پاکستان، سومالی، سوریه و یمن هدف حملاتی از سوی آمریکا قرار گرفته اند. نکته اینجاست در این میان حدود ۸ میلیون نفر مجبور به ترک خانه های خود و مهاجرت به دیگر کشورها شدند و ۲۹ میلیون نفر نیز مجبور به جابجا کردن محل زندگی در کشورهای خود شدند.

طبق این گزارش اگرچه آمریکا به ویژه دولت جورج بوش در حمله به عراق و افغانستان نقشی محوری داشت اما در حمله و خشونت به دیگر کشورها نیز ایالات متحده متهم اصلی به شمار می رود. حال دولت آمریکا با ارائه هزینه چند تریلیون دلاری برای این جنگ ها هنوز مدعی است که جنگ با تروریسم وظیفه ای جهانی است که حتی شهروندان آمریکایی حاضر به کنار گذاشتن آن نیستند.

اوچ این بحران در سوریه بود اما آمریکا تنها مقصر بیش از ۷ میلیون آواره در این کشور نیست زیرا برخی کشورهای دیگر همچون ترکیه نیز در این جنگ داخلی که از سال ۲۰۱۱ آغاز شد و سپس پای داعش را به آنجا باز کرد مسئول هستند. برخی حتی می گویند نزدیک به ۲۰ میلیون نفر در سوریه مجبور به ترک خانه های خود شدند.

طبق جدول فوق تنها در عراق و افغانستان بیشتر از ۱۴ میلیون نفر آواره شدند که تنها از تعدادآوارگان جنگ جهانی دوم کمتر است.  نزدیک به ۳.۷ میلیون نفر در پاکستان و بیشتر از ۴ میلیون نفر در سومالی خانه های خود را از دست دادند. با یک نگاه خوشبینانه ۴ میلیون نفر در یمن و حداقل ۷ میلیون نفر نیز در سوریه خانه و کاشانه خود را از دست دادند. دخالت های آمریکا حتی موجب گسترش تروریسم به شرق آسیا هم شد به نحوی که ۱.۷ میلیون نفر از شهروندان فیلیپینی نیز آواره شدند.

نویسنده کتاب که استاد دانشگاه براون آمریکا است اعتقاد دارد، در هر صورت نقشی که ایالات متحده در راه اندازی جنگ با تروریسم در عراق و افغانستان داشت موجب بی ثباتی کل خاورمیانه و ظهور داعش و دیگر گروه های مسلح شد که در نهایت این فجایع را در منطقه به راه انداخت.

پایان/

۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۰
کد خبر: 7999

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 14 =