اعتراض های سلیمانیه؛ بهار کردی یا مقابله موسمی با فساد؟

معترضان شهر سلیمانیه عراق ضمن به آتش کشیدن دفاتر احزاب سیاسی، رهبران این حزب را به فساد مالی، احتکار ثروت های اقلیم کردستان و اختصاص پست های مهم دولتی به نزدیکان خود متهم کردند.

به گزارش تحریریه، روزنامه فرامنطقه ای العرب نوشت، اعتراض‌ها در اقلیم کردستان عراق به دلیل پرداخت نشدن حقوق کارمندان و گسترش فساد در نهادهای امنیتی ادامه دارد. این اعتراض ها نشان دهنده آغاز «بهار کردی» علیه احزابی است که طی سال‌های گذشته در اداره اقلیم کردستان عراق با شکست روبرو شده اند. معترضان طی روزهای گذشته در سلیمانیه ساختمان‌ها و دفاتر احزاب سیاسی را به آتش کشیدند و با ماموران امنیتی درگیر شدند. برپایه گزارش‌ منابع پزشکی، نیروهای امنیتی به تظاهرات کنندگان آتش گشودند و شماری از اعتراض کنندگان  کشته و زخمی شده اند.

شهر سلیمانیه پایگاه سیاسی جنبش‌های اجتماعی علیه مقامات سیاسی به شمار می رود. بسیاری از اعتراض‌ها علیه احزاب حاکم که متهم به فساد و احتکار ثروت‌های اقلیم کردستان هستند از این شهر آغاز می شود. سلیمانیه به دلیل پویایی تحرک های سیاسی و تلاش ها برای تغییر از جایگاه ویژه ای برخوردار است. این موضوع سبب شده است جریان‌های سیاسی جدید رقیب حزب اتحاد میهنی کردستان به رهبری طالبانی از جمله جنبش «تغییر» (گوران) که به دست نیچروان بارزانی تاسیس شده است از این شهر تحرک خود را آغاز کنند. این حزب در شهر سلیمانیه دارای محبوبیت بالایی است.

سلیمانیه طی سال‌های اخیر شاهد تحرک نسل جدیدی به رهبری «شاهسوار عبدالواحد» موسس شبکه «ان ار تی» بود. این شبکه به دلیل نقد گزنده خود از سیاست های دو حزب حاکم کردی مشهور است. بارها نیروهای وابسته به حزب طالبانی برای بستن این شبکه تلاش کردند.

تظاهرات کنندگان دو حزب بزرگ کرد را به چپاول اموال اختصاص داده شده برای پرداخت حقوق کارمندان و احتکار همه ثروت های اقلیم کردستان و اختصاص پست های مهم دولتی به نزدیکان بازرانی رهبر حزب دموکراتیک کردستان عراق و طالبانی رهبر حزب اتحاد میهنی کردستان متهم می کنند. همچنین تظاهرات کنندگان مقامات کرد را به در اختیار گذاشتن نفت اقلیم کردستان به کشورهای خارجی متهم می کنند و می گویند هدف آنان از این اقدام دستیابی به میلیون ها دلار ارز خارج از قانون است.

پایان/

۲۱ آذر ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۲
کد خبر: 8003

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 8 =