پیام مجلس دریافت شد، آمریکا سریعا به برجام باز می گردد

تحلیلگران و رسانه های غربی، طرح اقدام راهبردی مجلس برای لغو تحریم‌ها را حاوی این پیام مهم برای «جو بایدن» دانستند که باید بین بازگشت سریع به برجام و یا نابودی آن یکی را انتخاب کند.

به گزارش تحریریه، رویکرد دولت دونالد ترامپ نسبت به ایران و برجام کاملا مشخص بوده و بازگشت به توافق در سال ۲۰۱۸ از دستور کار کاخ سفید خارج شده است. «جو بایدن» رئیس جمهوری منتخب آمریکا تا پیش از انتخابات سوم نوامبر اما به صورت مشروط بازگشت به توافق هسته ای را به همکاری ایران و رعایت همه محدودیت های مندرج در ایران منوط کرده بود اما به نظر می رسد واشنگتن در رویکرد خود برای یکی دوماه آینده تغییراتی را به وجود آورده است.  

اکنون زمزمه هایی در ایالات متحده به گوش می رسد که حکایت از تلاش دولت آمریکا برای کسب رضایت ایران در قبال برجام در اولین فرصت پس از ۲۰ ژانویه ۲۰۲۱ را دارد. به نظر می رسد برخی حرکت های سیاسی در داخل کشور به ویژه اقدام هوشمندانه مجلس شورای اسلامی در الزام دولت به از سرگیری فعالیت کامل هسته ای و افزایش چشمگیر سطح غنی سازی و ذخایر اورانیوم در صورت برداشته نشدن تحریم ها باعث شد تا حدودی در حیطه سیاسی و چانه زنی های دیپلماتیک دست ایران باز شود. البته رویکردهای متناقض و دوگانه ای که رئیس جمهوری و وزیر امور خارجه کشورمان در این رابطه اتخاذ کردند موجب سردرگمی و تردید طرف آمریکایی در پیش بینی اقدام بعدی تهران شده است.

تغییر لحن در آمریکا

درحالیکه پیش از امضای برجام دستان ایران حوزه فعالیت هسته ای و فنی پُر بود اما یک اشتباه راهبردی در اعتماد بیش از حد به طرف های غربی مخصوصا کاخ سفید همه اهرم های بازیگری ایران را از بین برد. تا یک سال پس از خروج ترامپ از توافق هسته ای نیز در واقع هیچ ابزاری برای تهران وجود نداشت و طرف آمریکایی هر فشاری را که در توان داشت علیه ایران برقرار می ساخت. اما اقدام سیاسی مجلس اگرچه با انتقادات بیجا و گاها غیرکارشناسی برخی گروه های حامی توافق روبرو شد، اما نشان داد در عمل طرف های غربی بسیار عاقل تر از افراد بی‌منطق و واداده داخلی هستند. آنها دریافتند که جمهوری اسلامی ایران با مصوبه مجلس از نظر سیاسی اهرم فشار مناسبی را برای امتیازگیری در اختیار دارد و دولتِ ما اگر مایل باشد می تواند از این موضوع به نفع منافع ملی ایران بهره ببرد.

درحالی که تاپیش از این نزدیکان بایدن از پیش شرط بازگشت سریع ایران به توافق و سپس اقدام آمریکا سخن می گفتند، چند روزی است که لحن طرف های آمریکایی تغییر کرده است. اما هنوز رویکرد ریاکارانه اروپایی ها ادامه دارد و به قول معروف یکی به نعل می زنند و یکی به میخ؛ و در بیشتر موضعگیری های خود سعی می کنند سمت ایالات متحده و ترامپ را نگاه دارند.

نشریه «نشنال اینترست» هفته گذشته در زمینه بی تاثیر بودن زیاده خواهی های سیاسی از ایران آورد: پیش شرط هایی که مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا در ماه مه ۲۰۱۸ در بنیاد هریتیج در مورد ایران مطرح کرد، این ادعا را اثبات کرد که واشنگتن با طرح ۱۲ شرط در حوزه هسته ای، موشکی و منطقه ای به دنبال تسلیم کامل ایران است. اما زمان نشان داد که ایران با مقاومت حداکثری خود نه به این شروط توجه دارد و نه فشارهای آمریکا تهران را به عقب نشینی وارد کرد.  

به نوشته این مرکز پژوهشی آمریکایی، همانطور که ژنرال قاسم سلیمانی تاکید کرده بود «مذاکره در این شرایط، تنها به معنی تسلیم شدن است»، مقام های ایرانی اکنون می دانند که نمی توانند با دولت آمریکا که خواسته های بیش از حدی از آن ها دارد کنار بیایند. طبق این تحلیل همه شروطی که دولت ترامپ برای ایران تعیین کرد تنها بر کشوری تحمیل می شود که در یک جنگ شکست خورده باشد حال آنکه ایران در هیچ جنگی شکست نخورد و درمقابل ترامپ را به زانو در آورد. ایران امنیت خود را به خاطر توسعه اقتصادی و تجارت به خطر نمی اندازد زیرا بیشتر از همه برای حاکمیت خود ارزش قائل است.

نشنال اینترست تصریح کرد: برای باز شدن گره کور میان ایران و آمریکا لازم نیست بایدن اقدام خارق العاد ای را انجام دهد بلکه وی باید با یک اقدام منطقی در ابتدا با پیوستن به توافق هسته ای و اجرای برجام زمینه را برای ترغیب ایران به همکاری بیشتر و توافق احتمالی بعدی هموار سازد. بازگشت به توافق موجب کاهش تنش ها می شود.

اقدام مجلس پیامی برای بایدن بود

اکنون با هر نگاهی به شرایط نگریسته شود دستان ایران پُرتر از دو هفته قبل و پیش از اقدام مجلس است. تارنمای خبری تحلیلی «المانیتور» با اشاره به مصوبه مجلس نوشت: باوجودی که حسن روحانی با طرح تعلیق بازرسی ها درمجلس مخالفت کرد اما این امر به نفع دولت است زیرا موجب می شود تا کاخ سفید تصمیم بگیرد که آیا می خواهد شرایط را به دوره پیش از ماه می ۲۰۱۸ که ترامپ از توافق خارج شد باز گرداند یا نه؟

طبق تحلیل فوق مهلت دوماهه ای که مورد تصویب شورای نگهبان قرار گرفت نیز اقدامی تهاجمی اما پراگماتیستی است که پیامی را برای بایدن به همراه دارد تا هر چه سریعتر یا باید به توافق قدیمی باز گردد یا اینکه دیگر هیچ توافقی وجود نخواهد داشت.

اگرچه این رسانه موضع محمد جواد ظریف را اقدامی پیشدستانه قبل از انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال ۲۰۲۱ تفسیر کرد اما بر این موضوع تمرکز کرد که وی نیز با صراحت اعلام داشت که اگر بایدن می خواهد به برجام باز گردد باید پیش شرط ها را کنار بگذارد.

حتی روزنامه «واشنگتن پست» هم روز گذشته نوشت که جو بایدن به دنبال بازگشت سریع به توافق هسته ای است. به نظر می رسد گام های چندگانه دولت در پاسخ به اقدام ترامپ در کنار مصوبه راهبردی اخیر مجلس باعث شد که کشورهای غربی احساس کنند فاصله زمانی ایران تا دستیابی به تسلیحات هسته ای اکنون به شدت کاهش یافته است. اتاق های فکر غربی حالا این مدت را حدود سه ماه و نیم برآورد می کنند. آن ها به این باور رسیده اند هر تاخیری در توقف فعالیت های ایران در کنار اجرای احتمالی مصوبه مجلس نه تنها این زمان را کاهش می دهد بلکه باعث از دست رفتن همه فرصت ها برای تنش زدایی خواهد شد.

پایان/

۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۲
کد خبر: 8014

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 4 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 15
    • نظرات در صف انتشار: 1
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
      0 0
      مرگ بر حسن فریدون و ...
    • IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
      0 0
      دولت نادان ،خائن وبی تدبیر روحانی ؟؟؟؟
    • فرشاد IR ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
      0 0
      انقدر هم نباید خوشبینانه به برگشت آمریکا به برجام نگاه کرد. بازگشت آنها می تونه برای اجماع جهانی ضد فعالیت بسیار مهم و مشروع موشکی و به قول سخن نادرست اون ها دخالت ایران در منطقه کمک کنه....
    • بهروز IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
      0 0
      باید به مجلسی ها از این بابت خداقوت گفت اما این دولت همچون گذشته همه زحمات را خراب خوهد کرد .
    • فاضلی IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
      0 0
      آمریکایها باید خسارتهای جانی و مالی این ترور اقتصادی و دارویی مردم ایران را بپردازند نباید مفت در بروند
    • IR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
      0 0
      امریکا قبل از مصوبه مجلس قول برگشت داده بود که با مصوبه مجلس نه تنها امریکا که حتی اروپا احتمال همراهی آنها با ایران و دفاع از برجام ضعیف گردید. معاون وزیر خارجه روسیه هم تصویب مصوبه مجلس را تلاش برخی در ایران برای تخریب برجام دانست و به آن هشدار داد.
    • salim IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
      0 0
      بابا تحلیل گر تو دیگه کی بودی .
    • محسن IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
      0 0
      با اتخاذ تصمیات دو گانه غرب مشخص شد که عامل اصلی پشت پرده فشار ترامپ به ایران غرب بوده نه ترامپ .متاسفانه غرب زده های سیاسی در ایران از خود غربیها کثیف ترند .مدرکشان مشخص است به کدام طرف غش میکنند.متاسفانه مثل ویروس دستگاه سیاسی کشور به این افراد آلوده است
    • سعید IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
      0 0
      مجلس یه مصوبه دیگری تصویب کند که در ان اگر امریکا به برجام برگشت موظف است تمام تحریم های بانکی اقتصادی موشکی هسته ای خودروسازی پزشکی علیه ایران رو بردارد اگر این کار رو نکرد ایران فورا از برجام پروتکل الحاقی NPT خارج میشه و حتی با اژانس انرژی اتمی هم قطع همکاری می کنه این قانون باعث میشه که امریکا جرات نکنه برجام رو زیر پا بزاره .
    • IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
      0 0
      بذارید برگرده بعد از خودتون تقدیر و تشکر کنید.
    • ی د IR ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
      0 0
      مجلس نباید جلوی خیانت های دولت عقب نشینی کند دولت روحانی کار به جایی رسانده علاوه بر انها عربها هم به فکر امتیاز گیری از ایران بیفتند و اروپا هم به فکر توافق هسته ای دو وسه بیفتد حالا بدتر از این همه دولت به فکر دور زدن یا نادیده گرفتن قانون مصوبه مجلس است قانون خط قرمز است اساس است اگه نباشه وحدت هم به درد نمی خوره درصورت پایمال ان دولت باید محاکمه بشه احدی حتی رهبر نمی تونه قانون را نادیده بگیره چون سنگی روی سنگی بند نمیشه .
    • محمد IR ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
      0 0
      خاک بر سر روحانی
    • آریا IR ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
      0 0
      خیلی چرت بود بیسوادهای ایران هم تحلیلش از شما و دولتمردان بهتر هست.
    • ایرانی IR ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
      0 0
      دم مجلسی ها گرم!
    • دبیر DE ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
      0 0
      برمیگردد تا مکانیسم ماشه فعال کنه؟ بدون پرداخت خسارت پذیرشش اشتباه است. اقایان نگران بچه ها و گرین کارتشان نباشند.