عبدالباری عطوان: معامله 3 میلیارد دلاری مغرب با ترامپ زیانبار است

«عبدالباری عطوان» تحلیلگر سرشناس جهان عرب اعتقاد دارد که 3 میلیارد دلار کمک ترامپ به مغرب در برابر سود هنگفت رژیم اسرائیل و شروع جنگ داخلی با پولیساریو، اشتباه است.

به گزارش تحریریه، «عبدالباری عطوان» تحلیلگر سرشناس جهان عرب در گزارشی در روزنامه الکترونیکی «رای الیوم» نوشت، پیوند مشترک میان همه نظام‌های عربی، چه آنهایی که توافق عادی‌سازی روابط با رژیم اشغالگر را امضا کرده‌اند و چه آنهایی که در صف ایستاده‌اند تا نوبتشان برسد این است که آنها هنوز هم ادعا می‌کنند که به حمایت از قضیه فلسطین و مردم این کشور و ابتکار عمل صلح عربی پایبند هستند. ادعای نظام‌های سازشکار درباره پایبندی به مساله فلسطین، اوج دروغ و گمراهی است. توافق عادی‌سازی روابط امارات و بحرین با رژیم اشغالگر سبب پایان دادن به الحاق سرزمین‌های فلسطینی نشد، بلکه شهرک‌سازی‌ها را افزایش داد.

خطرات عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی

 نظام‌های سازشکار تلاش می‌کنند با بزرگنمایی مزایای برقراری روابط با رژیم صهیونیستی در میان مردم کشورهای خود اینگونه وانمود کنند که نظام‌های آنان دارای دستاورد دیپلماسی بوده است، اما واقعیت چیز دیگری است. اقدام‌ها در مسیر عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی نتایج معکوس و خطرناکی برای ثبات این کشورها به دنبال خواهد داشت. این موضوع دیر یا زود شکاف‌ها، تنش‌های داخلی و شاید جنگ را در این کشورها و مناطق پیرامونی به دنبال داشته باشد. عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی انگیزه بسیاری به گروه‌ها و احزاب ملی که از نظام‌هایشان به دلیل فسادها، شکست‌ اقتصادی، افزایش میانگین فقر، مسائل دینی و ملی، انسانی و اخلاقی خشمگین هستند، خواهد داد تا علیه آنها وارد عمل شوند.

کسانی که برای عادی‌سازی روابط بهانه تراشی می‌کنند یا خشم مردم جهان اسلام از «ایمانوئل مکرون» را که از اهانت به رسول الله (ص) حمایت کرده بود و همچنین انقلاب‌های بهار عربی را فراموش کرده‌اند و یا خود را فراموشی زده‌اند. در صورتی که از اشغالگری رژیم صهیونیستی علیه فلسطین و مقدسات آن چشم‌پوشی شود بار دیگر خشم مردم جهان اسلام علیه سازشکاران فوران خواهد کرد.

 دولت مغرب متوجه این موضوع نیست که ترامپ پس از چند هفته کاخ سفید را ترک خواهد کرد. پس به رسمیت شناختن مشروط حاکمیت چه سودی دارد؟ آیا پولیساریو درباره اهداف خود در رسیدن به استقلال مذاکره خواهد کرد؟ سه میلیارد دلاری که ترامپ وعده سرمایه‌گذاری در مغرب را داده است در برابر گشایش سرزمین‌ها، فرودگاه‌ها و شهرهای مغرب بر روی رژیم صهیونیستی و آغاز جنگ علیه الجزایر و دست بردن جریان پولیساریو به سلاح و غرق شدن کشور در جنگ فرسایشی چه سودی دارد؟

 نباید فراموش کنیم آن کسی که عامل دخالت نظامی ناتو در لیبی و ویرانی این کشور بود «نیکولا سارکوزی» صهیونیست بود. «برنارد هنری لوی» فیلسوف فرانسوی که ریشه صهیونیست دارد هم فرانسه و ناتو را برای حضور نظامی در لیبی تحریک کرد که هدف از این موضوع خدمت به رژیم صهیونیستی بود و این موضوع در خاطرات وی هم مطرح شده است.

الجزایر هدف عادی‌سازی روابط مغرب و رژیم صهیونیستی

«عبدالعزیز جراد» نخست وزیر الجزایر در سخنرانی خود درباره حوادث ۱۱ دسامبر ۱۹۶۰ و شصتمین سالگرد دستیابی الجزایر به استقلال موضع آشکاری گرفت. او گفت، الجزایر هدف قرار گرفته است و عوامل خطرناکی در پیرامون ما می‌خواهند ثبات منطقه را بر هم زنند. اکنون اراده واقعی بیگانگان آن است که رژیم صهیونیستی را به مرزهای ما برساند.

همانطوری که آقای جراد در سخنرانی خود به طور آشکار به آن اشاره کرده است نخستین شاخصی که نشان می‌دهد هدف رژیم صهیونیستی نزدیکی به مرزهای الجزایر به ویژه در غرب و جنوب است.

توافق عادی‌سازی رژیم صهیونیستی با امارات و بحرین و دیگر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در آینده سبب خواهد شد دستگاه امنیتی و نظامی رژیم صهیونیستی در طول ساحل خلیج فارس با هدف مقابله با ایران حضور داشته باشد. نظام‌های ایران و الجزایر در کنار هم در سنگر مقاومت ایستاده‌اند. 

مردم اصیل مغرب طرح رژیم صهیونیستی را شکست خواهند داد

اگر سازشکاران بر روی حمایت رژیم صهیونیستی و چند میلیارد دلار آمریکا حساب باز کرده‌اند در توهم به سر می‌برند. عطوان تاکید کرد: رژیم صهیونیستی نمی‌تواند در برابر موشک‌هایی که از غزه شلیک می‌شود از خود دفاع کند چه رسد به روزی که این رژیم از جنوب لبنان، یمن، ایران و سوریه هدف قرار گیرد. ما بر روی مردم با اصالت مغرب که فلسطین در وجدان آنان از جایگاه بالایی برخوردار است و همچنین جریان‌های سیاسی مخالف عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی هستند، حساب باز کرده‌ایم. آنها این موضوع را بزرگترین گناهان و حقارت‌ها می دانند. ما یقین داریم که بر روی اسب قدرتمندی شرط بندی کرده‌ایم که به پیروزی خواهد رسید.

پایان/

۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۸
کد خبر: 8024

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =