زیبایی به بهای نابودی محیط زیست!

پژوهشگران اعتقاد دارند، استخراج هر اونس طلا علاوه بر تغییر وضعیت ظاهری زمین در کنار فرایند گازهای گلخانه ای به صورت میانگین یک تن گاز دی اکسید کربن به محیط زیست وارد می کند.

به گزارش تحریریه، پژوهش بر روی فعالیت معدنکاوی طلا در معادن روباز و زیرزمینی جهان در سال ۲۰۱۹ نشان داده است که به ازای هر اونس طلا ۸۰۰ کیلوگرم CO۲  وارد محیط زیست می شود که اثرات گلخانه ای در جو کره زمیین اثرات آن را افزایش داده و تا یک تُن می رساند.

اگرچه در سال اخیر طلا بهترین و باارزش ترین فلزی بود که از تبعات اقتصاد بحرانزده سال ۲۰۲۰ در امان ماند اما نگرانی های زیست محیطی از فعالیت معادن طلا در همین دوره تشدید شده است. معادن زیر زمین آلودگی کمتری را ایجاد می کنند اما معادن روباز به طور میانگین دو برابر معادن زیرزمین دی اکسید کربن تولید می کنند.

گفته می شود برای هر انس طلا در معدن رو باز حدود ۰.۸۵ تن و برای معادن زیرزمینی حدود ۰.۴۰ تن دی اکسید کرین تولید می شود. علاوه بر این به طور معمول معادن رو باز حدود ۵ برابر خاک زمین را تخریب می کنند زیرا از هر تن آن به طور میانگین اندکی بیش از یک گرم طلا استخراج می شود اما از هر تن خاک معادن زیر زمین حدود ۳.۲۵ گرم طلا به دست می آید.

معادن طلای استرالیا به نسبت از گازهای گلخانه ای بیشتری برخوردار هستند. معادل معادن روسیه نیز همین وضعیت را دارند ضمن آنکه شرایط ایالات متحده و معادن طلای آن هم تقریبا شبیه روسیه است. از آنجاکه معادن کانادا بیشتر زیرزمینی هستند گازهای گلخانه ای کمتری تولید می کنند.

در زمینه نگرانی های زیست محیطی البته تنها موضوع تولید CO۲ هوا مطرح نیست زیرا معادن به ویژه از نوع روباز آن ها با جابجایی و شست وشوی هزاران تن سنگ باعث می شوند تا تغییرات منطقه ای و جغرافیایی گسترده ای در اکوسیستم رخ بدهد.

پایان/

۲۷ آذر ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۱
کد خبر: 8059

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 8 =