نوسان گیری بازارگردانها، پولهای سرگردان را به سمت سهام کوچک هدایت کرد

در هفته اول دی ماه همچنان با روند نزولی سهام شاخص ساز و ادامه رشد سهام کوچک رو به رو بودیم.

به گزارش تحریریه، در روز چهارشنبه شاخص کل بورس حدود 2900 واحد رشد کرد و به 1میلیون و 447 هزار واحد رسید. از سوی دیگر شاخص کل هم وزن نیز حدود 8 هزار واحد رشد کرد و به 468 هزار واحد دست یافت. 

این هفته شاخص کل بورس همچنان یک روند نوسانی مثبت و منفی را پشت سر گذاشت. بررسیها نشان میدهد دلیل اصلی این وضعیت نا مشخص بودن وضعیت حرکت سهام شاخص ساز است. در چند هفته اخیر بعد از خروج از روند نزولی بورس که از آخر مرداد ماه شروع شده بود شاهد یک حرکت غیر منتظره در شاخص کل هم وزن و شاخص کل بودیم. شاخص کل بیشتر نشان دهنده حرکت سهام شاخص ساز مثل شستا، فولاد فملی، فارس، شبندر، شپنا و ... است. این درحالی است که شاخص کل هم وزن عمدتا نشان دهنده حرکت کلیت بازار بدون احتساب ارزش بازار سهام شرکتهاست. بر این است مثبت شدن شاخص هم وزن و منفی بودن یا رشد اندک شاخص کل نشان میدهد سهام شاخص ساز همچنان درحال درجا زدن هستند اما سهام کوچک در مسیر صعودی قرار گرفته اند.

بررسیها نشان میدهد احتمالا این روند برای سهام کوچک در هفته بعد نیز ادامه داشته باشد حالا باید منتظر ماند و دید آیا روند نوسانی سهام بزرگ و شاخص ساز در روزهای آتی پایان خواهد یافت یا نه؟

نکته جالب توجه اینکه در بازارهایی مثل خودرو، مسکن و ارز رکود کامل برقرار شده است و حالا اگر به هر دلیلی شاهد کاهش یکبار قیمت ارز باشیم این احتمال وجود دارد که سرمایه های سرگردان بار دیگر راهی بازار سرمایه شده و از این مسیر سهام شاخص ساز نیز در مسیر صعود قرار گیرند.

این درحالی است که با سقوط بازار ارز ممکن است در میان مدت به دلیل کامودیتی محور بودن بازار سهام، این بازار در مسیر نزول قرار گیرد.

به هر حال در یک جمع بندی در روند بازار در هفته اخیر میتوان گفت، در هفته اول دی ماه همچنان با روند نزولی سهام شاخص ساز و ادامه رشد سهام کوچک رو به رو بودیم. برخی کارشناسان معتقدند نوسان گیری بازارگردانها، پولهای سرگردان را به سمت سهام کوچک هدایت کرده است و سهم شاخص ساز فعلا درجا خواهند زد.

پایان/

۴ دی ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۴
کد خبر: 8140

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 1 =