اندیشکده آمریکایی دلیل اصلی عدم فروش واکسن کرونا به ایران را فاش کرد

اندیشکده «شورای آتلانتیک» در تحلیلی تاکید کرد برخلاف آنکه برخی خرید واکسن کورونا را با نپیوستن ایران به FATF مربوط می دانند این تحریم های پیچیده و چندلایه کاخ سفید علیه تهران است که مانع معامله واکسن کووید۱۹ شده است.

به گزارش تحریریه، هفته گذشته بحث پیوستن ایران به FATF با موضوع خرید واکسن کورونا پیوند خورد و بار دیگر برخی از عقل کل‌های ایرانی وارد این بحث شدند. البته گفتنی است که چند تن از اعضای کابینه هفته گذشته با اظهارات غیرواقعی که سپس از سوی دفتر مقام معظم رهبری رد شد باعث طرح دوباره موضوع و حساسیت رسانه ها و افکار عمومی نسبت به تصویب و اجرای مقررات مورد نظر گروه ویژه اقدام مالی شدند.

موضوع وقتی داغ تر شد که یک نماینده سابق مجلس به صورت مستقیم نخریدن واکسن کورونای ساخت کشورهای غربی را به اجرایی نشدن قوانین گروه اقدام مالی (FATF) در ایران مربوط دانست و سپس برخی سبلیرتی ها و خودکارشناس پندارها هم وارد بحث شدند. همه این بحث ها اما با اظهارنظر قطعی و نهایی وزیر بهداشت و رئیس کل بانک مرکزی که ارتباط میان واکسن و قوانین مالی جهانی را رد کردند فعلا خاتمه یافته است.

همه این مباحث در حالی مطرح می شود که حتی رسانه های خارجی هم ارتباطی را بین دو موضوع فوق برقرار نکردند. تحولات مربوط به این موضوع نشان می دهد مدعیان که خود را منطقی و متخصص همه امور می دانند از درک ابتدایی ترین اصول اظهارنظر که اطمینان یافتن از اعتبار و درستی ادعا می باشد، بی اطلاع هستند.

در حالی علی مطهری نماینده سابق مجلس نسبت به ارتباط خرید واکسن و مباحث مالی بین المللی حساس شده بود که حتی مراکز پژوهشی غربی هم اعتقاد دارند ارتباطی میان آن دو وجود ندارد. اندیشکده آمریکایی «شورای آتلانتیک» روز ۱۵ دسامبر یعنی حدود دو هفته قبل گزارشی را در مورد دسترسی ایران به بازار دارویی جهان  منتشر و عنوان کرد با نزدیک شدن فصل آنفلوآنزا نیاز ایران به واردات واکسن آن برجسته شد زیرا ایران قادر به تولید واکسن آنفلوآنزا نیست.

طبق این تحلیل ایران در سال نیازمند ۱۰ تا ۱۲ میلیون دوز از این واکسن است اما تحریم های بانکی ایالات متحده مانع از خرید و دریافت این واکسن شده است. این گزارش افزود: در ماه اکتبر از تحویل ۲.۲ میلیون دوز واکسن خریداری شده از منابع خارجی به ایران به دلیل موانع بانکی ناشی از تحریم های آمریکا جلوگیری شد. همین موضوع باعث شد تا وزارت بهداشت ایران تنها ۲.۵ میلیون دوز واکسن آنفلوآنزا را تهیه و در بین گروه های خاص توزیع کند.

طبق تحقیق شورای آتلانتیک، «مشکل دسترسی به واکسن آنفلوآنزا تنها چالش ایران در زمینه واردات دارو و موارد درمانی نیست زیرا تحریم ها مانع خرید مهمترین کالاهای کنونی یعنی واکسن کووید۱۹ هم شده است. ایران در ماه اکتبر به پیمان کوواکس (ابتکار سازمان جهانی بهداشت برای توزیع عادلانه واکسن) پیوست. با اینکه واشنگتن در ماه مه خروج خود از این سازمان بین المللی را اعلام کرده بود اما کاخ سفید همچنان مانع دسترسی ایران به این واکسن می شود».

گزارش اتاق فکر آمریکایی تصریح کرد: سخنگوی پروژه کوواکس عنوان داشت که ایران هیچ مانع قانونی در خرید واکسن کووید ۱۹ ندارد زیرا مجوزهای لازم را حتی از وزارت خزانه داری آمریکا دریافت کرده است. با این حال هنوز بخش های مالی جهانی و حتی صندوق بین المللی پول تحت فشار تحریم های پیچیده و چند لایه بانکی آمریکا قرار دارند و این موسسات از هرگونه معامله با ایران نگران و هراسان هستند.

به نظر می رسد مقامات سازمان جهانی بهداشت و پژوهشگر اندیشکده آمریکایی بسیار صادقانه تر از برخی از هموطنانمان در داخل با موضوع رفتار می کنند و بدون سیاسی کاری تنها به بیان واقعیت موضوع می پردازند. ای کاش برخ مسئولین کنونی و سابق کشور با صراحت هدف خود از حاشیه آفرینی و هزینه افزایی برای نظام را بیان کنند تا اگر حقیقت پنهانی وجود دارد همه به آن پی ببرند و برای حل آن اقدام کنند. این افراد باید اعتراف کنند که قبله‌گاه آن ها  یعنی غرب مسبب همه بدبختی ها برای کشوری است که می خواهد مستقل باقی بماند.

پایان/

۷ دی ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۴
کد خبر: 8145

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 7 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 4
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
      9 15
      با نه پیوستن FATF نه تنها واکسن بلکه حتی هیچ کشوری پول ایران را هم نمی تواند پرداخت کند. کاسبان تحریم و نهادهایی که رانت هایشان بر ملا می شود بشدت جلوی پیوستن ایران به این معاهده جهانی که تمام کشورهای دنیا بجز دو کشور فلاکت زده کره شمالی و ایران به ان نپیوستن را می گیرن
      • IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
        2 1
        انگار یادت رفته خونهای آلوده فرانسه پیشنهاد میدم این واکسنهارو اول شما استفاده کنید بعد بدید به کاتبان تحریم
      • تفکر IR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۹
        0 1
        تو میدونی aftf چی هست؟ که از نپیوستن ایران به ان ایراد می گیری ؟ یه کمی فکرتو باز کن تاریخ بخون
    • محمد IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۹
      0 0
      میگن. هرکه‌به انتظارهمسایه نشیند،شب گرسنه میخوابد.بدبخت اون مسئول واون غرب پرست که منتظراینکه غربیها یه تکه استخوان جلو آنها بیندازد.خاک برسرتون وطنفروشان.