131 هزار میلیارد تومان اوراق فروش رفت/ کارشناسان طرفدار افزایش بهره بانکی شرمنده شدند

در هفته گذشته 2 هزار میلیارد تومان انواع اوراق عرضه شد که با احتساب 129 هزار میلیارد تومان اوراق فروش رفته در هفته های قبل مجموع فروش اوراق از 131 هزار میلیارد تومان عبور کرد.

به گزارش تحریریه،‌ سی‌امین هفته عرضه اوراق بدهی، متعهد پذیره نویسی و همچنین عرضه روزانه اوراق مالی اسلامی درتاریخ‌های 1399/09/29 الی 03/1399/10 برگزار شد که پس از اخذ سفارش‌های خرید اوراق از متقاضیان یادشده در سامانه‌های بازار بین‌بانکی کارگزاری بانک مرکزی و مظنه‌یابی شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، مجموعاً مبلغ 077ر2 میلیارد تومان اوراق به شرح جدول  به فروش رسید.

با انتشار اسناد خزانه اسلامی و طی برگزاری بیست و نه هفته عرضه اوراق بدهی دولت و شش مرحله پذیره‌نویسی اوراق تا تاریخ 1399/09/26، در مجموع معادل 627ر129 میلیارد تومان شامل 700ر41 میلیارد تومان اسناد خزانه اسلامی و 927ر87 میلیارد تومان اوراق نقدی تأمین مالی انجام شده بود.

تداوم فروش اوراق  آن هم با نرخ 20 درصدی در حالی صورت میگیرد که پیش از این تعدادی از کارشناسان نزدیک به بانک مرکزی و ...در خصوص تشدید کسری بودجه از محل کاهش تقاضای اوراق، هشدار داده بودند. حالا با تداوم استقبال خرید اوراق 20 درصدی عملا پیش بینی و درخواست این طیف برای افزایش نرخ سود بانکی و به تبع رشد نرخ بهره  اوراق با چالش جدی رو به رو شده است.

گفتنی است، چندی قبل (اوایل تابستان امسال )تعدادی از کارشناسان اقتصادی در نامه ای ضمن تاکید بر افزایش نرخ سود بانکی نسبت به کاهش جدی تقاضای اوراق دولتی با نرخهای بهره فعلی هشدار داده بودند.

نکته جالب توجه اینکه علاوه بر تداوم تامین مالی کسری بودجه از محل عرضه اوراق دولتی با نرخ بهره 20 درصدی، در آذر ماه نرخهای تورم ماهیانه و نقطه به نقطه نیز در مسیر نزولی قرار گرفته اند. به عبرات ساده تر درحالی که از تنشهای تورمی سابق خبری نیست عملا دولت بدون افزایش نرخ بهره و آسیب به سایر بازارهای مالی از جمله بازار سهام به تامین مالی از بازار بدهی برای پوشش کسری بودجه خود ادامه داده است.

پایان/

۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۸
کد خبر: 8149

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 11 =