واکنش عجیب رسانه حامی بانک های خصوصی به فشار مردم و مجلس

فشار مردم و مجلس شورای اسلامی بر بانک های خصوصی باعث ورود رسانه های وابسته به آنها برای دفاع شده است.

به گزارش تحریریه، سایت خبرآنلاین در گزارشی با عنوان "پشت هر پروژه موفق یک بانک حمایتگر ایستاده است بانک‌های خصوصی ۱.۲ هزار هزار میلیارد تومان وام دادند" به دفاع یکجانبه از عملکرد تسهیلات دهی بانک های خصوصی پرداخت.

خبرآنلاین نوشت، "بانک‌های خصوصی با پرداخت یک هزار و ۲۵۴ هزار میلیارد تومان تسهیلات ظرف ۶ ماه نخست سال جاری و پرداخت ۲۸۳ هزار میلیارد تومان تسهیلات مشارکت مدنی در همین دوره، سهم بزرگی در توسعه پروژه‌های زیرساختی کشور ایفا کرده‌اند."

این گزارش به یک باره به بانک پارسان پرداخت و مدعی شد که این بانک با سرمایه گذاری در پروژه های ملی مانند، انتقال آب، اکتشاف و استخراج نفت و ... باعث ایجاد ۱۶۵ هزار فرصت شغلی معادل ۵% اشتغال در سطح کشور شده است.

خبرآنلاین سپس نوشت: "به گواه آمار در تامین مالی بنگاه‌ها و پروژه‌های کلان اقتصادی نقش بانک‌های خصوصی بیش از سایر بانک‌ها  است به گونه‌ای که از یک هزار و ۹۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات اعطایی نظام بانکی در ۶ ماهه نخست سال جاری، سهم بانک‌های خصوصی با پرداخت یک هزار و ۲۵۴ هزار میلیارد تومان تسهیلات، بیش از ۶۵ درصد بوده است."

خبرآنلاین که سایت وابسته به طیف حسین انتظامی معاونت سینمایی وزارت ارشاد که پیش از این معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد بود، می باشد، بدون توجه به کیفیت وام دهی بانک های خصوصی واقعیت را قلب کرده است.

اصولا بانک ها همه سپرده ها را باید وام دهند؛ که در ایران مستقیم هم سرمایه گذاری کرده و در بازارهای سفته بازانه مداخله می کنند؛ و وام دادن بانک ها با استفاده از سپرده های مردم لطف آنها به اقتصاد کشور نیست، بلکه وظیفه ذاتی یک بانک با وظیفه واسطه گری مالی است. با این حال این وام ها نصیب مردم نشده و بانک های خصوصی محلی برای وام دادن به مردم ندارند، بلکه این وام ها نصیب نزدیکان سهامداران این بانک ها شده و سپس به شکل معوقات بانکی در دفاتر بانک مرکزی ثبت می شود. بدتر اینکه، بانک های خصوصی برای پرداخت سود سپرده های مردم بار دیگر به بانک مرکزی مراجعه کرده و با استفاده از نقدینگی جدید نسبت به رفع تعهدات خود(پرداخت سود و اصل سپرده ها) اقدام می کنند. یعنی با خلق نقدینگی بیشتر برای جبران وام های پرایراد قبلی که پرداخت شده و باز نگشته است از جیب مردم استفاده کرده و تورم خلق می کنند.

این جمله که خبرآنلاین نوشت مبنی بر اینکه، "بانک‌های غیردولتی در مدت مورد اشاره بیش از ۱۰۸ هزار میلیارد تومان تسهیلات به صورت قرض‌الحسنه پرداخت کرده‌اند که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل ۳۸.۴ درصد رشد داشته است." فاقد ارزش است و با بررسی جزئیات مشخص می شود که این وام های قرض الحسنه عمدتا نصیب کارکنان بانک های خصوصی شده و ربطی به مردم و کلیت اقتصاد ندارد.

ظاهرا فشار افکار عمومی و دوره جدید مجلس شورای اسلامی بر بانک های خصوصی و علنی شدن آسیب گسترده ای که به اقتصاد ایران از محل کارکرد این بانک ها وارد می شود باعث انتشار چنین گزارش های جانبدارانه ای در رسانه های همسو شده است.

پایان/

۸ دی ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۴
کد خبر: 8161

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 1 =