حرف احمدی نژاد بی سروصدا به کرسی نشست

لغو مصوبه تغییر ساعت در بهار و پائیز از سوی مجلس در حالی رخ داده که آغاز اجرای آن در حدود سه دهه قبل و بی‌اعتباری کنونی آن تقریبا همزمان با تصمیم سازی کشورهای غربی انجام شده است.

به گزارش تحریریه، چند روز قبل خیلی بی سرو صدا مصوبه تغییر ساعت که هر ساله ابتدای بهار و پاییز رخ می داد به تاریخ پیوست و جالبتر آنکه برخلاف سری قبل هیچ یک از رسانه های متعلق به طیف همیشه ناراضی که خود را در هر موردی کارشناس، صاحب حق و طلبکار نظام می دانند، دم بر نزدند.

این مصوبه از ابتدای دهه ۱۳۷۰ یعنی دوره ریاست جمهوری مرحوم هاشمی رفسنجانی با توجیه استفاده از روشنایی روز و کاهش مصرف برق برقرار شد اما همان زمان هم مورد انتقاد بسیاری از کارشناسان و مردم به ویژه در روستاها و شهرستان ها قرار گرفت. بسیاری از مردم در  غیر از شهرهای بزرگ، برای خود مصوبه ساعت قدیم/جدید را در مخالفت با آن دستور دولتی اجرا می کردند. بسیاری از کارشناسان هم در طی این سال ها در انتقاد از مصوبه اعتقاد داشتند میزان استرس و بی نظمی که این قانون ایجاد می کند ارزش صرفه جویی ناچیز برق را ندراد ضمن آنکه به باور آن ها در همین میزان صرفه جویی هم غلو صورت می گیرد.

فارغ از همه انتقادهایی که به نحوه مدیریت احمدی نژاد و برخی نزدیکانش وجود دارد کشور ما حدود ۱۵ سال پیش به همان نتیجه ای رسید که اکنون دولت های غربی و اروپایی به آن دست یافته اند. 

در دولت نهم و دهم و در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد این مصوبه در سال ۱۳۸۴ با چند استدلال ابطال شد اما مانند بسیاری از اقدامات احمدی نژاد که اکنون درستی و منطق آن عیان شده با آن مخالفت گردید. در آن دوره مخالفت های بسیار شدیدی از سوی طیف مخالف یعنی اصلاح طلبان و میانه روهای کنونی و حتی مجلس شورای اسلامی به ریاست حداد عادل صورت گرفت.

در آن زمان تاکید شد در دولت های قبلی بررسی کارشناسانه‌ای در مورد اثرات مثبت تغییر ساعت در کشور در زمینه صرفه‌جویی در مصرف انرژی صورت نگرفت. دولت نهم دلیل لغو مصوبه تغییر ساعت دولت های قبل را سردرگمی بخش‌های زیاد جامعه در اثر تغییر ساعت رسمی کشور و نبود بررسی‌های دقیق و کارشناسانه برای تأیید صرفه جویی در مصرف برق با روش تغییر ساعت اعلام کرد.

اما همین اقدام کافی بود تا همه هجمه ها به سوی دولت روانه شود. فشار رسانه های مخالف با حمایت نمایندگان مجلس همراه شد و در نهایت پس از دو سال این مصوبه با وجود مخالفت دولت بار دیگر برقرار شد. در اقدامی کم سابقه مجلس به دولت و کل جامعه یک قانون الزام آور را تحمیل کرد. جالب اینجاست اما دولت کنونی مجلس را هیچ کاره می داند و حتی نظارت آن ها بر کار وزیران را هم قبول ندارند. 

درنهایت تعجب چند روز قبل مصوبه تغییر ساعت برای همیشه باطل شد و دیگر مردم کشور شاهد تغییر ساعت و سردرگمی قدیم/جدید نخواهند بود.

ولی چرا صدای هیچ رسانه یا خودکارشناس پندارها در نیامد؟ علت مشخص است زیرا الگوی آنها یعنی در کشورهای غربی چند سالی است که این مصوبه مورد انتقاد قرار گرفته و حتی برخی کشورها آن را باطل کرده اندو در یکی دو سال بعدی دیگر این قانون را اجرا نمی کنند.

روزنامه «گاردین» در گزارشی نوشت، از سال قبل (2019) پارلمان اروپایی مصوب کرد تا مقررات تغییرات دوبار در سال ساعت ها از سال ۲۰۲۱ دیگر اجرایی نشود. این تغییرات حتی با خروج بریتانیا از اتحادیه هم مورد اجرا قرار می گیرد.

این روزنامه بریتانیایی عنوان داشت که برای نخستین بار در دهه ۱۹۸۰ کشورهای اروپایی این مصوبه را اجرایی کردند. این زمان تقریبا همزمان با دوره ای است که ایران نیز همین مصوبه را به اجرا در آورد. جالب اینجاست تصمیم برای اجرای این قانون و لغو آن در ایران تقریبا همزمان با کشورهای غربی و به تبعیت از آنها اتخاذ شده است.

پایان/

۹ دی ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۵
کد خبر: 8167

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 10 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 24
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • سینا IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۹
      1 2
      همین ساعت امروز ساعت نیم ساعت به جلو کشیده بشه استاندار هستش.دیگه دستکاریش نکنیم
    • IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۹
      3 0
      خبر خوبی بود. حالم را خوب کرد.چون کارکرد عقل وتجربه رادیدیم.
    • محمد IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۹
      6 1
      تاکور شود هر آنکه چشم دیدن مرد عمل(احمدی نژاد) را ندارد.هرکی از راه میرسه با یه بهونه میخاد مردبهاری رو تخریبش کنه.انشالله دولت بهار خواهد آمد.چراغی را که ایزد برفروزد هرآنکس فوت کنند ریشش(شما بخونید ریشه اش) بسوزد
      • امیر IR ۰۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
        0 0
        انسانی که حلالزاده وفهم عشقش به مردم وطن خالص باشددرانتخابش هرگزدچار اشتباه نمیشود.وسعت دیدمان ازآفرینش و نقشمان دراین دنیا به اندازه جیبمان شده
    • سعید IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۹
      3 1
      بله آنهایی که شعارهای تند ضد غربی می زنند مشخص است که مجری سیاستهای غربی هستند و دنباله رو آنها همین گزارش شما سند آن
    • IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۹
      6 1
      اکثر مخالفان احمدی نژاد مشکل فساد اقتصادی دارند
    • بازنشسته فرهنگی IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۹
      6 1
      درودبر احمدی نژاد
    • صابر IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۹
      1 2
      من یک کارمندم و در کنار آن زنبورداری کرده در صورت جلو کشیدن ساعت من زود به اداره آمده و زود خانه میروم اگر جلو کشیده نشود عملا من و امثال من باید زنبورداری را بزاریم کنار چون از ساعت 3 بعد از ظهر امکان باز کردن درب کندوها وجود ندارد ولی چرا با جلو نکشیدن تا لنگ ظهر می خوابیم و عصر هم به خونه بر می گردیم به نظرم نه تنها بد نبود این طرح بلکه اگه می تونستند 40 روز (15اردیبهشت الی 30 خرداد)هم یک و نیم ساعت جلو بکشند خیلی خوب می شد
    • حبیبی IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۹
      1 3
      حالا اگرحقیقتا دلتون برای احمدی نژادتنگ شده تعارف روکناربزاریدبیادبه گلکاریش ادامه بده
    • محمد US ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۹
      6 0
      به خداوندی خدا کله خیلی از این دولتمردان و مجلسیان پر ادعا به اندازه یک انگشت احمدی نژاد عقل و دانش ندارد و چون عقلشان نمی رسد قدر و منزلت احمدی نژاد را زیر سئوال میبرند خیلی هایشان هم از روی حسادت و تکبر این مرد خدمتگزار را از دست مردم گرفته اند أخه عقل و جربزه به هیکل و اندام نیست .
    • محمدعلی IR ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۹
      4 1
      اون موقع هم اونها با لغو تغییر ساعت مشکلی نداشتند ولی چون نوکر و فرمانبردار غرب بودند با نظریه احمدی نژاد مخالفت کردند
    • مسعود IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۹
      0 1
      به نظر من بجای اینکه ساعت کشور یک ساعت جلو یا غقب کشیده شود نیم ساعت جلو کشیده شده واین کار دایمی شود
    • زنگنه IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۹
      3 2
      به امید روزی که خود آقای احمدی نژاد دوباره برکرسی ریاست بنشیند ودوباره شاهد اقتدار وشکوفایی بیشتر کشور ورضایتمندی مردم ایران باشیم.
    • حمید IR ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۹
      1 0
      قانون حمایت از فرزند آوری را هم مسخره کردن حالا ر داریم چوبش می خوردیم مثل مسکن مهر
    • نیروی قراردادی 23 سال سابقه بدون پارتی IR ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۹
      3 0
      درود بر احمدی نژاد
    • شهروند IR ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۹
      1 4
      تغییر ساعت خیلی هم خوب بود. این مجلس مانند احمدی نژاد خراب کاری میکنه ابوموسی زمان
    • محمد IR ۲۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۹
      0 0
      بیشتر خدمات و فرهنگ از غرب آمده مثل دارو و درمان مدرن لطفاً انجام ندید.شایدم بااو شانس مشارکت کمی بهتر می شود!
    • IR ۲۳:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۹
      1 0
      خاک برسرغربگدایان دستمال بدست ،هویت رااین جماعت کورباطن قی کردندودرزباله دان انداختندحالاخوب شده الحمدلله اربابان غربیشان هم به پیسی افتاده اندتاامیدشان ناامیدشودوزبانشان کمی کوتاه-حیف این خاک مقدسِ قهرمان پرورکه عده ای واداده ذلت پذیرروی آن راه بروندمرگ برعقیده ومرامشان
    • امیرقربانی IR ۰۰:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
      3 1
      بعدازاسلام نزدیکترین عدالت به عدالت علی ع عدالت احمدی نژادبود.این مردتماما.باخدا
    • امیرقربانی IR ۰۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
      1 0
      احمدی نژادنیاز به طرفدارنداردانسانهای آزاده وجوانمرد شیفته احمدی نژادوافکار احمدی نژادواحمدی نژادهاهستند....زنده بادناموس پرستی وناموس پرستان. وطن ناموس من است
    • زهرا IR ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
      0 0
      زمانی که احمدی نژادروی کاربودهمه توکارش اختلال ایجادمیکردندمخصوصامجلسیها
    • ناشناس IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
      0 0
      عاقبت تقلید کورکورانه از غرب همینه!
    • IR ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
      0 0
      آری غربزده ها در جنابت ها و کثافتکاریهای ترامپ هم خاموشی گزیدند و ریاکارانه دیگران را اتهام زدند که در خاموشی به مذاکره با وی برای چند روزی بیشتر به لیس زدن کف پا و .... ترامپ و امثالهم بپردازندهر چند که مکرو و مکرالله دم خروسشان از زبان همپالکی هایشان بیرون زد داستان تغییر ساعت هم از همان زمان هم با یک مراجعه ساده به آمار دیسپاچینگ برق کاملاً مشخص بود بیخود است اما همان ها که هیچ چیز از خودشان ندارند الا یک مشت کلمات قلمبه سلمبه که خودشان اصلاً معنی اش را نمیفهمند چه رقاصیی بی دستمزدی برای اربابانشان انجام دادند. خدا رحمت کند مرحوم دکتر شریعتی را که در وضع روشنفکران غربزده وطنی میگفت : که آنچه را از غرب میشنوند مانند دیوار بدون هیچ فکری منعکس میکنند
    • IR ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
      0 0
      خدارا شکر دیگه از شر ساعت قدیم و جدید و افسردگیش خلاص شدیم بزرگترین دلیل اروپا همین افسرده شدن انسان در اثر شب خیلی کم در تابستان و شب بلند در زمستان بود