بازار مرغ را از راس انگلیس پس می گیریم/باید مرغ ایرانی آرین احیا شود

علی خضریان سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس تاکید کرد که باید بازار مرغ ایران را از نژاد راس انگلیس پس گرفت و به نژاد ایرانی آرین پس داد.

به گزارش تحریریه، حیوانات لاین به جمعیت خاصی از دام و طیور گفته می شود که متعلق به نژادی مشخص با ویژگی های ژنتیکی کاملا مشخص بوده و صرفا با حیوانات خالص و همنژاد خود آمیزش و تولید مثل دارند. ایران یکی از هشت کشوری است که دارای مرغ لاین اختصاصی بوده و این مسئله برای یک کشور در سطح جهانی، مزیتی مهم به حساب می آید. نام نژاد مرغ لاین ایرانی که از سال 1356 تاکنون زحمات فراوانی در جهت حفظ و ارتقای آن در دوره های زمانی گوناگون در جریان بوده؛ «آرین» است. اما متاسفانه در کشورمان با وجود مرغ لاین اختصاصی، اکثریت مطلق محصولات صنعت مرغدارای کشور زیر بلیت نژادهای غیربومی و در راس آن ها نژاد انگلیسی «راس» قرار دارند. اینکه آیا با وجود خصومت تاریخی کشوری چون انگلستان که سیصد سال درصدد دشمنی با ملت ایران بوده است؛ استفاده از نژاد مرغ مادر آن کشور به صورت گسترده و بدون رقیب در صنعت مرغداری ایران، کاری منطقی و عقلانی بوده و امنیت غذایی کشور را با تهدید روبرو نخواهد کرد؛ سوالی است که تحریریه به دنبال پاسخی برای آن برآمده است.

«علی خضریان» در ابتدای سخنان خود با اشاره به اهمیت عدم وابستگی در صنایع مربوط به تامین غذای مردم به کشورهای بیگانه بیان در گفتگو با تحریریه گفت: « قطعا ما در مجلس شورای اسلامی و در جایگاه نماینده مردم به چنین مواردی حساسیت داریم. اینکه ما مرغ لاین اختصاصی آرین را در کشورمان داریم و حداقل از دهه شصت برای حفظ و ارتقای آن زحماتی هر چند ناکافی کشیده شده؛ یک مزیت مهم برای حفظ امنیت غذایی ماست. من به شخصه معتقدم برخی کم کاری ها و بی توجهی ها سبب گردیده که نژاد انگلیسی راس به عنوان نژاد مادر مرغداری های ما عمومیت یابد. از اینرو و با توجه به حساسیت و پیگیری های خوبی که همکارانم در مجلس شورای اسلامی دارند؛ مطمئنم که این مسیر غلط، اصلاح خواهد شد».

سخنگوی کمیسیون اصل 90 و نماینده مردم تهران اضافه داشت: « حتی ما تا ابتدای دهه 80 شاهد بودیم که در میان مرغداران عزیز ایرانی، استقبال از نژاد بومی آرین بیش از 80 درصد بوده است. اینکه بی توجهی ها باعث گردید تا سهم 80 درصدی مرغ آرین در ابتدای دهه 80 به زیر 5 درصد در ابتدای دهه 90 کاهش یابد؛ امر نامبارکی است. اما معتقدم با تعامل خوب میان وزارت جهاد کشاورزی، مجلس شورای اسلامی، تامین کنندگان مرغ لاین آرین و همگی صنعتگران عرصه تولید مرغ کشور این مسئله قابل حل است و ان شاءالله جای نگرانی برای مردم خوب ما نخواهد بود. مردم عزیز ما و تولیدکنندگان زحمتکش مرغ کشور مطمئن باشند که ما در مجلس تصمیمی اتخاذ نخواهیم کرد که به ضرر تولیدکننده و مصرف کننده باشد. همه ما در یک کشتی نشسته ایم و بی شک منافع تولیدکننده و مصرف کننده در کنار مسئله امنیت تامین غذای مردم ایران برای ما مهم است. بنابراین ان شاءالله تصمیمات تخصصی را اعضای محترم کمیسیون کشاورزی با عنایت و توجه لازم به منافع تولیدکنندگان، اتخاذ خواهند نمود و پس از آن ما سایر نمایندگان مردم نیز در صحن علنی و با افتخار از این تصمیم سنجیده و صحیح حمایت لازم را خواهیم داشت».

۱۴ دی ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۴
کد خبر: 8204

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 5
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
      3 0
      بعد 40 سال فهمیدن شاه چه خدمتی به ایران کرده بود .
      • US ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
        0 3
        چه ربطی به شاه داره نابغه مرغ آرین بعد انقلاب از هلند خریداری و توسعه پیدا کرد
    • ابهری IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
      3 0
      جناب خضریان عزیز، تصمیماتی که در این 6 ما گرفته اید هم چنین در دوره قبلی مجلس محترم روز به روز زندگی ما مردم را به فلاکت برده اید مثل قانون جدید در مورد انرژی هسته ای و یا fatf و مالیات از خانه های خالی که در این و سر صداهایی که برای گرانی خودرو به پا کردید و اکنون مصوب کرده اید خودرو هر سه ماه یک بار افزایش قیمت داشته باشد. قبلا سالی یکبار بود. لطف کنید هیچ تصمیمی برای ما مردم نگیرید بیچارمان کردید.
    • IR ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
      0 0
      مرغ ارزون بشه بتونیم بخریم موقع نوش جان کاری به اصالت و نژاد آن نداریم همین که نژاد خودمون آریایی هست کافیه.
    • الم IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
      0 0
      ماشالله رتبه ما در همه زمینه از ده به بالاست پس چرا در زمینه زندگی ما در سطح بسیار پایینی قرار داریم یعنی همه کارشناسان ما در همه زمینه ای دارند دروغ تحویل مردم میدهند حیا هم خوب چیزیه