چرا بورس ریخت؟/ اظهارنظر عجیب در خصوص دلار ۱۱ هزار تومانی و تشدید ترس در بازار

بعد از اظهار نظر نائب رییس مجلس در خصوص برنامه دولت برای کاهش قیمت دلار به محدوده۱۱هزار تومان ریزش بورس تشدید شد.

به گزارش تحریریه، از اوایل هفته با وجود امیدها برای برگشت بازار متاسفانه شاهد موج جدید ترس در بازار و ریزش درصدی شاخص کل بورس بودیم.

اهالی بازار تحلیلهای مختلفی را در خصوص دلایل ریزش قیمت سهام و تداوم کاهش ارزش سهمهای مختلف ارائه کرده‌اند. به عقیده برخی اختلاف نظرهای ایجاد شده در خصوص قیمت گذاری فولاد سرمنشا ریزش بورس در دی ماه بود. 

این درحالی است که این تحلیل نمیتواند دارای جامعیت باشد، از سوی دیگر برخی فعالان بزرگ بازار معتقدند، عامل اصلی ریزش بازار بحث ریزش قریب و الوقوع نرح ارز است. هرچند پیش بینیهایی در خصوص کاهش قیمت دلار در اینده نزدیک مطرح شده اما ظاهرا ماجرا پیچیده تر از این سطح است.

نکته جالب توجه اینکه، سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی در گفتگویی درباره منابع ارزی کشور،گفت: متاسفانه بنده شنیدم که با اینکه ما منابع ارزی داریم، بعضاً این منابع ارزی برای روی کار آمدن بایدن حفظ شده است که با تزریق منابع ارزی قیمت ارز برای چند ماه تا 11 هزار تومان کاهش یابد.

البته ان شاءالله این مسائلی که گفته می شود غلط باشد اما گفته می شود قیمت ارز چندین ماه کنترل شده تا فضای سیاسی کشور برای کارهای بعدی و با توجه به اینکه سال بعد انتخابات ریاست جمهوری را داریم و عده ای دنبال مذاکره هستند، مهیا شود.

نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر واقعاً قیمت ارز را می توان 11 هزار تومان کرد پس چرا با آن مخالف هستید، گفت: ما مخالفتی با این موضوع نداریم بلکه بحث ما آن است که باید این وضعیت همیشگی باشد و بازی نباشد. اگر قیمت دلار واقعاً 11 هزار تومان است و دولت توان اینکه ارز را ارزان کند، دارد ما از آن استقبال می کنیم اما به شرطی که این مساله بازی و موقت نباشد و اینگونه نباشد که صرفاً برای یک دوره ای خاص و راضی کردن باشد بلکه باید همیشگی باشد.

هرچند این اظهار نظر از سوی دولت تکذیب شد و ربیعی سخنگوی دولت گفت: ظاهرا گوینده از آثار و تبعات گفتار خود مطلع نیست. این موضوع، اگر اندکی هم صحت داشته باشد یک خیانت بزرگ محسوب می‌شود و بیان این موضوع بدون تحقیق جفای بزرگ به ملت و دولت است، اما بحث دلار ارزان اثر خود را در کلیت بازار سرمایه گذاشته است و فعالان بزرگ بازار تصمیم به خروج موقتی از بازار گرفته اند.

پایان/

۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۷
کد خبر: 8293

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 12 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 13
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • م IR ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
      10 0
      ..زندگی خیلی خانواده ها را به اتش کشیده اند..و هیچکسی هم جلودارشان نیست...ایا این جنگ بااعصاب و روان سهامداران نباید بعد ازشش ماه تمام شود...هرتصمیمی بگیرند..برد برای انهایی هست که تاره وارد بورس میشوند..چون سهانداران دعوت شده..دیگه پولی برایشان نمانده...وهمه زندگیشان به تاراج رفته است...ارزوی مرگ برای مسببین این ریزشها داریم..بحق امام حسین توی رندگیشان خیرنبینند..
      • IR ۲۱:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
        0 0
        دعا مال درد لاعلاجه. اگه مغز و آکبند نمیذاشتی،الان از خدا استغاثه نمی‌کردید.
    • ایرانم IR ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
      8 0
      من متاسفم برای انهایی که هنوز معنای خیانت و جفا را نمی فهمند ایا معنای خیانت و جفا چیزی غیر از فروش صندوق پالایش به مردم بود؟؟؟؟ ایا چیزی جز از بی بردن سرمایه و اعتماد مردم در بورس کذابی و رانتی هست؟
    • حسین IR ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
      5 0
      شاخص بورس ، سهام بنیادی ، ارزش سهم ، و.. اینها فقط کلماتی هستن که آقایون با اونها بازی می کنن . عملا مفهومی در ایران ندارن!!
    • IR ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
      5 0
      هر مسئولی می ... پول ما خاک سر ذلیل از بین میره لطفا دهنتون رو گل بگیرید
    • ح IR ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
      8 0
      هدف فقط نابودی ملت هست سناریو حاکمیت و دولت بازی زرگری بین خودشان
    • علیرضا IR ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
      6 0
      خدا لعنتشان کند که با جان و مال مردم بازی می کنند
    • نامی IR ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
      3 0
      بشه درد و مرض براشان که می خوان هر جور شده با هر کلکی شده سهم رو از چنگ سهامدار دربیارن . هر مسئول دروغگویی هم که میاد مثلا حمایت کنه بدتر میشه . از اول خیر شما به مردم نرسید و نمیرسه. انشاله به تعداد همون سهم های شاخص ساز و غیر شاخص ساز که از چنگ سهامدار خرد درآوردید درد و مرض شاخص و غیر شاخص به تن و بدن نجسشان وارد بشه . کور خواندند من یک دونه از سهامم رو به اون حقوقی های کثیف نمی فروشم . انشاله میرم دنبال یادگیری فارکس تا از این بورس سرتاپا حقه ایران راحت بشم
    • کامبیز IR ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
      2 0
      آقا بهتر نیست نرخ دلار را به 50000تومان افزایش دهید تا نرخ بورس افزایش یابد و کسری بودجه حل شود و دیگر بصورت مستقیم دست درجیب ملت نکنید و نگید مردم نفهمیدند
    • ایرج IR ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
      5 0
      دلار ۱۵ هزارتونان بود قیمت سهام دوبرابر حالا بود شپنا وتقریبا اکثر سهام بزرگ در عرض یکماه پنجاه درصد افت قیمت داشته یعنی سهام دلار ۱۱ هزار تومنی رو پیشخور کرده اینها ترفند قدیمیایی بازار هست که بازار رو خراب کنند خدا خانه شان را خراب کند
    • IR ۲۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
      4 0
      علت اصلی سقوط بورس بی تدبیری و بی تفاوتی مسولین هست. باید به اقایان متذکر شد وقتی بی لیاقت هستید و سر مردم کلاه گذاشتید باید گورتان را جمع کنید و بروید بذارید افراد کار بلد و وظیفه شناس روز کار بیایند. همیشه مردم از شما پشتیبانی کردند ولی شما به مردم پشت پا زدید.سفره مردم کوچک و جیبهای خالی را اویزان کردید. این بودوعده وعید شما . این بود حمایت از تولید ملی؟ اه این مردم خانه هایتان را خواهد سوخت
    • مجتهدین IR ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
      0 0
      مشکل تحلیلها و واقیتهای اقتصادی نیست اساس نگرش "این دولت - ان دولت" است که با نظریه های جهت دار اشفتگی بازار را سبب میشود.
    • Ali IR ۲۱:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
      0 0
      بورس کشورها ویترین و شاکله اقتصادی کشورها هست تو همه کشورهای صاحب افتصاد قوی وازاد شاخص های اقتصادی نزولی هست بعد تو ایران بااین اقتصاد رانتی وغیر شفاف بورس متورم میشه برای این که بتوانند شرکتهای ورشکسته ای مثل شستا رو با چند برابر قیمت قالب کنند البته تو ایران پیاده نظامهای خوبی برای اجرای این سیاست ها. هست که همون اشخاص طماع وفرصت طلب هست