خرابکاری ترکیه علیه ایران به شرق کشور کشیده شد

امروز امام جمعه زابل درباره نقش ترکیه پیرامون تنش آبی شرق و جنوب شرق کشور و خشک شدن هامون به نکات مهمی اشاره کرد.

به گزارش تحریریه، حجت الاسلام عزیزی درجمع خبرنگاران افزود: تالاب هامون قبل از آنی که تالابی در جغرافیای سیستان باشد یکی از ذخیره گاه های زیستی کره زمین است و در سال ۱۳۹۴ در یونسکو به ثبت رسیده و مصوب شده است، پس این تالاب نه ایرانی است و نه افغانستانی، بلکه یک گنج بین المللی است.

وی ادامه داد: این رودخانه دائمی چون بین المللی است هرگونه برداشت از آن توسط کشور افغانستان باید بر اساس موازین بین المللی و قوانین تالاب های بین المللی باشد، آن ها می توانند سد و بند داشته باشند اما مشروط به اینکه آسیب به دریاچه هامون نزنند، بخشی از آب باید به دریاچه هامون بیاید، چون حیات این دریاچه یک حیات دائمی است و رود هیرمند هم یک رود دائمی است پس حق آبه هیرمند طبق موازین بین المللی نباید فصلی باشد بلکه باید دائمی باشد.

وی ادامه داد: امروز به تحریک آمریکا، غربی ها و یکی دیگر از کشورهای همسایه ما بند انحرافی کمال خان به سمت گودزره که ۴۰ میلیاردمترمکعب ظرفیت آبگیری دارد، منحرف شده است، این به معنی آن است که اگرتا ۱۰ سال هم که آب به آن سمت برود گودزره پر نمی شود، به عبارت دیگر، معنا و مفهومش این است که دستی در کار است که هامون بمیرد.

وی خطاب به دولت افغانستان گفت: آنهایی که شما را تحریک می کنند که آب را برای مردم این منطقه سخت کنید بالاخره روزی از اینجا خواهند رفت، نه آمریکایی ها ماندگارند، نه ناتو و  ترکیه، شما می مانید و گلوگاه تجاری تان که از منطقه سیستان هست، ما جوانمرد هستیم و هرگز با شما به نامردی رفتار نخواهیم کرد اما میهمانان ناخوانده شما امروز نروند فردا خواهند رفت.

وی گفت: انحراف آب به یک منطقه شوره زار معلوم است که شیطنت است و شما می مانید و مردم نجیب و پاک افغانستان، مردمی که با این طرف مرز قرابت دارند، فامیل هستند و رفاقت دارند، مگر می شود دل این مردم را از هم جدا کرد؟ لذا بعضی از تحرکات می تواند زمینه ساز دشمنی شود، شما حالا حالاها نیازمند به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران هستید و اگر نبود نظام مقدس جمهوری اسلامی قطعا شما ساقط می شدید، به مردم و کشور ما مدیون هستید.

امام جمعه زابل همچنین باابراز گلایمندی از برخی دولتمردان گفت: چطور شده که در برابر این مسئله که مسئله خیلی پیچیده ای هم نیست این قدر منفعل هستید؟ شما که ماشاءالله بلدید حرف بزنید چرا اینجا خبری از شما نیست؟

 وی در خصوص طرح ۴۶ هزارهکتاری آبیاری اراضی منطقه سیستان هم گفت: این طرح، طرح خیلی خوبی است اما کافی نیست، گذشته ازاینکه باید از چاه نیمه ها تغذیه شود، آب چاه نیمه هم از هیرمند می آید. اگر آن آب نیاید ۴۶ هزار هکتاری هم هدر رفته است.

وی اضافه کرد: دستگاه دیپلماسی ما باید در مجامع بین المللی همچون یونسکو و سازمان ملل متحد به عنوان یک سند منتشر و مطرح نماید، این کار را که بلدید بکنید، یک نامه ۵ خطی نمی توانید بنویسید؟  آقایانی که مسئولیت دیپلماتیک دارند در نظام جمهوری اسلامی ، مدیون هستند باید این کار را بکنند، وظیفه ذاتی آنها است.

وی در ادامه گفت: طرف دوم ماجرا هم این است که ما نباید حیات مان را مشروط به رودی می کردیم که از خارج مرز وارد ایران می شد، ما نباید زندگی مردم را گره می زدیم به آنچه که در اختیار ما نیست، آنهایی که مردم و زندگی آنها را به این آب گره زدند، خطا و اشتباه کردند.

وی بااشاره به مصوبه دولت و مجلس به منظورانتقال آب دریای عمان به سه استان سیستان و بلوچستان ، خراسان جنوبی و خراسان رضوی که برای آب شرب مردم باید از دریای عمان آب منتقل شود، گفت: بودجه این پروژه از طرف مجلس دیده شده، نمایندگان مان در مجلس این موضوع را به شکل جدی پیگیری کنند، سه استان هستیم که از ظرفیت بسیار خوب و ارزشمندنمایندگان، استانداران، فرمانداران و ائمه جمعه برخورداریم، و با تکیه براین پتانسیلها می توانیم اقدامات خوبی انجام دهیم. لذا ما انتظار داریم که در این بخش مسئولین دقیق و قوی ورود کنند، مردم هم حمایتشان خواهند کرد، این مردم خدمتگزاران خودشان را هرگز تنها نخواهند گذاشت.

امام جمعه زابل همچنین بااشاره به دستورمقام معظم رهبری مبنی بر ممنوعیت وارد کردن واکسن آمریکایی و انگلیسی، موضع گیری رسانه های غربی را جریان سازی هدفمند رسانه ای با عنوان هیپنوتیزم رسانه ای خواند و افزود: چگونه است که تاپیش از این، درهمه ابعاد درتحریم های ظالمانه قرار گرفتیم و کسی به فکرملت مانبود ولی الان شرکت فایزر خیلی راحت ادعامی کندکه به ما واکسن کرونا می دهد درحالیکه درخودکشورآمریکا هزاران نفر از این بیماری جان خودراازدست می دهند! و به محض اعلام ممنوعیت واردکردن واکسن از سوی مقام معظم رهبری، رسانه های غرب شروع به جبهه گیری کرده و باجریان سازی های هدایت شده و سیستماتیک، خبرها را رهبری می کنند.

وی ادامه داد: امروز ارتباطات می تواند ذهن و ذائقه مخاطب را درفضایی خلع گونه هیپنوتیزم و رهبری نماید.

امام جمعه زابل از رسانه ها خواست تا قبل از نقدومطالبه اخلاق را رعایت کنند و اکنون که ذهن مردم دردست شان است امانتدارباشند.

منبع: ایسنا

پایان/

۲۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۹
کد خبر: 8315

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 1 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 22
    • نظرات در صف انتشار: 1
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • دبیر FR ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
      5 0
      دولت بیخیال. زمانی چیزی مهمه که شخصی باشه
    • محمد IR ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
      9 10
      خاک بر سر حسن کلید و جواد نهیف دست آخر برای این مشکل هم سپاه باید اقدام کند
      • سیروس IR ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
        1 0
        چرامجلس این روحانی احمقو استیضاح نمیکن معلوم نیست تواین 8 سال روحانی وظریف فقط دروغ گفتن وشعار دادن.
    • IR ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
      8 9
      مقصر اصلی خاندان ننگین و غارتگر پهلوی اند که سرچشمه های آرارات را به ترکیه واکذار کردن .که حالا شرق و جنوب شرق بی آب بمانند .
      • IR ۰۵:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
        0 1
        ارارات رو کسی به ترکیه نداد بزرگوار ضمن اینکه ارارات در شمال غربی ایرانه و ربطی به شرق نداره اگر اسم ترکیه اومده به این دلیله ک بواسطه حمایت از اخوانی ها در افغانستان دنبال جایگاه میگرده با شرکت هاش
    • سیستانی IR ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
      12 0
      افغانستان پر رو تر از این حرفهاست یک موشک نیاز است برای حادثه مجلس و خوزستان موشک است اما برای مرگ تدریجی ۵۰۰ هزار نفر در سیستان و فرار ۱میلیون نفر در زاهدان و واگذاری تنگه احد به دشمن ،ارزش این مردم به اندازه ی یک موشک نیست؟؟
    • FR ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
      8 7
      یه جوری میگن دولت و حسن کاری نمیکنن انگار بافر و ابراهیم هرروز دارن کار میکنن.از وقتی اومدن همه مشکلات رو حل کردن
      • اصولی IR ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
        1 5
        یعنی واقعا دستگیری پیشوایان زر و زور و تزویر را که در بدنه حاکمیت نفوذ کرده بودند نمیبینی ؟ در مورد مجلس هم انشالله بزودی در حاکمیت مجریه مردمی و انقلابی و مسلمان خواهید دید
    • سهند IR ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
      22 1
      این چه منطقیه حالا ترکیه نسازه ی کشور دیگه میاد میسازه!!! شما عرضه گرفتن حقابه خود از افغانستان را هم ندارید! بما هم پول بدن میریم میسازیم
    • شهرداد IR ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
      6 2
      آخه چه ربطی به ترکیه داره؟؟!!!! روابط ایران و افغانستان از شکنندگی خاصی برخورداره و این دیدگاه تحقیر آمیز نسبت به برادران افغان هر از چندگاهی مشکلات خاصی را بروز میده. وقت اش رسیده که روابط دیملماتیک ایران با همسایه هایش بر اساس احترام بر حاکمیت و احترام متقابل شکل بگیرد. مثلا درست و اخلاقی نیست و با تمام اصول دیپلماتیک منافات دارد که در خطاب کشورهای همسایه جنوب خلیج فارس از اصطلاح کشورهای فسقلی و یا اعراب ملخ خور و.‌..در مطبوعات استفاده بشود کشورهای مستقل مشترک المنافع را به عنوان کشورهای جدا شده از ایران خطابدهیم و.... باید و حتما به اصول مسالمت آمیز روابط بین کشور های اسلامی برگشت. در این موضوع هم بهتراست مسائل و مشکلات بین دوهمسایه ایران و افغانستان راسا حل و فصل شود و لزومی ندارد روابط ایران و ترکیه را در ای امر قربانی کنیم. به امید روزهای روشن.
      • حسنی IR ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
        2 0
        شما فکر می کنید که طرف افغانستانی با احترام متقابل از منافع خود در هیرمند چشم می پوشه!!؟
    • ناشناس IR ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
      6 0
      جوانمردی کیلو چنده، راه نفسشونو ببندید تا آبو ول کنن بیاد ، مدیران ما بقدری احمق هستن که نمیدونن مفاهیمی مثل جوانمردی و مرام و معرفت تو این دوره و زمونه حتی در روابط میانفردی دیگه ارزش و اعتبار نداره چه برسه به روابط بین کشورها
    • IR ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
      5 0
      جالب اینه تمام گاز و نفت سیمان آجر خوراک،قیر ،آهن،میلگرد، پوشاک وغیره اونها از این مرز تامین میشه اونها آب را روی مردم بلوچ می بندن دولت مردان و بقیه مسئولین بی خیالند کلیپ یکی از مسئولین افقانستان را گوش کردم گفت ما آب میدهیم شما در عوض به ما نفت بدهید
    • علی محمد آیین IR ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
      2 0
      شما باید یک استراتژی ویژه برای افغانستان داشته باشید ....و کاملا حساب شده با آنان برخورد کنید ....از زمیهای کشاورزیشان و محصولاتشان استفاده ببرید .....برق و گاز بدهید با شرایط ابتدایی ساده ....سپس که وابسته شدن بوسیله آبهای آنان سیستان را به چرخه کشاورزی برگردانید ....از نیروی کار و قدرت بدنی آنان برای یمن استفاده کنید .....و ضربه زدن به دشمن .....از آنان نیروی تبلیغاتی ومطیع ایران بسازید....سپاه باید روی این مسیله کار کند ....پولی که از کشور خارج می کنید باید چند برابر برگردد...این باید یک استراتژی برای ما باشد و تعریف گردد....از افغانها برای شکستن تحریم استفاده کنید ....لکن در ورود و خروجشان...دقت شود ....اقتصاد آنان باید بشدت به ما وابسته شود .....لکن از ارسال تکنولوژی به آنجا خودداری شود ...چون اگر قدرتمند گردند برای ما زیان بار هست .....یا علی از تو مدد
    • IR ۲۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
      2 1
      این متاسفانه عدم مدیریت ایران رو میرسونه اگه زیاد موشک بازی نمیکرد به فکر مردمش بود این بلا ها سرشون نمیامد
    • محمد IR ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
      2 1
      درود فراوان براین روحانی باسواد،دلسوز وغیرتمندو بیدار،کاش سایرین نیز اندکی به خودآیند ودرفکرنجات ایران عزیزباشند.
    • سعید IR ۲۱:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
      1 1
      به حال این مملکت بی صاحب خون باید گریست.
    • IR ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
      0 0
      حاجی از کلمات اخره سخنرانی در مورد هیپنوتیزم منقلب شدم و کلی شعف صادراتی منو گرفت
    • IR ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
      3 0
      چه ربطی به ترکیه داره آخه بدون ...
    • شهروند IR ۲۲:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
      4 1
      افغانی جماعت دنبال دعوا
    • آراد IR ۰۱:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
      1 0
      قابل توجه اونهایی که به این دولت آری گفتند،، توی محکمه وجدان باید پاسخگو بود،
    • IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
      1 0
      تنها راه عاقلانه بستن مرز افغانستان است ؟افغان ها فقط زبان زور را خوب می فهمند - جوانمردی امروز قیمتی ندارد