اسرائیل به بایدن اجازه نرمش در برابر ایران نمی دهد/ اجماع سازی جدید علیه ایران؟ توپ در زمین روسیه است

دکتر «محمد بکر» روزنامه نگار و تحلیلگر فلسطینی سخنان اخیر مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا را به علت شکست بسیاری از طرح های خاورمیانه ای ایالات متحده از ایران ارزیابی کرد و افزود سکوت ایران در مقابل اقدامات رژیم صهیونیستی در سوریه و منطقه موجب اجرای PlanB از سوی واشنگتن و تل آویو شده است.

به گزارش تحریریه، «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه ایران هراسی و ادعاهای واهی در آخرین روزهای حضور خود در کاخ سفید مدعی شد که ایران به برنامه ریزی برای حملات ۱۱ سپتامبر کمک کرده بود. القاعده یک مقر جدید دارد و آن جمهوری اسلامی ایران است. «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران در واکنش به ادعای بی اساس پمپئو در مرتبط کردن ایران با القاعده تاکید کرد: هیچ کس فریب نمی‌خورد تمامی تروریست‌های حادثه ۱۱ سپتامبر از کشورهای محبوب مایک پمپئو درخاورمیانه بودند، هیچ کدام از ایران نبودند.

دکتر «محمد بکر» روزنامه نگار و تحلیلگر فلسطینی در گفت و گو با میز بین الملل تحریریه اظهار داشت: این سخنان پومپئو درباره ایران در راستای ادامه تنش آفرینی های آمریکا با ایران قرار می گیرد. این ادعا یک گام جلو تر در سیاست آمریکا است که در مرحله نخست با توافق عادی سازی روابط کشورهای عربی با اسرائیل و ائتلاف سازی های جدید پایان یافت.

این تحلیلگر فلسطینی تبار افزود: به نظر من هدف مایک پمپئو از این رفتار زمینه سازی برای سیاست جدید آمریکا است که با آغاز به کار «جوبایدن» شروع خواهد بود. بر خلاف همه انتظارها و پیش بینی ها، اسرائیل به رئیس جمهوری جدید آمریکا اجازه نخواهد داد تا رفتار نرمی را در قبال ایران در پیش گیرد. اسرائیل مسیر ائتلاف سازی علیه ایران را ادامه می دهد.

وی اظهار داشت اسرائیل و آمریکا برنامه ریزی داشته اند تا از طریق حمله های گسترده و ترور سردار قاسم سلیمانی، ایران را به سمت درگیری سوق دهند. نوع واکنش ایران و ارتش سوریه در برابر اسرائیل و آمریکا دلیل اصلی انتقال آنها به طرح «ب» (Plan B) است که در آن به دنبال ماجراجویی جدی تر علیه ایران هستند. آنها از خطر سیاست ها و نفوذ ایران در منطقه صحبت به میان می آوردند تا از طریق نهادهای بین المللی و بهانه تراشی بتوانند حمایت جامعه جهانی را برای ور مقابل ایران بدست آوردند.

با توجه به این موضوع می توان گفت اکنون توپ در زمین روسیه است. چگونگی رفتارهای روسیه با هر تلاش آمریکا برای صدور قطعنامه علیه ایران به ویژه پس از آگاهی مسکو از حمله های اخیر اسرائیل به دیرالزور و البوکمال اهمیت دارد.

این تحلیلگر فلسطینی بر این باور است که تهران نقش گسترده ای در به شکست کشاندن تعدادی از طرح ها و برگه های آمریکا در منطقه دارد. تهران از طریق حمایت از همپیمانان خود در سوریه، عراق و یمن واشنگتن را مجبور به شکست کرد. اظهارات اخیر آیت الله «خامنه ای» درباره حضور ایران در منطقه سرنوشت ساز است. ایران به گونه ای رفتار نخواهد کرد که همپیمانش در منطقه ضعیف شوند.

این اظهارات نشان می دهد که راهبرد ایران در منطقه ادامه خواهد داشت و نگرانی رژیم اسرائیل هم ادامه خواهد داشت. از این رو، این رژیم از حضور صهیونیست ها در آمریکا برای اعمال فشار به بایدن با هدف ادامه سیاست خارجی ترامپ در منطقه استفاده خواهد کرد. عملی نشدن تهدیدهای ایران و همچنین پایان نیافتن حضور نیروهای آمریکا در منطقه سبب می شود که دشمنان ایران گستاخ تر شوند و این موضوع سناریوهایی که اسرائیل برای آن برنامه ریزی می کند شتاب خواهد بخشید و این رژیم تلاش می کند خود را رهایی بخشد و در میدان ها خود را نشان دهد.

پایان/

۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۲
کد خبر: 8351

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 1 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۴:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
      0 0
      آخر نفهمیدیم آمریکا خودش تصمیم گیرنده کشورش است یا از اسرائیل دیکته میشود برای آمریکا که خود را ابر قدرت می داند چطور حرفه ای دیکته شده بعضی از کشورها را انجام می دهد مگر استقلال نداشته باشد