سفر فوری مدیران تویوتا، بنز، بی ام و، پورشه، مزدا، فولکس واگن، هوندا و ... به ایران!

«کرمان موتور» به تازگی بخشنامه پیش فروش خودروی K7 را درحالی منتشر کرده است که قیمت آن نزدیک به سه برابر قیمت جهانی این خودرو می باشد؛همین امر شگفتی بخش فروش شرکت های بزرگ جهان را به همراه داشته است.

به گزارش تحریریه، چند روز قبل شرکت کرمان موتور از پیش فروش یک خودروی چینی پرده برداری کرد که موجب شگفتی است. اگر شرایطی که این خودروساز ایرانی برای تحویل خودرو تعیین کرده است با استقبال خریداران روبرو شود باید بخش های فروش همه شرکت های بزرگ جهان چند دوره ضمن خدمت و کارآموزی را در استان کرمان و دفتر این شرکت بگذرانند تا یاد بگیرند که نباید مشتریان خود را بیش از حد لوس نکنند. مدیران شرکت های خارجی باید بگیرند که این خریدار است که باید با هر سازی که آنها می زنند برقصد؛ آنها باید بی اعتباری شعار «همیشه حق با مشتری است» را از نزدیک درک کنند. 

شرکت های بزرگ خودروساز در کشورهایی که اقتصادی باز و شفاف دارند خودروهای خود را با ترفندهای گوناگون و تبلیغات و تخفیف فراوان به مشتری تحویل می دهند. اقساط بلندمدت و اندک، بدون ضامن و تنها با یک گواهی اشتغال به کار  از جمله این امتیازها است.آنها  تنها با دریافت بخش اندکی از کل مبلغ خودرو که اغلب تا حدود ۳۰ درصد آن را تشکیل می دهد ماشین را در یک فرایند آسان به خریدار تحویل می دهند و فرد نیز هر ماه اقساط آن را از حقوقی که دریافت می کند، پرداخت می نماید.

اما اکنون کرمان موتور یک خودروی چینی با نام Jiayue X7 را  با نام KMC-K7  برای پیش فروش معرفی کرده است. براساس بخشنامه این شرکت خریدار بیچاره باید ۹۵۰ میلیون تومان (معادل ۹ میلیارد و پانصد میلیون ریال) را به یکباره به حساب شرکت پرداخت کند و پس از ۴۵ روز کاری یعنی حدود دو ماه بعد، خودروی چینی خود را تحویل بگیرد.

فارغ از اینکه خودروی کراس اور  چینی فوق ۱.۵ لیتری و با قدرت ۱۷۴ اسب بخار است که برای یک ماشین شاسی بلند مزیت خاصی نیست اما موضوع قیمتگذاری این خودرو بسیار تعجب برانگیز است. تاکنون این خودرو در چین و مکزیک تولید و فروخته شده است.

طبق گزارش شرکت JAC و اطلاعات شرکت های فعال در فروش خودرو در اینترنت باتوجه به آپشن های گوناگون قیمت K7 یا همان  X7 از ۱۲۶۹۶  تا ۱۶۹۳۸ دلار تعیین شده است. براساس قیمت دلار کنونی که بین ۲۲ تا ۲۳ هزار تومان است مشاهده می شود که قیمت خودرو در کشورهای جهان بسته به میزان آپشن آنها از حدود ۲۸۰ میلیون تومان تا ۳۷۳ میلیون تومان در نوسان است.

منطق قیمت گذاری خودرو در ایران

با کمال تعجب اما شرکت کرمان موتور قیمت ۹۵۰ میلیون تومان یعنی بیشتر از 44 هزار دلار را برای پیش فروش این خودرو تعیین کرده است. حال مسئولان این شرکت عدد فوق را بر مبنای چه فرمولی به دست آورده اند باید خودشان توضیح دهند.

چه منطقی وجود دارد که موجب می شود خودرویی که قرار است در داخل تولید شود، با بیشتر از ۱۵۰ درصد سود به فروش برسد؟ از طرف دیگر قیمت های جهانی فروش  این خودرو با احتساب سود حدود ۱۰ تا ۲۰ درصدی شرکت خودروساز در نظر گرفته شده و در واقع حتی مبلغ تمام شده برای شرکت کرمان موتور کمتر از ۱۱  و ۱۵ هزار دلار تمام می شود.

بعبارت دیگر و با توجه به شرایط اعلام شده بخشنامه فوق، شرکت ایرانی تلاش می کند این خودرو را به بیشتر از سه برابر قیمت تمام شده به فروش برساند.

شاید مدیران شرکت ایرانی مدعی باشند که تعرفه ۱۰۰ درصدی به این خودرو تعلق می گیرد حال آنکه طبق قانون خودروهایی که به صورت سی کی دی وارد می شوند از تعرفه گمرکی بسیار پائینی برخوردار هستند. طبق قانون باتوجه به میزان داخلی سازی خودرو که معمولا از حداقل ۲۰ درصد شروع می شود تعرفه واردات قطعات خودروها بین ۱۲ تا ۳۵ درصد متغیر است. در بالاترین حالت تعرفه ای حداکثر حدود ۵ هزار دلار باید به قیمت خودرو اضافه شود که این تعرفه نیز تنها باعث افزایش ۱۰۰ میلیون تومانی خودرو می شود. پس فول آپشن ترین خودروی کی7 باید کمتر از ۵۰۰ میلیون تومان به دست مشتری برسد. اما اکنون این خودرو برای مشتری بی پناه ایرانی دو برابر تمام می شود.

همه مردم از انحصار خودروسازها در داخل خبر دارند و می بینند که دو شرکت ایرانخودرو و سایپا با همکاری فرانسوی ها و چینی ها بر سر خریداران چه بلایی را می آورند اما هیچ عقل سلیمی نمی تواند فرمول محاسبه K7 را بفهمد. مگر مدیران کرمان موتور از چه ماشین حساب یا چرتکه ای بهره می برند که ملت را بی خبر و ناشی فرض می کنند و این قیمت های پرت را برای یک خودرو که تنها ظاهری زیبا و به‌روز دارد پیشنهاد می کنند؟

به همین دلیل است که می گوییم اگر مدیران کرمان موتور بتوانند با شعبده های خود خریدار ایرانی را بفریبند و ماشین های خود را در این بازار راکد به آنها قالب کنند، لازم می شود که نمایندگانی از شرکت های بنز، بی ام دبلیو، فولکس واگن، تویوتا، هوندا، هیوندا، فورد و ...  برای یادگیری روش های نوین فروش خودرو سفری چند روزه به ایران داشته باشند و از نزدیک با شعبده های مدیران پرتوان صنعت خودروی ایران آشنا شوند.   

پایان/

۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۳
کد خبر: 8436

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 13
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • علی IR ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
      18 0
      رو که نیست. هرچی نظام به خودروسازها شکاری میده این ها طلب کارتر میشم. اون موقع که دستوری مانع روند کاهش تعرفه واردات شدند معلوم بود که سودشان در قالب کردن ماشین بنجل به مردم. این ها به فکر شود مردم نیستند
      • IR ۲۲:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
        15 1
        فقط و فقط مردم بايد با نخريدن خودرو ادبشان كنند.
    • IR ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
      4 0
      زنده باد ظلم
    • محمد جواد US ۲۳:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
      5 7
      بنظر خودتون با این تیتری که زدین مردم رو سر کار نذاشتین؟ جمع کردن مخاطب به چه قیمتی؟
      • US ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۰
        9 0
        ... خان! نه این جمع کردن مخاطب نیس تا وقتی امثال ... تو این مملکت هس ....
      • محمد جواد US ۰۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
        1 0
        ... خان! الان نکته همینه که من چرا باید بخاطر یه "تیتر غلط انداز" بیام و اینجا و شاهکارهای مدیریتی یه مشت ... که توی این مملکت هستن رو بخونم؟ این تیتری که دوستان استفاده کردن، دقیقا سر کار گذاشتن مردم هست اونم به قصد جذب مخاطب.
    • رضا IR ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۹
      3 0
      وزیر فعلی صمت که خود کرمانی است و ادعاهای جالبی برای مقابله با انحصار شرکتهای خودروساز داخلی مطرح کرده است، احتمالا در این موضوع نقش دارند و باید توضیح دهند.
    • مرادب IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۹
      2 0
      خلایق هر چه لایق . هر چی گرون تر میشه مردم بیشتر خرید می کنند
    • mahdi IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۹
      5 0
      باور کنید کار خوبی رو انجام میدن ما اونقدر از عقل کم داریم که ۱۲۰ ملیون به پراید میدیم چه انتظاری از این داریم اونم کار خوبی میکنه که داره اینطوری ما رو میگ.... اینجا امریکا نیست که مردمش تا میبینن ۱ دلار بدون دلیل میاد رو کالاهاشون قیامت به پا میکنن ما هم عین ... سرمون رو انداخته پایین داریم ....اونا رو میخوریم
      • DE ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۰
        2 1
        داداش توی آمریکا معترضین رو با گلوله ی مستقیم نمیکشند.
    • مجتبی IR ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۰
      2 0
      سلام. ماشین 170 اسب بخاری رو به قیمت 1میلیارد بی ام دبلیو 630کروک2007... سرتره هنوز. بعد اسب بخارش حدود 290 هست جنس عالیه
    • IR ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۰
      0 0
      باسلام اگه اینچنین است که قیمت تمام شده یک وسیله نقلیه حدود ۲۵۰ میلیون می شود باچه معیاری وارد کننده حدود چهاربرابر یعنی سه برابر سود درنظر می گیرد وپیش فروش می کند ...؟!پس قانون وکنترل کیفی وقیمتها ووزارت هانه های مربرطه کجا خوابند که اجازه تبرم وگرانی گزاف را به کشور می دهند ...؟!
    • FR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۰
      0 0
      همین استدلال در مورد وارداتی ها هم صادق است. قیمت ب ام و، بنز، تویوتا و از همه بدتر رنجرور چه تناسبی با قیمت جهانی داره؟