برای نخستین بار فاش شد، نقش فعال اسرائیل در تدوین متن برجام

اندیشکده آمریکایی «بنیاد دفاع از دموکراسی ها» در گزارشی به قلم یکی از مقام های باسابقه دفتر نخست وزیر اسرائیل افشا کرد، کارشناسان این رژیم در امضای توافق هسته ای برجام در سال ۲۰۱۵ حضور فعالی داشتند.

به گزارش تحریریه، موضوع توافق هسته ای برجام اگرچه تاچندی قبل از نظر بیشتر مشارکت کنندگان در آن تقریبا تمام شده بود اما پس از پیروزی «جو بایدن» در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بار دیگر مورد توجه قرار گرفت. رئیس جمهوری منتخب آمریکا تا پیش از روز تحلیف بر بازگشت به توافق هسته ای با ایران سخن می گفت اما از روز ۲۰ ژانویه به بعد لحن مقام های کاخ سفید تغییر کرده و مقام های آمریکایی و مسئولان برخی کشورهای اروپایی مدعی هستند که ابتدا ایران باید به توافق هسته ای باز گردد و تعهدات خود را انجام دهد تا سپس آمریکا و دیگران به تعهد خود عمل کنند.

از چند هفته قبل مقام های رژیم صهیونیستی با مشخص شدن اخراج ترامپ از واشنگتن، به تکاپوی عجیبی برای ایجاد ارتباط با تیم بایدن افتاده اند. تل آویو از انواع لابی ها و فرستاده ها تا تهدید و تطمیع مقام های آمریکایی و خاورمیانه ای استفاده کرد تا بازگشت بایدن به توافق هسته ای با ایران را تهدیدی برای منطقه و جهان جلوه دهد.

با اینحال نکته ای هنگام مطالعه یکی از گزارش های اندیشکده آمریکایی «بنیاد دفاع از دموکراسی ها» بسیار جالب بود و به نظر می رسد تاکنون هیچ یک از مقامات ایرانی و حتی مذاکره کنندگان برجام هم به آن توجه نداشته اند. این نکته از سوی یکی از کارکنان باسابقه وزارت جنگ و دفتر نخست وزیری رژیم اشغالگر بیان شد.

این اندیشکده که در اتخاذ رویکردهای ضدایرانی بسیار تند عمل می کند در گزارشی با عنوان «بازگشت به توافق هسته ای ایران غیرعقلانی است» به معایب پایبندی آمریکا به برجام پرداخته است. این تحلیل بازگشت کاخ سفید به توافق 2015 را دارای عواقب بدی برای منطقه به ویژه رژیم صهیونیستی دانست و به سران این رژیم چند توصیه را ارائه داد.

نویسنده در نخستین مورد به حفظ انسجام سیاسی در اراضی اشغالی می پردازد و با اشاره به تنش های حزبی و مشکلات دولت نتانیاهو  آورده است: اسرائیل باید وحدت سیاسی خود در داخل را نشان بدهد. با توجه به چالش های سیاسی که در ۲ سال اخیر وجود داشت و چهار دور انتخابات برگزار شد اما در مورد تحولات ایران، چهره های سیاسی باید یکپارچگی خود را حفظ کنند و در اظهارات خود با رسانه ها اصولی رفتار کنند.

این گزارش افزود: حتی اگر برخی از سیاستمداران دولت کنونی اعتقاد دارند که می توان سیاست‌های بهتری در مورد ایران اتخاذ کرد باید صبوری نشان دهند و این سیاست ها را به نام اسرائیل بیان نکنند حتی اگر نگاه آنها با دستور رسمی  نخست‌ وزیر متفاوت است.

این اندیشکده به صورت ناخواسته ضمن اشاره به لزوم حفظ انسجام میان کارکنان دولتی سیاسی و غیرسیاسی در ارتش، جامعه اطلاعاتی و وزارت خارجه رژیم صهیونیستی فاش کرد: «این همان شیوه گروه کارشناسی اسرائیلی بود که در مذاکرات قبلی با ۶  قدرت جهانی حضور داشتند. روش این تیم به شکلی بود که با حفظ یکپارچگی و انسجام، نگرانی‌های جدی اسرائیل را به مذاکره‌کنندگان هسته ای توضیح می دادند و برای رفع نقص‌های مهلک برجام تلاش کردند».

این گزارش سپس وضعیت کنونی اسرائیل را بسیار آشفته ارزیابی کرد و به مقامات، سیاستمداران و حتی کارمندان دولتی توصیه کرد از بیان اظهارنظرهای شخصی حتی اگر سابقه و تخصصی در آن زمینه دارند خودداری کنند زیرا عاقلانه نیست و باعث سردرگمی دولتی در تل آویو می شود که خود وضعیت باثباتی ندارد.

نکته جالب توجه در این تحلیل که به وسیله «جاکوب ناگل» نگاشته شد این است که وی آشکار می سازد اسرائیلی ها در مذاکرات چند سال قبل که به برجام منتهی شد نقش پررنگی داشتند. این گزارش به صورت تلویحی تائید می کند که در تهیه رویکردها و متن نهایی توافق کارشناسان اسرائیلی به نمایندگان غرب نظر می دادند.

نویسنده گزارش از جمله افرادی است که پیش از این حدود ۴۰ سال در وزارت جنگ و دفتر نخست وزیری اسرائیل انجام وظیفه کرده و نسبت به این موضوع با اطلاعات کافی سخن گفته است. وی حتی در سال های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ مشاور امنیت ملی نتانیاهو و شورای امنیت ملی اسرائیل بوده و اکنون هم در این منصب فعالیت می کند.

جای تعجب اینجاست اگرچه وی مقام های دولتی تل آویو را نسبت به اظهارنظرهای متفاوت با دولت بر حذر داشته است اما شاید با اهدافی خاص موضوع مشارکت اسرائیل در تهیه برجام را هم فاش کرده است.

پایان/

۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۴
کد خبر: 8438

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 8
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۲:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۹
      0 0
      متن برجام چند سال قبل توافق اماده شده بود و به شکل مقاله انتشار پیدا کرده بود یادم رائفی پور هم با اسم و سند و مدرک این رو مطرح کرد
    • سجاد خجسته گزافرودی IR ۰۳:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۹
      0 0
      مرگ بر آمریکا مرگ بر انگلیس مرگ بر اسرائیل
    • علی اصغر از تهران IR ۰۶:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۹
      0 0
      چرا این افشاگری حالا اتفاق میافتد چون عربستان و اسرائیل میدانند که کلمه اسرائیل روی ایران اثر بدی دارد آنها از هر حیله ای استفاده میکنند تا این تفاهم به‌ هم بخورد عربستان قصد دارد تحریمهای ایران برداشته نشود برای او هسته ای زیاد اهمیت ندارد فقط برای ابزار از آن استفاده میکند برای عربستان نفت و جهان عرب مهم است
    • IR ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۹
      0 0
      کوتاه آمدن در مقابل دشمن واعتماد به او سم مهلکی است که درمان ندارد برجام برای ایران مرده پس گریه وزاری را کم و او را باید دفن کرد تا کشورهای اروپا وامریکا بیدار شوند
    • IR ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۹
      0 0
      برای همین اسراییل اینقدر مخالف برجام بود !!!
    • IR ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۹
      0 0
      برای همین اسراییل اینقدر مخالف برجام بود و از همه تحریم های جدید ترامپ حمایت کرد !!!
    • IR ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۹
      0 0
      هر کی نوشته متن خوبی نوشته زنده باد ظریف
    • نصرت IR ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۹
      1 0
      همه مردم ایران و بعضی ملت های آگاه و بیدار در گوشه و کنار جهان میدانند که متن برجام با حضور کارشناسان اسرائیلی یا وابسته به مقامات صهیونیستی تدوین شده است، اصولا هرگونه پیمان، قرارداد، انتخابات و یا انتصاب مهمی در سرتاسر جهان با تاثیر پذیری از برنامه های صهیونیست جهانی تکمیل می شود. سیاسیون و دلالان سیاسی در سرتاسر جهان و ازجمله در ایران بدلیل تضمین منافع خود این مولفه را پذیرفته اند!!! واتفاقا وجه تمایزِمنشِ سیاسی گری از انقلابی گری در این موضوع مهم نهفته است. من انقلابی ها رادوست دارم، وبه افرادی چون رهبر عالیقدر و شهید سلیمانی عشق می ورزم، و افرادی چون ارنست چه گوارا را لایق احترام میدانم.