آیا علت اصلی قطعی برق، پیش فروش سوخت نیروگاه ها به چین است؟

با آمدن بایدن و احتمال بازگشت آمریکا به توافقنامه پاریس گویا وزارت نفت سوخت نیروگاه ها در 6 ماهه دوم سال را به چین فروخته است.

به گزارش تحریریه، چندی است قطعی برق به دیگر مشکلات کشور افزوده شده و متولیان امر اعلام کرده اند برای عدم قطع برق مردم باید در مصرف گاز صرفجویی کنند. اما سوال اینجاست که چه ارتباطی بین مصرف گاز و قطعی برق وجود دارد؛ و نیز در زمستان که دستگاه های سرمایشی با مصرف برق بالا (همانند کولرهای گازی) خاموش است چرا باید با کمبود برق مواجه شویم. از همه این موارد مهمتر این سوال است که چرا در شرایطی که بسیاری از مراکز خصوصی و دولتی (همانند مراکز آموزشی) بسته بوده و سرمای زمستان نیز خیلی بالا نرفته، کشور با چنین مشکلی روبرو شده است؟

مسئولین به این سوالات جواب های مختلفی داده اند ولی هیچکس اصل مساله را بیان نکرده و ظاهر جواب این مشکل را باید جای دیگر جویا شد.

چندسال قبل ترامپ از توافقنامه پاریس خارج شد. همین مساله عملا این توافقنامه را بی خاصیت کرده و حساسیت ها نسبت به خرید و فروش سوخت هایی با کیفیت پایین، بسیار کاهش پیدا کرد. از جمله آن موارد خرید فروش مازوت و گازوئیل است. 

ایران اکنون 9 پالایشگاه بسیار فرسوده داشته که سولفور مازوت و گازوئیل آن فاصله زیادی با استانداردهای جهانی دارد. از طرفی همین مازوت و گازوئیل سالهاست سوخت نیروگاه های کشور می باشد. به این صورت که در 6 ماهه دوم سال گاز به نیروگاه ها تزریق نشده و مازوت و گازوئیل، جایگزین گاز می شدند و گاز برای مصارف گرمایشی در شبکه توزیع میشد. (دلیل عمده آلودگی هوا در 6 ماه دوم سال همین مساله بوده است)

با آمدن بایدن احتمال بازگشت آمریکا به توافق نامه پاریس بسیار قوت گرفت. گویا بر اساس این احتمال وزارت نفت مازوت و گازوئیلی که هر سال در نیروگاه ها مصرف می شد را به کشور چین پیش فروش کرده و اکنون باید گاز برای برق به نیروگاه ها تزریق شود.

به دیگر سخن مازوت و گازوئیلی که در سالهای قبل برای تولید برق استفاده می شد، اکنون جای خود را به گاز داده است. در نتیجه در صورت صرفجویی نکردن، امسال مشکل برق نیز به دیگر مشکلات کشور اضافه خواهد شد.

پایان/

۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۷
کد خبر: 8447

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 9 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • سجاد NL ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۹
      10 0
      همه تپه ها را یک به یک طی نمود و هیچ تپه خالی را جا نزاشت
    • IR ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۰
      5 0
      بعداز ۴۲ سال هنوز درگیر قطعی برق هستیم ۰
    • محمد IR ۰۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۰
      1 0
      این انرژی هسته ای قرار بود برق بده بهمون.، برق که نداد هیچ نون و آب وگاز مون هم گرفت، این چه وضعیه درست کردین اخه