چرا قیمت دلار در بازار بالا رفت؟

اظهارات عبدالناصر همتی درباره عرضه 250 میلیون دلار ارز به سامانه نیما در یک روز و افزایش نرخ ارز! باعث افزایش ابهام ها درباره عملکرد بانک مرکزی شده است.

به گزارش تحریریه، در چند روز اخیر نرخ دلار بازار افزایش یافته و در حال نزدیک شدن به 24 هزار تومان است که برای دوران عبدالناصر همتی که اثری از ثبات بازار در دوران وی دیده نمی شود عجیب نیست.

اما سوال اصلی به اظهارات عبدالناصر همتی درباره عرضه 250 میلیون دلار به سامانه نیما در یک روز در واپسین روز هفته گذشته باز می گردد که باعث افزایش توامان نرخ ارز شده است! آیا در بازار ارز ایران هرگاه عرضه سنگینی اتفاق بیافتد قیمت ها هم برخلاف طبیعت بازار بالا می رود؟

این وضعیت باعث تقویت ادعای منتقدانی می شود که همواره می گفتند هرگاه شبکه های رانتی خصولتی ارز برای عرضه در اختیار داشته باشند؛ بانک مرکزی قیمتها را بالا می برد تا شبکه مذکور بتواند ارز خود را در ریال بالاتری ضرب کرده و بهتر بهره مند شود که این سیاست کاسب کارانه باعث گسترش بی ثباتی در اقتصاد شده و اصل پیش بینی پذیری را مخدوش کرده است.

چطور می توان قبول کرد که عدد عجیب 250 میلیون دلار تنها در یک روز به سامانه نیما عرضه شده و قیمتها بیش از 2 هزار تومان در بازار افزایش پیدا کند؟

به نظر می رسد که تعلل مجلس و سایر دستگاههای نظارتی در برخورد با بانک مرکزی و رئیس آن عبدالناصر همتی که از انتشار داده های عادی بانک مرکزی هم خودداری می کند باعث شده است تا نهاد متولی پول چنین بی محابا در بازار رفتار کند.

عدم تمایل بخش خصوصی برای خرید ارز و به تعویق انداختن خرید خود باعث شده است تا جذب این رقم کند شده و بانک مرکزی در روزهای بیشتری قیمت دلار را بالا نگاه دارد تا مقاومت خریداران با تغییر انتظارات تورمی شکسته شود و در نهایت پس از تکمیل داستان فروش ارز عرضه شده؛ مجددا کاهش نرخ ها در بازار ارز دنبال خواهد شد.

پایان/

۱۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۲
کد خبر: 8485

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 8 =