2 میلیارد دلار حق عضویت ایران دود شد؟

در حالی که طی سالهای گذشته ایران مبلغی حدود 2 میلیارد دلار برای حق عضویت در بانکها و موسسان بین المللی پرداخت کرده هیچ بهره ای از این حق عضویت نبرده است.

به گزارش تحریریه، میلیاردها دلار از سرمایه کشور با تصویب مجلس شورای اسلامی به عنوان حق و سهم کشور به بانک‌ها و موسسات بین المللی واریز شده است. اما در طی سالهای گذشته حتی یک دلار هم از این موسسات وام و تسهیلات اعتباری اخذ نشده است. مجموعه سرمایه خوابیده کشور در بانک توسعه اسلامی، شرکت توسعه بخش خصوصی، موسسه تضمین سرمایه‌گذاری و شرکت اسلامی تجاری بانک توسعه اسلامی با بالغ بر 2 میلیارد دلار می شود.

از طرفی پیش از این منابع در اختیار بانک جهانی، موسسه بخش خصوصی توسعه آن بانک قرار گرفته است. در سالهای های گذشته رقم هنگفتی به بانک توسعه زیربنایی آسیایی نیز عنوان حق عضویت پرداخت شده است. رقم های مشابهی هم به عنوان سهامداری در اختیار بانک اکو قرار گرفته است. در شرایطی ایران میلیاردها دلار حق عضویت و حق سرمایه داری به این بانک ها و موسسات مالی پرداخت کرده که به گواه آمار های بین المللی ایران نتوانسته از در ۸ سال گذشته حتی یک دلار از منابع بانک‌ها برای رشد و آبادانی کشور و تامین مالی پروژه های مهم خود استفاده کند.

تنها خاصیت پرداخت میلیاردها دلار این شده است که افرادی به عنوان عضو هیئت مدیره و مشاور به این بانک ها معرفی شده و با شرکت خود در جلسات حق حقوق دلاری دریافت کنند. خزایی رئیس قبلی سازمان سرمایه گذاری خارجی در سال ۹۶ و در گفتگویی با اقتصاد آنلاین اعلام کرده بود که "ما دیپلماسی اقتصادی کشور را فعال کرده ایم، در مذاکرات با بانکهای دنیا ۵۰ میلیارد دلار توافق کرده‌اید، 30 ملاقات با مقامات بانک جهانی داشتیم و با بانک توسعه اسلامی و بانک اکو مذاکرات مفصلی داشته، به زودی منابع خارجی به کشور سرازیر خواهد شد"

 اما آمارها چیز دیگری می‌گویند. نه بانک جهانی، نه بانک اکو، نه بانک توسعه اقتصاد اسلامی، نه بانک زیرساخت آسیایی در طی هشت سال گذشته هیچ پروژه  یا طرح جدیدی را برای ایران تصویب نکرده اند و متاسفانه وزارت اقتصاد و سازمان سرمایه گذاری نیز در این مورد کاملاً سکوت کرده است.

معلوم نیست که از آن ۵۰ میلیارد دلار در سال ۹۶ و ۹۷ چقدر اقتصاد ایران وارد شده است چقدر به اقتصاد ایران وارد شده است. آیا این شکست به معنی شکست کامل دیپلماسی اقتصادی دولت دوازدهم بوده است؟ آیا اعلام این آمارهای واهی بوده است؟ آیا ضعف های مدیریتی در سازمان سرمایه گذاری موجب خشکسالی ۸ ساله ورود فاینانس های خارجی به کشور شده است؟

روشن است که با وجود میلیاردها دلار سرمایه گذاری در این موسسات حتی یک دلار هم به اقتصاد ایران در هشت سال گذشته وارد نشده است. ما از وزیر محترم اقتصاد و مسئولین سازمان سرمایه‌گذاری که هیچ فعالیتی را در طی دوران گذشته نداشته اند می خواهیم تا در این مورد روشنگری کنند.

پایان/

۱۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 8496

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • هوشنگ IR ۰۵:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
      0 0
      باسلام بی خیال ما از این پولا زیاد از دست دادیم یه بنده خدایی بود تمام زندگی و سرمایشو و تمام دام و محصولاتشو آب برده بود فقط یه بز براش مونده بود بزه هم خیلی سروصدا میکرد اعصابش خراب شد گرفت بزه رو پرت کرد تو آب و گفت اینم سر بقیه بزای آب برده. زیاد غصه نخورید ما هم اگه زیاد سروصدا کنیم ممکنه همین دولتمردامون که تو حیف و میل کردن بیت المال و حروم کردن سرمایه های این مملکت خوش سابقه هستن همین بلارو هم سرما بیارن(دورازجون ملت ایران)پس زیاد حرص نخورین فشارتون میره بالا اون موقع انگ گروههای فشار بهتون میزنن مثل ما.به قول قمارباز وقتیکه میبازه اگه نگه به .....بچم از غصه سکته میکنه پس بی خی خی خدا سلامتی بده
    • IR ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
      0 0
      کدوم کاروسرمایه گذاری جواب داده که این یکی جواب داده باشه
    • سیدجعفرکاظمی IR ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
      0 0
      روشنگری درکارنیست خودت راخسته نکن.شایدهم گرفته اندوخرج کرده اند.