سایه روشن های رابطه ایران و آمریکا پس از ترامپ

تحلیلگران و اندیشکده های عربی اعتقاد دارند در نتیجه شکست سیاست های ترامپ در مقابل ایران اکنون آمریکا بیشتر همپیمانان خود را از دست داده و ایران به هژمون منطقه تبدیل شده و مساله اصلی اکنون اخراج نیروهای آمریکا از منطقه غرب آسیا است.

به گزارش تحریریه، دوران ریاست جمهوری «دونالدترامپ» پس از ۴ سال آشوب آفرینی با کارنامه سیاه به پایان رسید و به عبارتی ترامپ و «مایک پمپئو» وزیر امور  خارجه او از گردونه خارج شدند. ترامپ در حالی به آخر خط رسید که ایران در برابر تحریم، فشار و جنگ اقتصادی که وی و همپیمانانش به راه انداخته بود، پیروز شد و در کارزار ضد ایرانی تنها رو سیاهی، رسوایی و شکست نصیب آنان شد.

«ستار جبار علای» عضو شورای کارشناسان اندیشکده تحلیل سیاست های ایرانی «العربی» مصر در گزارشی با عنوان «روابط ایران و آمریکا در دوران ترامپ» در تارنمای این اندیشکده نوشت: ترامپ آغاز دوران ریاست جمهوری خود را با حمله به توافق هسته ای آغاز کرد. او از همپیمانان سنتی آمریکا در منطقه خاورمیانه در کارزار ضدایرانی استفاده و برای ائتلاف سازی علیه ایران تلاش کرد.

او در نخستین سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل ادعا کرد که توافق هسته ای بدترین توافقی بود که آمریکا در آن نقش داشته است. واشنگتن در ادامه تحریم هایی را علیه ایران اعمال کرد. دولت آمریکا تلاش کرد مانع بهره برداری ایران از توافق هسته ای و رفع تحریم ها شود. ترامپ پس از آن به شرکت هایی که با ایران همکاری می کردند هشدار داد که در صورت همکاری با ایران با تحریم آمریکا روبرو خواهند شد. دولت آمریکا بر روی صادرات نفت ایران تمرکز کرد تا ایران را از درآمدهای نفتی محروم سازد و همه عرصه های اقتصادی ایران را با زیان روبرو سازد و تهران امتیازهایی به آمریکا بدهد.

این تحلیلگر افزود، دولت آمریکا ۷۰۰ فرد و شرکت را با تحریم هایی علیه افراد و نهادها یا در حوزه های هواپیمایی، کشتی و حمل و نقل و بیمه و نهادها مرتبط با بخش انرژی، وبخش بانکی و ارزی و ... را اعمال کرد.

شکست رویکردهای ترامپ اما کار را به جایی رساند که حتی همپیمان سنتی آمریکا از جمله انگلیس هم وی را در شورای امنیت سازمان ملل همراهی نکردند. «ریاض محمد» مفسر سیاسی شبکه اطلاعاتی «النباء» عراق در گزارشی نوشت: ایران در نتیجه صبر راهبردی خود در اکثر تنش های منطقه پیروز شد. نظام سوریه هنوز هم قدرت را در اختیار دارد. انصارالله یمن هم مقاومت کرده و عربستان در جنگ خود با شکست روبرو شده است. نفوذ ایران در لبنان و عراق هم از نظر عملی تغییر نکرده است. ایران در برنامه های هسته ای و موشکی و مسائل مربوط به همپیمانان خود هیچ امتیازی به دولت ترامپ نداده است.

«جورج حداد» نویسنده مستقل فلسطینی در تارنمای «العهد» لبنان نوشت: پس از آنکه آمریکا در شکست ایران ناکام شد تمرکز و امکانات خود را برای منزوی کردن ایران در همه عرصه ها در منطقه راهبردی خاورمیانه به کار گرفت. اما آنچه رخ داد برخلاف خواست آمریکا بود. ایران به یک قدرت ژئوپلتیک منطقه ای و بین المللی تبدیل شده است که پایگاه اصلی و بزرگ مقاومت علیه امپریالیسم و صهیونیسم جهان است. این کشور با روسیه و چنین هم همکاری می کند. اکنون کار به جایی رسیده که دیگر موضوع منزوی کردن ایران در منطقه خاورمیانه مطرح نیست بلکه موضوع اخراج نیروهای آمریکا از منطقه غرب آسیا مطرح است.

به اعتقاد این تحلیلگر، رهبران آمریکا اکنون به ایران التماس می کنند که وارد مذاکرات شود تا زمینه خروج مشروط و مورد توافق آنها از منطقه فراهم شود. اما رهبران خردمند ایران هیچ امتیازی به امپریالیسم آمریکا نخواهند داد. همه شاخص ها نشان می دهد که آمریکا مجبور به عقب نشینی از منطقه خواهد شد و نظام های مزدور عربی و رژیم اسرائیل هم با مقاومت مردم فلسطین، لبنان و سراسر منطقه روبرو خواهند شد که خواهان آزادی فراگیر منطقه از دست آمریکا و صهیونیسم جهانی هستند.

پایان/

۱۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۳
کد خبر: 8506

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 8 =