آیا کاخ سفید بن سلمان را قربانی می کند؟

«جو بایدن» با حجم بالایی از مشکلات برجا مانده از دوران «دونالد ترامپ» روبرو است، به نظر می رسد دوران خوش ریاض با کاخ سفید به سر آمده باشد و واشنگتن حکام سعودی را برای کسب اعتبار جهانی و بازسازی ویرانه های باقیمانده از سیاست های ترامپ هزینه خواهد کرد.

به گزارش تحریریه،  روزنامه الکترونیکی «رای الیوم» در گزارشی به قلم «عباس سرحان» نوشت، این روزها انتقادهای آمریکا از عربستان به دلیل جنگ یمن و کشتار غیرنظامیان و نادیده گرفتن مسائل حقوق بشری افزایش یافته است. «جو بایدن» در سخنرانی اخیر خود گفته است جنگ یمن یک مصیبت انسانی و راهبردی برجای گذاشته است.

«جن ساکی» سخنگوی کاخ سفید هم روز جمعه گذشته گفت آمریکا انتظار دارد که عربستان کارنامه خود در موضوع حقوق بشری را بهبود بخشد و فعالان و زندانیان سیاسی را آزاد کند.

به یقین یکی از خطرناک‌ترین پروندهایی که «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان در زمینه حقوق بشری با آن روبرو خواهد شد موضوع قتل «جمال خاشقچی» روزنامه نگار منتقد سعودی در کنسولگری عربستان در ترکیه است. دولت آمریکا این موضوع جنجال برانگیز را فراموش نکرده و سخنگوی کاخ سفید قتل خاشقچی را جنایتی هولناک به شمار آورده است.

تردیدی نیست که مقامات ریاض با روزهای سختی روبرو خواهند شد. این روزها شبیه همان روزهایی که ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا در نخستین روزهای حضور در کاخ سفید به سعودی‌ها حمله می‌کرد، اما سعودی‌ها با دادن باجی به ارزش ۵۰۰ میلیارد دلار توانستند او را ساکت کنند.

اما این وضعیت درباره بایدن هنوز مبهم است. مشخص نیست که آیا سعودی‌ها می‌توانند با دادن رشوه او را هم ساکت کنند یا اینکه او با توبیخ سعودی‌ها به دنبال دستاوردی بزرگتر در مکان دیگری است.

در هر صورت نکته ای که قطعی به نظر می رسد آن است که سعودی‌ها دچار حیرت و سرگردانی شده‌اند و این موضوع در عکس العمل اولیه آنها در برابر انتقادهای ترامپ خود را نشان داده است.

«عادل الجبیر» وزیر امور خارجه در حساب کاربری خود در توییتر آورد، عربستان در کنار بایدن برای مقابله با دشمنان مشترک خواهد ایستاد. این اظهارات بیانگر نوع و میزان تملق و چاپلوسی و نشان دهنده آن است که اظهارات بایدن علیه سعودی‌ها آنان را در تنگنا گرفتار کرده است.

استفاده ابزاری بایدن از ریاض

اما سوال مهم این است که چرا بایدن به عربستان حمله می‌کند در حالی که او به خوبی می‌داند که جنگ سعودی‌ها در یمن و دخالت‌های عربستان در همه کشورهای منطقه از جمله عراق، سوریه، لیبی، لبنان و یمن با موافقت سردمدار کاخ سفید صورت گرفته است؟

حمله عربستان به یمن در دوره «اوباما» رئیس جمهوری اسبق آمریکا صورت گرفته است. او و بایدن از یک حزب هستند پس چه چیزی موضع آمریکا را تغییر داده است؟

 تردیدی نیست آمریکا از حجم بالای مشکلات و جبهه‌هایی که در دوران ترامپ در نقاط مختلف جهان از جمله با اروپا، روسیه، کره شمالی و ایران گشوده شد به ستوه آمده است. با این موضوعات باید دخالت‌های آمریکا در لیبی، سوریه، عراق، لبنان و ... هزینه‌های هنگفتی روی دست آمریکا گذاشته شد را باید اضافه کرد. 

طبیعی است که دولت جدید آمریکا برای ایجاد آرامش و کاهش تنش‌ها در برخی جبهه‌ها تلاش می کند تا بر جبهه‌های پر اهمیت‌تر تمرکز داشته باشد. دلیل دیگر این است که ترامپ مانند راهزن و چماقدار عمل کرد و این موضوع به آمریکا لطمه بسیاری وارد کرد. ترامپ با رفتارهای خود این تصویر از آمریکا را به جهانیان نشان داد که این کشور به شیوه های مختلف برای به دست آوردن اموال تلاش و از ناقضان حقوق بشر حمایت می‌کند.

اکنون بایدن تلاش می‌کند با عملی‌سازی برخی شعارهای انتخاباتی خود چهره آمریکا را تغییر دهد. این موضوع سبب شده است که موضع آمریکا درباره عربستان و برخی نقاط جهان تغییر کند تا او بتواند ویرانه‌های باقی مانده از دوران ترامپ را ترمیم سازد.

اما به نظر نمی‌رسد که انتقادهای بایدن و کابینه او از عربستان نشان دهنده تمایل او به نزدیک شدن به ایران پیش از بازگشت به میز مذاکرات باشد. شروط رهبران ایران پیش از بازگشت به توافق هسته‌ای، پایان دادن به جنگ یمن از سوی عربستان، برداشتن همه تحریم‌های ضد ایرانی و پایبندی همه اعضای توافق به وارد نکردن طرفی دیگر به این توافق است.

اکنون سوالی که مطرح می‌شود این است که عربستان با موضع‌گیری های دولت جدید آمریکا چگونه برخورد خواهد کرد؟ آیا حکام سعودی در داخل با پرداخت رشوه به اصحاب رسانه و نژادپرستان وابسته به خود به بایدن حمله خواهند کرد یا اینکه عربستان قادر به مقابله نخواهد بود و با تسلیم شدن در برابر بایدن، طوفان ها آرام خواهند گرفت؟

پایان/

۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۰
کد خبر: 8577

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 6 =