۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۳
چین خطاب به ظریف، ما احمق نیستیم!

درحالیکه التماس به آمریکا برای بازگشت به برجام ابعاد بی سابقه ای پیدا کرده است، محمدجواد ظریف فکر می کند چینی ها احمق هستند.

به گزارش تحریریه، دیپلماسی ایران در موضوع برجام یک دیپلماسی از پیش باخته از سال 1392 بوده که تا امروز هم ادامه پیدا کرده است. سیاست اعمالی تا پیش از امضای برجام؛ هر توافقی بهتر از عدم توافق است؛ بود و پس از خروج از آمریکا از برجام نیز این سیاست تغییر نکرد.

با اینکه دنیای تک قطبی به شدت متزلزل شده و صف بندی های جدیدی درحال شکل گیری است که تمام اهرم های فشار اقتصادی بر ایران را از بین برده است و کشور با نزدیک به 70 میلیارد دلار مراوده اقتصادی عملا تحریم اقتصادی(موثر) هم نیست، تغییری در رویکرد شیفتگی نسبت به رابطه با غرب مشاهده نمی شود و وزارت خارجه مانند 7 سال گذشته غیر از صحبت کردن درباره برجام کار دیگری ندارد.

یکی از فرصت های بی نظیر برای ایران در مقطع کنونی جایگاه چین در نظام بین الملل است که در حال خیزش سریع و در تقابل گسترده با آمریکا است. این کشور به دلیل نیاز به وزن کشی بین المللی حساب ویژه ای روی ایران باز کرده و در تمام سال های گذشته نسبت به ایران سخاوتمندانه رفتار کرده است، اما نگاه اسفناک حاکم بر سیاست خارجی کشور باعث شده است تا رغبتی به اتحاد با چین دیده نشود.

چین به ایران پیشنهاد کرده است تا قراردادی راهبردی و 25 ساله با مشوق های گسترده اقتصادی امضا شود که صدها میلیارد دلار سرمایه گذاری مستقیم خارجی همراه با خرید تضمینی 2 میلیون بشکه نفت روزانه از ایران بخشی از آن است. این قرارداد می تواند در سازمان همکاری شانگهای(SCO) تعمیق شده و ابعادی نظامی و امنیتی هم پیدا کند.

با این حال، روحانی و ظریف غیر از التماس به آمریکا برای بازگشت به برجام که خود یک قرارداد خلع سلاحی تمام عیار است؛ و برداشتن خفیف چند تحریم بی اثر کار دیگری نمی کنند و عجیب اینکه پس از موضع محکم و بی سابقه آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره لزوم لغو تمامی تحریم ها و سپس راستی ازمایی آنها به وسیله ایران به عنوان پیش شرط بازگشت به برجام، به یک باره ظریف از در شرف نهایی شدن قرارداد 25 ساله با چین؛ سخن می گوید.

احتمالا به باور ظریف؛ چینی ها آنقدر احمق هستند که متوجه بازی وی نشده و نمی فهمند که این ادعای ظریف به دلیل اعمال فشار بر آمریکا بیان شده است تا بایدن را مجبور به عقب نشینی کند. بعید نیست چینی ها بلافاصله به ظریف پیام داده باشند که؛ اقای ظریف ما احمق نیستیم!

بی تردید چینی ها فراموش نکرده اند که پس از سفر پرابهام ظریف به چین و بازگشت وی، رسانه های طرفدار دولت حسن روحانی چگونه با یک پروپاگاندای برنامه ریزی شده برای زیر سوال بردن روابط راهبردی با چین دست به کار شده و ادعاهای خلاف واقعی مانند شرط چین برای به رسمیت شناختن اسرائیل توسط ایران به عنوان پیش شرط قرارداد 25 ساله را جنجال کردند.

چینی ها به خوبی می دانند که ایران قدرت اصلی و آینده خاورمیانه است، اما نمی توانند خود را بازیچه دولت مستاصل حسن روحانی قرار دهند. کانون قدرت جهانی در حال انتقال به شرق است، اما دولت اعتدال گمان می کند هنوز در دوران قاجار به سر می بریم و باید رو به سوی غرب داشت.

پایان/

۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۳
کد خبر: 8588

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 2 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 18
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۰
      6 1
      چه عکس زشتی بزورمردم روبغل کنی کجای سایاست است
    • IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۰
      1 2
      چه حرکت زشتی زورمردم روبغل کردند باپسرخاله اشتباه گرفته ... اقای ظریف سیاست مدارباید بااقتدارمتین وباوقاروباهیبت وجدی وباتعصب باشد چون نماینده یک مردم وکشوراست...
      • IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۰
        13 3
        اخمو عبوس متعصب و جدی بودن خیلی خوبه تو بعضی مکاتب.شما مطلب رو ول کردی چسبیدی به عکس؟مطلب میگه ما نفت بدیم کالای چینی و سرمایه گذار چینی بگیریم.این از حتی چیزی که شما اسمش رو گذاشتین التماس کردن به آمریکا بدتره.به دید شما چون ما میخوایم با آمریکا سرشاخ شیم باید به کل دنیا غیر آمریکا باج بدیم.بعد ژست بگیریم که ما جلو آمریکا کوتاه نیومدیم؟شما دوباره تشریف ببرین مهدکودک اونجا یاد بگیرید که لجبازی زشته و چیزی عاید فرد لجباز نمیشه غیر از اذیت خودش و اطرافیانش.میوه هم نخور نشسته مهد کودکی جان
    • علی IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۰
      3 9
      سفیر سابق ایران در چین می گفت رئیس جمهوری چین وقتی به ایران آمده بود حدود 35 میلیارد دلار سرمایه گذاری نهایی شده به ایران پیشنهاد داد اما دولت که برای چسبیدن به غرب لحظه شماری می کرد با بی اعتنایی با وی برخورد کرد. همین موضوع تاحدزیادی نگاه پکن به ایران را تغییر داد. چین به راحتی می تواند تا بیش از 80 درصد نیازهای ما به کالا و خدمات و تجهیزات زیرساختی را برطرف کند. البته به شرطی که یک پیمان منطقی و قابل احرتام منعقد بشود نه مانند برجام.
      • کاربرجدید IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۰
        11 2
        انحصار ایجاد کردن یک از خطرناکترین کارها فقط دولتمردان غیرمسئول و کم سواد چنین کاری را می کنند که تمام تخم مرغهای خود را در سبد یک کشور بذارند ویتنام همسایه دیوار به دیوار چین رابطه ای که با آمریکا داره به مراتب از چین بیشتره در حالی که بیش از 15 سال با آمریکا جنگیدن ولی مثل ما مسخره بازی در ایجاد رابطه با آمریکا در نمی آرن و میدونن قوانین حاکم بر دنیا از چه قراره
    • محسن IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۰
      6 5
      طرف ظریف رو محل سگ هم نذاشته.
    • رضا IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۰
      18 7
      چین و روسیه خودشون دریوزگی امریکا را میکنن تا تحریمشون نکنه این دو کشور جز فقر وفلاکت چیزی برای سایرین ندارن کشورهایی که پیشرفت کردن وثروتمند شدن همه چی از امریکا گرفتن نمونه واضح برزیل اندونزی مالزی کره جنوبی با امریکا بودن وکره شمالی کوبا ونزوئلا با چین وروسیه
      • محمودی IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۰
        2 6
        مرگ برآمریکا
      • IR ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۰
        2 2
        نمونه واضح رابطه با آمریکه مصر هست کره جنوبی هم که مستعمره شامریکا هست، از آلبانی پیام میدی برای مردم ایران ؟
    • IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۰
      0 5
      این احمق پا شو میزاره بیرون کشور نه تنها نیشش بلکه همه دندوناش بازه داخل که میاد غمباره میگیره. فکر میکنه نامبر وان ایشونه
    • IR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۰
      5 3
      چینی های احمق را جقدر پررو و پرتوقع کردیم و گروهی مثلا ایرانی سنگ چینی های دغلکار را به فرزندان ملت ترحیح میدهند
    • IR ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۰
      11 4
      چین وروسیه مردم ایران بدبخت کردان
    • علی IR ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۰
      2 0
      جواب ابلهان خاموشی است بهتره خاموش باشیم تا جواب این آقا را بدیم
    • IR ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۰
      2 2
      چین داره با پشت سر گذاشتن آمریکا ابر قدرت اقتصادی جهان میشه علت دشمنی امریکا با این کشور آسیایی همینه
    • احمد IR ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۰
      1 0
      روحانی وظریف بازمانده همان قاجاریه لعنتی وبی رگ هستند.شاه سلطان حسین ومیرزا اقاخان نوری
    • IR ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۰
      0 0
      مردم دراین ۴۰_۵۰سال باچشم خوددیدند شیطان بزرگ چه بلائی سرمردم ایران آورده است شاید تیرانانشینها وغربگداها حس نکرده باشند.
    • ایکا IR ۲۱:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۴
      0 0
      غرب گرایی دولت روحانی و التماس به کشورهای بد عهد و پیمان شکن جزو سوابق ننگین دولتهای اصلاح طلب بوده و هست که با همه مسایل پیش آمده نه عبرت آموز نبوده بلکه گویی ماموریتی است که نه از سوی ایران بلکه از سوی قدرت‌هایی به آنها تحمیل می‌شود خاک بر سر ملت ایران با چنین انتخابی
    • سلام IR ۲۱:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۴
      0 0
      از قدیم گفتند هر وقتی خواستی سگی رو وفا دار تر کنی بی محلش کن کمتر غذا بهش بده با سنگ بزنش اون هم برای اینکه وفا داری خودشو ثابت کنه تا پای جون به پات میمونه تا بهش اعتماد کنی این میگن منت کشیدن ما دیگه سوراخی نداریم که آمریکا چوب توش نکرده باشه شما هایی که هنوز جای زخم شدن دارید برید التماس آمریکا رو بکنید قبول کنه اربابتون بشه خاک بر سر بی غیرت بعضی ها تنها راه ترکوندن آمریکا همین قرار داده فکر نکردید که آمریکا چقدر سوخته که میخواد جنگ هسته ای با چین و روسیه را بندازه البته تخمشو نداره زرشششو ‌میزنه فروش نفت بی درد سر و تهیه مایحتاج مملکت همین راه ساده هست تا کی تماشا کنیم نفت کشها رو ببرند