روزنامه صهیونستی: بازگشت ایران و آمریکا به برجام قطعی شده است

تارنمای روزنامه صهیونیستی «TIMES OF ISRAEL» در گزارشی ضمن برشمردن برخی خواسته های هسته ای این رژیم تصریح کرد بازگشت نهایی ایران و ایالات متحده به توافق تقریبا قطعی شده است

به گزارش تحریریه، خبرهای ضدو نقیضی در رسانه ها در مورد توافق ایران و آمریکا و با هدف زنده نگاه داشتن برجام به چشم می خورد. برخی از رسانه ها شایعاتی را در مورد اجرای اولین گام این معامله در روز اول اسفند (دو روز قبل از ضرب الاجل مجلس و دولت) بیان می کنند اما تاکنون دولت های تهران و واشنگتن در این مورد سکوت اختیار کرده اند. همین موضوع که این خبرها از سوی دو طرف تائید یا تکذیب نمی شود خود بر ابهام شرایط می افزاید و ذهن ها را بیشتر به سمت درستی گمانه زنی ها سوق می دهد.

جالب اینجاست گویا دولت های دیگری که قبلا در مذاکرات۱+۵ حضور داشتند هم کنار مانده اند زیرا اگر آن ها کوچکترین اطلاعی از این موضوع گفت وگو یا توافق احتمالی داشتند به صورت تلویحی برای اخذ امتیاز، سخنی یا کنایه ای را به صورت مستقیم و غیرمستقیم مطرح می کردند تا برای خود منافعی را ازسوی ایران یا آمریکا دست و پا کنند.

شاید همانطور که برخی کشورهای منطقه در دوره قبلی و در سال ۱۳۹۱ دست به کار شده بودند این بار هم دولتی که با تهران و واشنگتن روابط گرمی را دارد واسطه معامله شده باشد. اما موضوع مهم گزارشی است که یک روزنامه صهیونیستی آن را منتشر ساخت.

تارنمای روزنامه «TIMES OF ISRAEL» روز نهم فوریه (سه شنبه ۲۱ بهمن) در گزارشی اگرچه مدعی شد که نهادهای نظامی اطلاعاتی این رژیم اعتقاد دارند تهران حداقل تا ساخت بمب هسته ای ۲ سال فاصله دارد، اما برای توافق احتمالی میان ایران و آمریکا شروطی را تعیین کرد.

طبق این گزارش، نخستین دل نگرانی تل آویو سطح غنی سازی ایران است و هر توافق هسته ای با ایران باید در هر صورت مانع از غنی سازی ایران در سطح ۹۰ درصدی شود زیرا این توانایی برای ساخت بمب و شکافت اتمی ضروری است.

این روزنامه صهیونیستی تاکید کرد، این دیدگاه به عنوان بخشی از ارزیابی اطلاعاتی سالانه نیروی دفاعی اسرائیل می باشد که در آن به بازگشت جو بایدن به توافق هسته ای با ایران هم پرداخته است. اگرچه مقامات نظامی این رژیم مذاکره برای توافق جدید را امری بالقوه بیان می کنند اما گزارش بر این نکته تصریح دارد: «روزنامه تایمز آو اسرائیل دریافته است، بازگشت نهایی ایالات متحده به توافق تقریبا قطعی شده است».

این گزارش پس از بیان وعده های انتخاباتی بایدن و سیاست های ترامپ و واکنش های ایران و تلاش تهران برای ساخت اورانیوم فلزی را بسیار مهم ارزیابی و ادعا کرده است که این اقدام بخشی ضروری برای ساخت سلاح هسته ای می باشد.

در هر صورت اما ارتش اسرائیل معتقد نیست که تهران حرکت سریع به سوی ساخت بمب را دنبال کند اما تل آویو امیدوار است مذاکره دوباره با ایالات متحده صورت بگیرد و هر دو کشور به برجام باز گردند.

با این حال این رسانه صهیونیستی در بخش دیگری از گزارش خود دیدگاه ارتش این رژیم را بار دیگر بازتاب داد که معتقد است «صرف نظر از تنش ایران و آمریکا در زمینه اینکه کدام کشور زودتر به برجام متعهد شود و با وجود مخالفت شدید اسرائیل، تهران و واشنگتن دوباره به توافق باز خواهند گشت» زیرا معماران برجام آن را عملی ترین راه برای ممانعت از دستیابی ایران به بمب هسته ای می دانند.

در بخشی از این گزارش به پیشنهاد برخی افراد به تل آویو برای حمله نظامی به تاسیسات ایران اشاره کرد و سپس پاسخ داد: حملات پیشین اسرائیل به برنامه های هسته ای عراق (در ۱۹۸۱) و سوریه (در ۲۰۰۷ ) تنها با حمله به یک رآکتور هسته ای انجام و نهایی شدند اما شرایط تهران برخلاف این دو کشور است زیرا تاسیسات در ایران پراکنده هستند و حمله به آن ها بسیار پیچیده تر خواهد بود و نیاز به یک تلاش هماهنگ و جامع دارد تا بسیاری از تأسیسات هسته ای ایران هدف گرفته شوند. انجام این اقدام به صورت یک جانبه و از سوی اسرائیل و بدون جلب نظر آمریکا بسیار دشوار خواهد بود.

پایان/

۲۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۰
کد خبر: 8627

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 6 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • سید محسن IR ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۴
      0 0
      خیلی دوست دارم اسراییل حمله کنه و فقط واکنش کشورمان در حمله به تلاویو و حیفا را ببینم تا مطمئن شوم راست میگوید یا دروغ.آنوقت موضع ما در قبال این حکومت در موارد سخت مشخص میشود