روش جدید پیش بینی قیمت دلار

رسانه نزدیک به همتی نتوانست عملکرد وی در بازار ارز را که به بی ثبات ترین دوران اقتصادی پس از انقلاب تبدل شده است توجیه کند.

به گزارش تحریریه، پایگاه خبری تجارت نیوز نزدیک به عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی که در حوزه نظری به لیبرالیسم معتقد است، در مقاله ای با عنوان چرا دلار گران شد؟ / ۱۰ خبر مهم برای بازار ارز به بررسی دلایل ادامه بی ثباتی شدید در بازار ارز پرداخت که از دوران ریاست همتی بر بانک مرکزی آغاز شده و ظاهرا تا آخرین ساعات حضور وی ادامه خواهد داشت.

در این مقاله در ارزیابی دلایل بی ثباتی شدید در بازار ارز در هفته گذشته آمده است:

  • افزایش نااطمینانی‌های سیاسی پس از اظهارات اخیر رئیس جمهور جدید آمریکا
  • محقق نشدن وعده‌هایی مثل برگشت پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی
  • افزایش تقاضای قابل پیش‌بینی با توجه به نزدیکی به ایام پایانی سال و برگشت احتمالی اقتصاد به روزهای پس از کرونا

این رسانه اما به دلایلی مانند:

  • با افزایش قیمت نفت به بالای ۶۰ دلار امکان تحقق بخشی از درآمدهای نفتی ایران در آینده از همین کانال گرانی نفت هم میسر است. در این مورد اخیرا رئیس کل بانک مرکزی آمار داده بود در پنج ماهه اخیر درآمدهای نفتی ایران دو برابر شده است و حتی وی وعده دلار ۲۰ هزار تومانی داده بود اما به نظر می‌رسد هنوز این رشد درآمدهای نفتی تاثیر خود را بر بازار ارز نگذاشته است.

نیز اشاره کرده است که کارکردی خنثی کننده در برابر متغیرها موثر بر بالا بردن قیمت دلار داشته و به تقویت ثبات در بازار ارز کمک می کند. در ادامه مطلب به موضوعات باربط و بی ربطی پرداخته شده است که بر بازار ارز موثر هستند. این دلایل شامل:

  1. وزیر بهداشت گفت: در دو تا سه ماه آینده یکی از قطب‌های بزرگ تولید واکسن کرونا در منطقه و از صادرکنندگان مهم این واکسن به جهان خواهیم بود.
  2. وزیر امور اقتصاد با اعلام این‌که تحریم‌های ظالمانه و شیوع کرونا درآمدهای سنتی کشور را به پایین‌ترین سطح کاهش داد، گفت: این بزرگ‌ترین افتخار دولت است که کشور را بدون استقراض از بانک مرکزی اداره کرد.
  3. تولید نفت خام ایران بر اساس تازه‌ترین گزارش اوپک در ماه ژانویه (دی‌ماه – بهمن‌ماه) نسبت به ماه دسامبر (۲۰۲۰) ۶۲ هزار بشکه افزایش یافت.
  4. رئیس مجلس با بیان اینکه بودجه تا پیش از پایان سال در مجلس نهایی می‌شود، گفت: ‌سلامت‌، معیشت، محرومیت‌زدایی‌، تولید و اشتغال چهار اولویت اصلی بودجه سال آینده است.‌
  5. با تعدیل انتظارات تورمی و تاثیر آن بر تحولات شاخص بهای اقلام کالایی روند نزولی نرخ تورم ماهانه دردی‌ماه نیز تداوم یافت.
  6. وزیر اقتصاد از نهایی‌شدن اصلاحیه لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ تا یکشنبه هفته آینده خبر داد و گفت: اقبال گسترده‌ای که در مقطعی از زمان نسبت به بورس اتفاق افتاد، موجب بروز برخی از مداخلات غیرحرفه‌ای و اختلال در ملزومات پایداری این بازار شد که نتیجه آن نگرانی و تردید در سرمایه‌گذاران بود.
  7. قیمت نفت در معاملات امروز به بالاترین قیمت ۱۳ ماه گذشته رسید و نفت برنت همچنان بالای ۶۰ دلار در هر بشکه ماند.
  8. وزیر صمت گفت: کارخانجات لوازم خانگی در شرایط سخت تحریمی با فعالیت شبانه روزی بازار، صادرات خوبی به کشورهای همسایه دارند و حتی به کشورهای اروپایی نیز صادرات دارند.
  9. رئیس‌جمهور گفت: اگر در این هفت سال و نیم در اداره کشور آنچنان که شایسته ملت بزرگ ایران نبوده عمل کرده ایم، از مردم بزرگوار ایران در این ایام جشن ملی طلب عفو می کنم.

به وسیله این رسانه فهرست شده است که بسیاری از آنها ربطی به عنوان مقاله ندارد و فقط برای پر کردن صفحه اضافه شده اند.

چنانچه به راحتی از فهرست دلایل موثر بر قیمت ارزهای خارجی ارائه شده می توان متوجه شد، رسانه نزدیک به همتی در توجیه عملکرد وی که دورانی پر از بی ثباتی را در بازار ارز رقم زده ناتوان است و نمی تواند از عملکرد بانک مرکزی در دو سال اخیر دفاع کند.

منتقدان عملکرد بانک مرکزی قویا تاکید دارند که سانسور آمارها و کنش بانک مرکزی در بازار ارز که متهم به همراهی با دارندگان دولتی و خصولتی ارز است و به منافع آنها توجه دارد، ریشه این همه بی ثباتی در بازار است که باید به سرعت پایان داده شود.

طلب عفو حسن روحانی از مردم حتی اگر با کیلومترها فاصله به قیمت دلار ربط داشته باشد، مشکل عدم قابل پیش بینی بودن بازار ارز را که به مشخصه دوران اعتدال تبدیل شده است از بین نمی برد.

دکتر احمدی کارشناس اقتصادی معتقد است، با شیوه ای که بانک مرکزی در بازار ارز در پیش گرفته است تنها در دو صورت می توان فهمید قیمت دلار به چه سمتی حرکت می کند؛ نخست با رمل و اسطرلاب و دوم با رصد آمار و زمان عرضه ارز جریان های قدرتمند اقتصادی نزدیک به دولت به بازار ارز، که عملا ممکن نیست و آمارها متاسفانه برخلاف قوانین عادی کشور سانسور می شود.

پایان/

۲۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۸
کد خبر: 8631

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =