سیاستهای دولت در خدمت تولید و اشتغال ترکیه است

معافیت های مالیاتی باعث تشویق صاردات مواد خام شده و اکثر این مواد خام با قیمت هایی ارزان تر از قیمت جهانی در اختیار رقیب مهم ما یعنی ترکیه قرار گرفته و متاسفانه ما در حال خدمت به تولید ملی ترکیه هستیم.

به گزارش تحریریه، صنعت مس کشور شرایط مطلوبی ندارد. این مسئله را از جایگاه جهانی ایران در بازار مس می توان به وضوح دریافت. علی رضا کلاهی صمدی  با اشاره به وضعیت صنعت مس کشور گفت: مس یکی از شاخص های توسعه صنعتی در جهان است. یعنی یکی از شاخص های مهم برای ارزیابی توسعه صنعتی کشورها، سرانه مصرف مس آن هاست.

وی افزود، بنابراین سوال مهمی باید در ذهن همه ما شکل گیرد و آن سوال این است که چرا باید در کشور ما، سرنوشت یک کالای استراتژیک چون مس، کاملا وابسته به حضور اشخاص گردد. چرا نباید در کشور ما ساز و کار و شاکله مشخصی در راستای مدیریت و توسعه صنایع به وجود آید. فرض نماییم که شخص ابلیس مسئولیت را در صنعت ما به دست گیرد. چرا ساختارها نباید به قدری منسجم و توانمند به وجود آید که وی نتواند صنعت ایران را به زمین زند.

کلاهی صمدی ادامه داد، باید به این نکته توجه شود که ضعف بزرگ ما سلیقه محور و فردمحور بودن ماست. مس، فولاد، پتروشیمی و خیلی عرصه های درآمدزای صنعت ما از این مشکل بزرگ در رنج هستند.

وی با اشاره به اثر سیاستگذاری بر صنعت مس گفت: اخیرا اتاق بازرگانی بسته ای تدوین کرده است که دارای چندین محور است. شاکله اصلی این بسته آن است که دولت محترم به جای دخالت در قیمت گذاری ها که باعث مفاسد فراوانی است؛ به سر و سامان دادن بازارکشور از طریق سیاست های تعرفه ای و مالیاتی بپردازد. رکن اصلی نیز آن است که از صادرات مواد اولیه خام، مالیات گرفته شود. چرا که تکمیل زنجیره فولاد و مس برای کشور ما بسیار مهم است.

این کارشناس صنعت مس افزود: اگر دولت محترم از صادرات مواد اولیه خام تمام صنایع فلزی و پتروشیمی مالیات عملکرد و ارزش افزوده دریافت نماید؛ 120 هزار میلیارد تومان درآمدزایی جدید برای کشور خواهیم داشت. لذا دولت در زمینه پرداخت مشوق های صارداتی و حمایت از خلق ارزش افزوده در صنعت بسیار بسط ید پیدا خواهد کرد و این مسئله کمک بزرگی به توسعه صنعت و معدن ایران است.

وی تاکید کرد: از سوی دیگر بحث عدالت مالیاتی هم برقرار خواهد شد. چرا که شرکت های بالادستی از جمله شرکت ملی صنایع مس، مقدار بسیار ناچیزی به عنوان نرخ موثر مالیاتی پرداختی دارند. به بیان ساده تر این میزان برای شرکت ملی مس، 2 تا 3 درصد اما برای بورس تهران 14 درصد است. قطعا این نوعی از عدم عدالت مالیاتی است. از سوی دیگر معافیت های مالیاتی باعث تشویق صاردات مواد خام شده و اکثر این مواد خام با قیمت هایی ارزان تر از قیمت جهانی در اختیار رقیب مهم ما یعنی ترکیه قرار گرفته و متاسفانه ما در حال خدمت به تولید ملی ترکیه هستیم. یعنی با قیمت هایی در حد 10 تا 20 درصد ارزانتر از آنچه مواد اولیه به دست تولیدکننده ایرانی خواهد رسید؛ تولیدکنندگان ترکیه مواد اولیه ما را دریافت نموده و با ایجاد این مزیت نسبی برای ترکیه است که آن ها بازارهای هدف ایران را صاحب شده اند.

عضو اتاق تهران در پایان با اشاره به انتساب مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس به عنوان سرپرست معاونت معدنی وزارت صمت، افزود: امیدوارم مدیرعامل محترم شرکت ملی مس، در جایگاه جدید به موفقیت دست یابند. آرزوی همه ما فعالان صنعت و معدن چیزی جز بهبود شرایط کشور و رونق تولید نیست. امید است که دکتر سعدمحمدی بر اساس قانون در همه تصمیم گیری های خود نمایندگان اتاق و مجموعه های زیرمجموعه اتاق را طرف مشورت قرار دهند. چرا که ما باید به سمت حداکثرسازی ارزش برای کل اقتصاد ایران و نه یک بخش خاص به تنهایی، حرکت نماییم.  

پایان/

۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۰
کد خبر: 8647

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 3 =