تحلیل بورسی از دو غول اصفهانی بازار سهام| فولاد بهتر است یا شپنا؟

با انتشار EPS شرکتها، تحلیلهای بنیادی از عمکلرد سهام بار دیگر در معرض توجه قرار گرفته است. دو سهم و فولاد و شپنا به عنوان دو شرکت بزرگ در استان اصفهان در بازار سرمایه نیز از این قاعده مستثنی نبوده اند.

به گزارش تحریریه، دو سهم و فولاد (ارزش بازار 250  هزار میلیارد تومان و P/E=10-eps=1180 ) و شپنا با (ارزش بازار 100 هزار میلیارد تومان eps=1000 و P/E=13) به عنوان دو غول اصفهانی در بازار سرمایه همواره مورد توجه بازار بوده اند. سهم فولاد این روزها درگیر بحث قیمت گذاری دستوری بوده است و پالایشگاه نفت اصفهان نیز با رشدچشم گیر قیمت نفت جهانی روزهای پر هیاهویی را تجربه مکیند.

در همین ابتدا باید این نکته را متذکر شد که فولاد مبارکه از بازار 30 میلیون تنی کشور سهم قابل توجهی را تصاحب کرده است و قسمت مهمی از محصولات تولیدی خود را صادر میکند. از سوی دیگر در بین 4 پالایشگاه شناخته شده کشور، یعنی پالایشگاههای بندر عباس، اصفهان، تهران و تبریز شبندر به عنوان یک غول صادراتی در حوزه فراورده های نفتی به خصوص بنزین بیشتر مورد توجه است.

بررسی کارشناسان از پیش بینی سود هر سهم شرکت پالایشگاه نفت اصفهان حاوی نکات جالبی است. بر این اساس شپنا سال بعد 500 میلیون دلار سود خواهد ساخت.  برخی تحلیل گران معتقدند، در واقع به ازای دلار 25 هزار تومانی P/E آینده نگر حدود 7 واحد و به ازای دلار 20 هزار تومانی، P/E حدودا 10 واحد است.

گفتنی است، نیمه بهمن ماه گزارش شرکت فولاد از eps پایان سال شرکت منتشر شد، بر این اساس برآورد سود هر سهم 164 تومانی ارائه شد که این رقم نسبت به رقم 118 تومان فعلی، رشد داشته است.

حالا مقایسه کنید با  سهم فولاد که P/E آن با هر مدلی زیر 5 واحد است و اگر دلار 25 هزارتومان در نظر گرفته شود، P/E آن 3.5 واحد است. در کل فولاد با افتتاح های 3 سال آینده، 3.5 میلیارد دلار سود خواهد داشت و الان ارزش بازار حدود 11 میلیارد دلاری دارد. یعنی تقریبا  P/E  دلاری آن 3.5 واحد است.

نکته جالب توجه اینکه هرچند بلحاط نسبت پی بر ای، سهام فولاد همچنان بر شپنا ارجحیت دارد اما باید به این نکته نیز توجه داشت که در سال آتی سودآوری شپنا جهش قابل توجهی خواهد داشت و این موضوع حتما باعث اقبال سهام داران خواهد شد.

به نظر میرسد بازار باید تا ابتدای اسفند ماه طبق اولتیماتوم سازمان بورس، منتظر گزارش پیش بینی سود آوری شپنا باشد، شاید با انتشار این گزارش، فضای بازار نسبت به سهام پالایشی بار دیگر تغییر کند.

پایان/

۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۲
کد خبر: 8687

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 12 =