خط و نشان تجاری عربستان برای دوبی/ هشدار برای کسب و کارهای ایرانی

عربستان برای تصاحب سهم بیشتر از تجارت خاورمیانه و کاهش سهم دوبی خیز بلندی برداشته است.

به گزارش تحریریه،  دولت عربستان به شرکتهای بین المللی بزرگ اخطار کرده که مرکز فعالیتهای خاورمیانه خود را تا سال 2024 به شهر ریاض منتقل کرده و در غیر این صورت، در انتظار جرایم بیزینسی باشند!

عربستان بدین منظور یک منطقه ویژه راه اندازی کرده و گفته که سود شرکتها تا 50 سال معافیت مالیاتی دارد ... بعلاوه الزام به استخدام پرسنل از ملیت عربستانی تا 10 سال وجود نداشته و شرکتهای این ناحیه از اجرای بخشهایی از قوانین عربستان بخصوص در بخش مجوز کار، مستثنی خواهند بود! شرکتهایی چون Pepsi و Bosch در حال بررسی برنامه ها و مشوقهای عربستان به منظور انتقال مرکز تجاری خاورمیانه خود هستند

این اقدام عربستان ... چراغ خطری برای دبی بعنوان هاب بیزینس خاورمیانه است! مقامات این ناحیه در حال بررسی تسهیل روادید و مجوزهای کاری به سرمایه گذاران خارجی هستند و با نگرانی اقدامات و برنامه های عربستان را تماشا میکنند.

چندی قبل نیز  بانک مرکزی ایران اعلام کرد در پی اعمال محدودیت‌های جدید بانک‌های دوبی برای بانک‌های ایرانی، بانک مرکزی ایران به دنبال جایگزین کردن بانک های دیگر منطقه برای تجارت و دادوستد بانک‌های ایرانی است.

بعد از اعمال تحریمهای امریکا و در پی تحولات و تنش‌های جدید روابط بین تهران و ابوظبی ، رسانه های بین المللی نوشتند، دولت می‌کوشد اهمیت شهر دوبی را به عنوان یک "هاب منطقه ای" در تجارت خارجی خود کم‌تر کرده و در عوض شهر دوحه و بنادر  عمان را جایگزین تجارت منطقه ای و جهانی خود کند.

جدای از همه این موارد  "عدنان موسی‌پور" رییس اتاق بازرگانی ایران قطر نیز در مصاحبه‌ای با "فایننشال تریبیون" تاکید کرده: قطر و عمان توانایی تسهیل تجارت خارجی ایران را دارند. او گفته است: با این حال ما نباید روابط تجاری خود خود را با امارات متحده عربی قطع کنیم... چون این کشور تنها مجرای تجارت خارجی ما در دوران تحریم‌ها بوده است."

جمع بندی این موارد نشان می دهد، جا به جایی کسب و کارهای مشهور از دوبی به عربستان و کاهش رونق در امارات و انتقال آن به کشور سعودی می تواند یک زنگ خطر برای تجار ایرانی نیز محسوب شود.

پایان/

۳۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۹
کد خبر: 8691

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 5 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • shahin IR ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۳۰
      0 0
      کاهش رونق در امارات و انتقال آن به کشور صعودی (سعودی)