بایدن با تهران توافق کند تا نیروهایش در عراق کشته نشوند

نشریه آمریکایی «پلیتیکو» به سران کاخ سفید به صورت سربسته پیشنهاد داد مشکلات خود را با تهران حل کنند تا هم یکی از مهمترین پرونده های سیاست خارجی آمریکا را حل نمایند و هم مانع حمله و تلفات بیشتر به نیروهایشان شوند.

به گزارش تحریریه، کارشناسان مسائل بین المللی تاکید دارند در عرصه سیاسی حرف و ادعای مقامات، هیچگاه محور تصمیم گیری یا قضاوت در مورد افراد و کشورها نباید باشد بلکه این عملکرد آنها است که می تواند اهداف آن ها را آشکار کند و باعث اعتماد و تردید در مورد رویکردهای یک کشور شود. 

باید به مردم ایران ثابت شده باشد همان هایی که گمان می بردند امضای «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا ضامن برجام است دریافته اند که حرف ها و لبخندها و وعده ها در عرصه سیاسی چیزی جز دروغ و دغلکاری برای جلب اعتماد طرف مقابل نیست؛ همانطور که واقعگرایان اعتقاد دارند تجربه های تاریخی و اقدامات عملی نشان دهنده نیت و جاه طلبی های سیاسی کشورها است.

از اینرو حتی در کشورهای غربی هم بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند شاید «جو بایدن» در عرصه های داخلی ایالات متحده دست به اقداماتی بزند تا بر نارضایتی ها سرپوش بگذارد و اندکی اعتبار از دست رفته جامعه آمریکایی را باز گرداند اما در عرصه سیاست خارجی حرف زدن ها هیچ گاه نمی تواند مبنای عمل و اعتماد دیگر کشورها باشد و دولت ها اقدامات عملی کاخ سفید را ملاک تصمیم گیری و عمل خود قرار می دهند.

تحلیلگران اعتقاد دارند موضوع هسته ای ایران مهمترین و نخستین آزمون عملی بایدن در عرصه سیاست خارج است. رئیس جمهوری کنونی آمریکا تا سوم نوامبر ۲۰۲۰ و قبل از انتخابات بر طبل محوریت دیپلماسی با بازگشت به توافق هسته ای ۲۰۱۵ می کوبید؛ اما  بایدن در روزهای بعد از آن، تقریبا به صورت کامل حرف های خود را تغییر داد و بر ادامه مسیر تحریم و فشار بر ایران تاکید کرد. وی حتی عقب نشینی تهران را پیش شرط  بازگشت کاخ سفید به برجام و گام نخست برای مذاکرات بیشتر بیان کرد.

ایانجاست که باید این اصطلاح زبان فارسی را یادآور شد که صد رحمت به ترامپ که حداقل ریاکار و دروغگو نبود. وی از همان ابتدا در سال ۲۰۱۶ بر مخالفت و دشمنی با توافق هسته ای تاکید کرد و در انتها نیز مسیری را که وعده داده بود اجرایی ساخت. اما دموکرات ها که تاریخ سیاسی آن ها با تزویر و دسیسه های پشت پرده گره خورده است، الان به سرکردگی بایدن در ابتدا رویکردی تعاملی را نشان دادند که بگویند رویکردی متفاوت از ترامپ دارند اما پس از ورود به کاخ سفید رنگ عوض کردند و به خط ترامپ بازگشتند. 

کلید رهایی بایدن از بحران خاورمیانه در تهران است

این نکات از دید رسانه ها و تحلیلگران غربی پنهان نیست. نشریه «پلیتیکو» در گزارشی با بیان اینکه بایدن باید برای حل چالش ها نخست مشکلات با ایران را حل کند نوشت موضوع ایران نخستین آزمون برای اعتبار برای بایدن است.

طبق این گزارش بایدن به عنوان رئیس جمهوری آمریکا در میانه یک امتحان مهم در سیاست خارجی قرار گرفته است. اگرچه وی سیاست های خود را در داخل آمریکا بدون علامتی پیش می برد اما خاورمیانه برای وی اهمیت و حساسیتی فوق العاده پیدا کرده است به ویژه آنکه پس از مدتی سکوت بار دیگر نیروهای آمریکایی در عراق مورد حمله قرار گرفته اند.

طبق تحلیل این نشریه، حمله موشکی به اربیل آغاز تحرکات شبه نظامیان عراقی به  ایالات متحده است. این شرایط باید هر چه سریعتر معکوس شود پیش از آنکه کشته های بیشتری از آمریکا بر جای بماند و موضوع اقدام تلافی جویانه مطرح و اعتبار ایالات متحده و شرکای آن در منطقه بیشتر از قبل تضعیف شود.

«مایکل نایتس» نویسنده این مقاله خود را کارشناسی معرفی کرده که از نزدیک با تحرکات و خط مشی عصایب اهل حق که حمله اخیر را انجام داده، آشنا است. وی با بیان اینکه حمله اربیل اقدامی از سوی ایران برای فشار بر بایدن نبوده است تصریح کرد اما این تحول به سرعت به آزمونی برای کاخ سفید بایدن تبدیل شد.

نایتس عنوان داشت: تردید دارم که ایران به تحریک شبه نظامیان برای حمله به اربیل مبادرت کرده باشد اما ایران می تواند این گروه را نسبت به تبعات چنین اقداماتی مطلع سازد. بنابراین تیم بایدن باید اولین گام را بردارد و مستقیم به تهران اطلاع دهد که مانع چنین اقداماتی از سوی گروه های عراقی شود.

این گزارش در ادعای شگفت آور آورده است «آمریکا به ایران اطلاع دهد اگر آمریکایی دیگری در عراق و دیگر کشورهای منطقه کشته یا زخمی شود واشنگتن تلاش های خود برای شروع دوباره مذاکرات هسته ای را متوقف می کند».

از نگاه این نشریه، بهتر است به صورت خصوصی به ایران اعلام شود شرط جدید آمریکا توقف اقدامات علیه نیروهای آمریکایی در خاورمیانه باید باشد. این اولین گام دیپلماتیک و مهم برای حفاظت از نیروهای آمریکایی و شرکای آن ها تفسیر شده است.

براساس تحلیل پولیتیکو، با این حملات شبه نظامیان عراقی نشان دادند همان نگاهی را که به ترامپ داشتند و اقدامات خود را انجام می دادند، اکنون به بایدن دارند. طبق توصیه این نشریه، آمریکا همچنین باید حملات پهپادی علیه رهبران عصایب اهل حق و دیگر فرماندهان آن را در دستور کار قرار دهد تا بازدارندگی ایجاد کند.

فرجام سخن اینکه رسانه های غربی درست می گویند که ایران و خاورمیانه مهمترین آزمون بایدن است. از نگاه تهران عمل به وعده های انتخاباتی و کنار گذاشتن رویکرد شکست خورده دولت قبلی آمریکا نشان خواهد داد که بایدن تا چه اندازه راستگو بوده و به دیپلماسی و احترام متقابل پایبند است.

این نشریه آمریکایی هم به سران کاخ سفید به صورت سربسته پیشنهاد می دهد به هر طریقی شده مشکلات خود را با تهران حل کنند تا از این وضعیت نجات پیدا کنند. در این حالت بایدن قادر می شود فشارهای ناشی از مهمترین پرونده سیاست خارجی خود را کم کند.

پایان/

۳۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۵
کد خبر: 8693

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 11 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • علی IR ۲۳:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۳۰
      1 2
      چرا آدرسو اشتباه میدیدآمریکایی ها عراق ترک کنند تا عراقی ها طعم آزادی و استقلال کشورشون را بچشند و امنیت بیشتر در کشورشون توسط خودشون برقرار بشه
    • IR ۰۳:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
      0 1
      انشالله به همین زودی مجلس عراق از مجلس ایران الگو میگیرد همانطور که مجلس به دولت حکم کرد که باید در قبال بی عهدی آمریکا در برجام ایران نیز تا پنجم اسفند بازرسی هسته ای ایران را پایان دهد و گر نه خود دولت محاکمه میشود مجلس عراق نیز باید اعلام کند یک فرصت دیگر به دولت عراق میدهد که برای اخراج آمریکایها اقدام کند و گرنه دولت را محاکمه میکند و گر نه اروپا ، آمریکا و اسرائیل بدتر از داعش با سلام و صلوات دست از سر کشورهای مسلمان بر نمیدارند
    • ملت IR ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
      0 0
      امریکا زبان زور حالیش میشه باید با اردنگی از منطقه خارج بشه این کابوی های وحشی زبان اسلحه وقدرت را می‌فهمند ولاغیر