از دولت که 8 سال آبی گرم نشد؛ مجلس هم که بر رانت 4200 مهر تایید زد؛ این وسط مردم چه کنند؟

دولت معیشت را به بازگشت آمریکا به برجام گره زده و مجلس هم بجای فشار به دولت، خواسته های دولت را در بودجه تصویب می کند.

لغو پر و صدای درخواست فعال سازی مکانیسم ماشه در دوران ترامپ که از سوی شورای امنیت قاطعانه رد شده بود، مصداق کامل «نذر روغن ریخته برای امام زاده» و مصداق بارز «وقاحت امریکایی» است. اما متاسفانه دولت و برخی از رجال سیاسی بانفوذ در کشور، هنوز چشم امیدشان به بازگشت آمریکا به برجام است.

فرصت ها یکی پس از دیگری در حال از بین رفتن است؛  به عنوان نمونه صادرات غیر نفتی کشور در حالی به مرز ۴۳ میلیارد دلار رسیده است که حجم واردات کشورهای منطقه به تنهایی بیش از ۱۱۰۰ میلیارد دلار می باشد. هرچند این کشورها ظرفیت قابل توجهی برای بدل شدن به بازار کالاهای ایرانی را دارند، ولی جای خالی یک دیپلماسی اقتصادی و تجاری فعال کاملا محسوس است.

و یا صنعت جهانی پتروشیمی با حجم تجارت بالغ بر ۷۰۰ میلیارد دلار و نرخ رشد ۵ درصد در سال، بزرگ‌ترین فرصتی است که اقتصاد ایران با داشتن اولین ذخایر گاز و ‌چهارمین ذخایر نفت جهان پیش رو دارد. رشد حداکثری سهم کشور از تجارت جهانی پتروشیمی در صدر اولویت های اقتصاد مقاومتی باید قرار داشته باشد.

از آن طرف مجلس به جای آنکه دولت را برای پیگیری این فرصت کم نظیر و طلایی تحت فشار قرار دهد با خواست دولت برای ادامه پرداخت رانت دلار 4200 همسو می شود که این واقعا ناامید کننده است. متاسفانه برخی گونه های فساد با استفاده از ظرفیت های قانونی شکل می گیرند که شاید بتوان آن را «فساد قانونی» نامید. دلار ۴۲۰۰ منشاء فساد است و با هیچ منطقی ولو حمایت از فقرا و جلوگیری از تورم، قابل توجیه نیست. 

یا تا کنون صدایی از کسی بلند نشده  و در مساله گزارش دیوان محاسبات کشور در خصوص میزان تحقق برنامه ششم توسعه که بسیار ناامید کننده است چیزی نمی گوید. بسیاری از بخش های برنامه محقق نشده و تنها ۳۵ درصد از الزامات و تکالیف برنامه اجرا شده است. این در حالی است که شعار انتخاباتی دولت برنامه محوری و احیاء نظام برنامه ریزی بوده است!

در این میان مردم نمی دانند در دلشان را به که بگویند؛ به نمایندگانی که رانت دلار4200 را تایید و تصویب کرده اند یا دولتی که تمام هم و غمش شده است بازگشت آمریکا به برجام...

پایان/

۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۷
کد خبر: 8701

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 14 =