اقدامات نمایشی آمریکا با هدف اجماع‌سازی علیه ایران است

«حسن حردان» تحلیلگر لبنانی معتقد است ایران خواهان اقدام عملی و پاسخ مثبت به خواسته‌های برحق خود ازسوی آمریکا و تروئیکای اروپایی است و نرمش صوری آمریکا درباره توافق هسته‌ای تنها مانوری است که هدف از آن آماده کردن فضای بین‌المللی برای اعمال فشار بر ایران است.

به گزارش تحریریه روزنامه «البناء» لبنان در گزارشی به قلم «حسن حردان» تحلیلگر لبنانی نوشت: در آستانه پایان رسیدن مهلت ایران که به موجب آن عمل به پروتکل الحاقی متوقف خواهد شد واشنگتن در ظاهر سه گام در مقابل ایران عقب‌نشینی کرد. واشنگتن احساس می‌کند که این گام‌ها برای خرسندسازی ایران کافی است و ایران به مذاکره با گروه ۱+۵ وارد خواهد شد. نخستین گام چشم پوشی از درخواست بی نتیجه ای است که «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری سابق آمریکا برای بازگردان تحریم‌های ضد ایرانی به سازمان ملل ارائه کرد. دومین گام این است که «ند پرایس» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام داشت واشنگن به درخواست کشورهای اروپایی برای نشست گروه ۱+۵ با ایران پاسخ مثبت خواهد داد. سومین رفع محدودیت رفت و آمد دیپلمات‌های ایرانی در نیویورک است.پاسخ مثبت واشنگتن به برای برگزاری نشست گروه ۱+۵  با ایران با هدف بررسی راه‌های بازگشت به روند دیپلماتیک به منزله مانوری است که دولت بایدن تلاش می‌کند با آن تهران را در دامی وارد سازد تا با ادامه تحریم ها، در این توافق تعدیلاتی صورت گیرد.

به اعتقاد وی، اگر چه در ظاهر این اقدامات پیام مثبتی از سوی دولت بایدن به ایران درباره توافق هسته‌ای است و او این باره انعطاف نشان داده است. اما در واقع این اقدامات ناقص است و مطالبات اساسی ایران را که همان برداشتتن همه تحریم‌ها است، بر آورده نخواهد کرد. ایران معتقد است که بازگشت به توافق هسته‌ای باید بدون شرط و همراه با برداشته شدن همه تحریم ها باشد. در این صورت ایران هم به همه تعهدات خود پایبند خواهد بود، درواقع بازگشت به توافق نیاز به مذاکره ندارد.

گزارش این روزنامه افزود: به نظر می‌رسد پاسخ مثبت واشنگتن به برای برگزاری نشست گروه ۱+۵  با ایران با هدف بررسی راه‌های بازگشت به روند دیپلماتیک به منزله مانوری است که دولت بایدن تلاش می‌کند با آن تهران را در دامی وارد سازد تا با ادامه تحریم ها، در این توافق تعدیلاتی صورت گیرد. این موضوع بر رهبری ایران پوشید نیست و ایشان اعلام کردند که موضوع ساده است و واشنگتن باید بدون هیچگونه شرط و شروطی به تعهدات خود در توافق هسته‌ای در عرصه عمل برگردد و تحریم‌ها را بردارد. ایران می‌خواهد که آثار رفع تحریم ها را در عرصه عمل ببیند. ایران خواهان شعار نیست بلکه خواهان اقدام است.

به نوشته این تحلیلگر لبنانی، ایران عاقل است و پس از تجربه تلخ شانه خالی کردن آمریکا و همپیمانان اروپایی آن از عمل به تعهدات خود در توافق هسته‌ای، دیگر فریب آنها نخواهد خورد. نرمش واشنگتن در عقب نشینی ظاهری از برخی اقدامات خود تنها مانور خبیثانه‌ای است که هدف از آن مهیا کردن فضای بین‌المللی برای اعمال فشار بر ایران است تا ایران در برابر گروه ۱+۵ عقب‌نشینی کند و در سایه تحریم‌ها به میز مذاکره برگردد. این در حالی است که موضوع ایده‌ال بازگشت واشنگتن به تعهدات خود در توافقی است که از آن عقب‌نشینی کرده است نه اینکه بخواهد بار دیگر درباره این توافق مذاکره صورت گیرد.

در بخشی از گزارش روزنامه البناء می‌خوانیم: ترامپ با هدف اینکه ایران را مجبور به مذاکره کند و در برجام تعدیلاتی انجام دهد از این توافق عقب‌نشینی و برای رسیدن به این هدف از سلاح تحریم‌ها استفاده کرد. اما ایران با قاطعیت با این درخواست مخالفت و صبر پیشه کرد و طی چهار سال گذشته موفق شد آثار ناگوار تحریم‌های آمریکا را خنثی کند. کشورهای غربی هم با خارج کردن شرکت‌های خود از ایران و متوقف کردن همکاری اقتصادی با ایران در این زمینه به تحریم‌های آمریکا پایبند بودند.

اکنون دولت بایدن هم می‌خواهد این شیوه ترامپ را با ابزار دیپلماسی دنبال کند. او دامی را پهن کرده است تا ایران را وادار سازد در برابر واشنگتن تسلیم شود. پاسخ ایران به مانور مفتضحانه آمریکا سریع و قاطع بود. ایران سازش نخواهد کرد. «امیر عبدالهیان» دستیار ویژه رئیس مجلس ایران تاکید کرد ایران هرگز معطل نشست‌ها، عکس گرفتن و وعده‌های توخالی کاخ سفید و تروئیکای اروپایی نخواهد ماند. بلکه تهران در صورت پایبند نبودن دیگر طرف‌ها به تعهدات خود در توافق هسته‌ای به زودی اجرای پروتکل الحاقی را متوقف خواهد کرد.

تحلیلگر لبنانی در بخش پایانی گزارش خود آورد: این نشان می‌دهد که توپ در زمین طرف‌هایی است که از اجرای تعهدات خود شانه خالی کرده‌اند زیرا ایران تاکید داشت در سخنان و وعده‌هایی که نادیده گرفته شود هیچ سودی نیست. بلکه ایران خواهان اقدام عملی از سوی طرف‌های توافق هسته‌ای است. عکس‌العمل ایران با طرف‌های دیگر متناسب اقدامات آنها خواهد بود. اگر بایدن می‌خواهد توافق حفظ شود و فرو نپاشد چاره‌ای جز دادن پاسخ مثبت به خواسته‌های برحق ایران ندارد.

پایان/

۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۲:۰۰
کد خبر: 8733

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 3 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • علی اصغر از تهران IR ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
      0 0
      اگر مسئله بین المللی شد ایران بازنده بازی است بایدن خطر ناکتر از ترامپ است رابطه اش را با اروپا خوب میکند وبا توافق با چین و شوروی پرونده ایران را به سازمان ملل میبرد فکر بایدن همین است آن موقع خطر ایران بین المللی است و احتمال حمله نظامی هم وجود دارد
    • IR ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۷
      0 0
      ما باید به این نکته برسیم که برای آمریکا چی مهم وچی مهمتر و چی خطرناک هست وشواهد نشان میدهد که توافق ۲۵ ساله ایران باچین ضربه ای محکم به تحریمهای امریکا خواهد زد وبرای همیشه بی اثر خواهند شد وبه نظر بنده آمریکا کاری خواهد کرد که بایک تیر دونشان بزند ۱_ به برجام برخواهد گشت تا هم ایران رو باترس تحریم درنزدیکی خود نگهدارد ۲_ چین رو از منابع سرشار ایران محروم بکند وهمه اینها برای نجات اقتصاد ودر درجه اول قراردادن خود آمریکاست