بزرگترین ضربه‌ای که بایدن به اقتصاد ایران می زند!

فضای بلاتکلیفی در اقتصاد یکی از چالشهای مهمی است که حضور دولت دموکرات باردیگر به کشور تحمیل خواهد کرد. فضای برزخ گونه که در عمل فقط به تثبیت رکود دامن خواهد زد.

به گزارش تحریریه، عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی ایران روز گذشته پس ازدیدار با سفیر کره جنوبی در تهران گفته بود دو طرف بر سر انتقال و چگونگی استفاده ایران از دارایی های بلوکه شده خود در بانک های کره ای به توافق رسیده اند.

این در حالی است که دولت کره جنوبی که به دلیل پیروی بی قید و شرط از تحریم های آمریکا علیه ایران به "رعیت آمریکا" مشهور شده است آزادسازی دارایی های بلوکه شده ایران را به اجازه آمریکا منوط کرده است.

یونهاپ نیوز به نقل از بیانیه وزارت خارجه کره جنوبی نوشت: سئول در مورد راه های استفاده ایران از دارایی های بلوکه شده خود با این کشور مذاکره کرده و ایران رضایت خود را نسبت به پیشنهادهای ما در این زمینه ابراز داشته است.

این روند نشان میدهد که اقتصاد ایران باردیگر به فضای خوف و رجا و برزخ گونه ناشی از بلاتکلیفی بازگشته است. در این فضا همه فعالان اقتصادی منتظر اخبار مشخص برای تعیین جهت گیری اتی خود هستند، یک خبر از سوی دستگاه اجرایی اعلام میشود و روز بعد خبر دیگری در نقص خبر اول مخابره میشود و همین روند باعث میشود که نتوان در عمل برای آینده، جهت گیری مشخصی اتخاذ کرد.

وحید شقاقی شهری، استاد اقتصاد دانشگاه خوارزمی معتقد است، بزرگترین ضربه‌ای که بایدن به اقتصاد ایران وارد خواهد کرد، پدیده انتظار است. اگر ترامپ انتخاب می شد تکلیف مشخص بود و دلار نهایتاً در ۴۰-۵۰ هزار تومان به تعادل می رسید چون بدهی خارجی اندک است اقتصاد به فروپاشی نمی رسید ولی تکلیف برای همه مردم و سرمایه گذاران مشخص بود. ولی الان ضربه ای که بایدن به اقتصاد ایران وارد خواهد کرد ۴ سال بلاتکلیفی خواهد بود.

امروز  همه برای تصمیم گیری‌ها منتظر مشخص شدن تکلیف بازار هستند؛ پدیده بلاتکلیفی در همه رسوخ پیدا می کند؛ در دوران اوباما هم با وجود اینکه تحریم ها را برداشته بودند ولی یوترن سرجای خود بود و هنوز بانک های دنیا با ما مشکل داشتند و الان هم این داستان ها ادامه دارد. بنابراین آقای بایدن ما را به ۴ سال انتظار می برد.

پایان/

۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۶
کد خبر: 8734

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 16 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 8
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • م IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۵
      8 4
      موافق
    • امیرمحمد IR ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۵
      0 0
      موافق این سخنان نیستم،اتفاقا الان مردم راحت تر تصمیم میگیرن چون میدونن اوضاع شاید بهتر اما بدتر نخواهد شد،اما در زمان ترامپ تمام شبها منتظر فردای بدتر بودیم
    • IR ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۵
      0 0
      ضربه هایی که گروه پایداری مجلس به ملت می زد از امریکا هم بدتر است. آنها دنبال از بین رفتن کامل برجام و ماندگاری تحریم ملت هستند
    • دبیر FR ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۵
      0 0
      کاملا واضح است که تحریمها تا جایی ادامه خواهد داشت که با تولزد فن اورانه تحریمهارابشکنیم یا برای رفتن به کربلای معلی از امریکاییها اجازه بگیریم. یا مثل کره براژ پراخت بدهی به طلبکارانمان.
    • ایرانیم IR ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۵
      0 0
      وقتی عدم اعتماد به نفس مسوولین را می بینم می گویم وای برما اگر راست می گویید وبرای مملکت کار می کنید چشم از غرب بردارید از بس آقازاده ها اون طرف تحصیلات الکی دارن ما بدبخت روزگاریم اعتماد به نفس یعنی کشوری ثروتمند که باهوش های اقتصادی در حال فرارند وبی مغز های اقتصادی برسر کار دایره ی نگینی که هی عقب وجلو می شوند شرم بر بی برنامگی دولت ها خسته شدیم ازاین بیسوادی دراین کشور ثروتمند ما نباید در ایران مستضعف داشته باشیم چون مغز هایی چون گنج وگنج هایی بی نظیر داریم به خودتون بیاد پارتی بازی را ول کنید متفکر را نماینده کنید ومدیر این اوج خوشبختی دین ومملکت می شود
    • IR ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۵
      0 0
      یه جوری اون دهن گندشو باز میکنه میگه دلار 40 50 تومن میشد انگار نمیفهمه چه بلایی سر مردم میومد الان فقط شما سرمایه دارا ضرر میکنید
    • IR ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۵
      1 0
      مذاکره با آمریکا، بهتر از مذاکره با اروپا و چین و روسیه ست.ول کنیم این مسخره بازی ها و فریاد مرگ زدنها رو . اسراییل و عربها هم متحد هم شدند و ایران هاچ مز شده
    • IR ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۵
      0 0
      ایران راهی ندارد مگر اینکه منافع آمریکا را در منطقه نابود بکند اگر چند کشتی و ناو آمریکا را در خلیج نابود می کردیم بالاخره کار به جایی کشیده می شد .. سیاست با جذبه ما نداریم .. سیاست و رفتار باید آتشین باشد حرف باید عین آتیش از دهان سیاستمدار در بیاد تا اینکه طرف حساب کار و بکنه .. متاسفانه سیاسیون ما مانند لانه موش زیر زمین راه خیلی دارند اما به محض اینکه برای آب و دانه سر از لانه شان در بیارند عقاب تو آسمون آن را دنبال میکنه .. دقیقا سیاست ما هم مانند موش زیر زمین با هزاران راه و عقاب بالاسر ..