دور زدن دنیا برای واردات نهاده های دامی!

یک عضو اتاق بازرگانی معتقد است بدلیل نبود کشتی های غول پیکر برای حمل با تناژ بالا در دریای خزر، برای واردات نهاده های دامی نیازمند برنامه ریزی هستیم.

به گزارش تحریریه، «احمد صادقیان»، عضو اتاق بازرگانی، در گفتگوی اختصاصی با «تحریریه»، پیرامون واردات نهاده های دامی از مبداء کشورهایی چون روسیه و قزاقستان، بیان داشت: سال هاست که بحث واردات نهاده های دامی از مبداء کشورهایی چون روسیه و قزاقستان، در میان صاحب نظران مطرح است. به هر حال کشور ما در شرایط فعلی، نیازمند واردات حجمی از نهاده های دامی مورد نیازش است. تاکنون مبداء اصلی واردات ایران در این زمینه، آمریکای جنوبی بوده است. درباره واردات نهاده ها از بنادر شمالی، معتقدم که هر چند ظرفیت این بنادر طی سال های گذشته، افزایش خوبی یافته است؛ اما بنادر شمالی ما در شرایط فعلی، آمادگی لازم برای نقش آفرینی تمام و کمال، به عنوان جایگزین بنادر جنوبی را ندارند. لذا در صورت تصمیم ایران، مبنی بر واردات همه نهاده های دامی مورد نیازش از مبداء کشورهایی چون روسیه و قزاقستان، بحث استفاده از شبکه راه آهن به میان می آید.

وی در پایان تاکید کرد: بدون شک جابه جایی با راه آهن، هزینه های خاص خود را داشته و به دلیل عدم همخوانی استاندارد ریل های مسیر، فرآیند تعویض واگن نیز باید انجام گردد. بنابراین معتقدم که در شرایط فعلی، واردات حجم بالای کالا به کشورمان از مبداء روسیه و قزاقستان، با بهره گیری از ظرفیت بنادر شمالی و خط آهن، میسر نبوده و مشکلاتی را به همراه خواهد داشت. از سوی دیگر خریدهای کلان، نیازمند کشتی های غول پیکری برای حمل بوده که در خلیج فارس قابل استفاده هستند و دریای خزر ظرفیت کشتیرانی در آن حجم و تناژ بالا را دارا نیست. بنابراین، حتی اگر تصمیمی برای واردات از شمال کشور وجود دارد؛ باید برای این امر برنامه ریزی نموده و ظرفیت های کشور را آماده نمود. به بیان ساده تر، به یکباره، بدون برنامه ریزی و با تصمیمات خلق الساعه، نمی توان حجم واردات کشور از جنوب را به بنادر شمالی منتقل نمود.

پایان/

۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۳
کد خبر: 8746

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 3 =