طراحی بایدن برای محدود کردن محور ایران، چین و روسیه

پس از تقویت روابط اقتصادی چین و روسیه با کشورهای اروپایی و افزایش فساد سیاسی و اخلاقی نخبگان آمریکایی، تلاش های بایدن برای همسوسازی همپیمانان سنتی آمریکا با هدف مقابله با روسیه، ایران و محور مقاومت بیشتر شده است.

به گزارش تحریریه، روزنامه الکترونیکی «رای الیوم» نوشت؛ با وجود اینکه «جوبایدن» تمایل خود را برای بازگشت به توافق هسته ای ایران و پایان دادن به جنگ یمن اعلام کرده است، اما در سیاست خارجی دولت جدید آمریکا این موضوع آشکار است که او به دنبال بازسازی پیوندها و همسوسازی جبهه فرا آتلانتیکی برای مقابله با روسیه، چین و محور مقاومت است که آمریکا آنها را دشمن سلطه خود می داند. اما این موضوع که بایدن بتواند آنچه را که «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری سابق آمریکا نابود ساخته احیا کند با تردیدهایی همراه است. تقویت روابط تجاری کشورهای اروپایی با چین و روسیه سبب شده است که او در این زمینه ناکام ماند.

به نوشته روزنامه رای الیوم، الگوی دموکراسی آمریکا به ویژه پس از شکاف های داخلی و تنش های افقی و عمودی در جامعه آمریکا و همچنین فساد اخلاقی و سیاسی نخبگان سیاسی آمریکا از سوی بسیاری از کشورها از جمله کشورهای اروپایی با تمسخر روبرو شده است. دیگر دموکراسی آمریکایی که ازسوی رسانه های این کشور به عنوان یک الگو تبلیغ می شد و برای صدور آن برای دیگر مردمان جهان از طریق جهانی سازی فرهنگی و اقتصادی تلاش می شد، جذابیت ندارد و حتی نخبگان آمریکایی هم به پوچ بودن این موضوع پی برده اند.

این روزنامه افزود: دیگر آن تنش ایدئولوژیکی که آمریکا از آن به عنوان بهانه برای دفاع از جهان آزادیخواه با هدف تقویت ائتلاف اروپایی علیه تهدیدات کمونیسم استفاده می کرد، موجود نیست. کشورهای این ارودگاه به نظام اقتصادی لیبرال ملحق شده اند. از این رو، تلاش های بایدن برای همسو سازی همپیمانان سنتی آمریکا و ترمیم شکاف هایی که در دوره ترامپ ایجاد شده راه به جایی نخواهد برد و این ائتلاف دوباره از سرگرفته نخواهد شد. او نخواهد توانست از این ائتلاف در تنش راهبردی آمریکا علیه چین و روسیه استفاده کند.

در بخشی از گزارش روزنامه رای الیوم می خوانیم: منافع اقتصادی و تجاری مشترک کشورهای اروپایی با چین و روسیه از طریق طرح همکاری روسیه و اروپا در زمینه انرژی  و یا طریق سرمایه گذاری های هنفگت ۱۵۰ میلیارد یورویی چین و همچنین از طریق مبادلات تجاری چین با این کشورها که به رقم ۵۸۶ میلیارد یورو رسیده سبب شده اند که احتمال بازگشت به ائتلاف سازی های گذشته و جبهه فراآتلانتیکی ناممکن باشد. به ویژه این که قطب اقتصادی کشورهای شرق آسیا و گروه «بریکس» برای سرمایه گذاری جذابتر هستند و رشد اقتصادی و تجاری و فناوری آن چشم انداز خوبی دارد.

در بخش پایانی گزارش روزنامه رای الیوم آمده است: تلاش های بایدن برای بازگرداندن آمریکا به نقطه آغازین زمان جنگ سرد که آمریکا در آن ائتلاف غربی را بدون هیچ گونه رقیبی برای مقابله با چین یا روسیه رهبری می کرد راه به جایی نخواهد برد و این نشان دهنده اعتراف ضمنی به چند قطبی شدن جهان و به سر آمدن دوران یکه تازی های آمریکا است که پس از فروپاشی شوروی سابق شکل گرفته بود.

پایان/

۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۳
کد خبر: 8780

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 11 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۲
      0 0
      مثل اصفهانی میگه : گِز( یک متر زمین) نزدیک است ولی گَز( منطقه گَز وبُرخوار) دوراست یعنی ایران باید یک شبکه عنکبوتی تشکیل بدهد که خودش بدنه وهمسایگان پاهای عنکبوت باشند بنابراین ایران عین سیاست اتحاد اروپا باید یک اتحادآسیایی تشکیل بدهد وبا کشورهای مجاورپیوند ابدی برقرارکند شاید با یک هدیه به ظاهر ناچیز بتوان حتی با همسایگان متخاصم رابطه صمیمانه داشت تا بتوان درآسیا یک بلوک قدرت برعلیه اروپا وآمریکا ایجاد نمود وآسیا برای رهایی ازطلسم قدرت استکبار باید با ارتباطات قوی بین آسیایی سیاست تجزیه طلبی آمریکا را خنثی سازد یعنی ما می توانیم با ارتباطات قوی وجلب اعتماد همسایگان ایران را وسیع ترازجغرافیای خود ببینیم وجغرافیای سیاسی خود رابزرگترنمائیم که دراین صورت کشورهای مستقل وهمسایه ایران هرکدام به یک استان سیاسی ایران تبدیل خواهند شد البته عملیاتی کردن این کارخیلی سخت است ولی با برنامه ریزی طولانی هرناممکنی ممکن می شود وبا این سیاست توطئه تجزیه طلبی کشورها که زمینه ساز زورگویی آمریکا به آنان می شود بطور نسبی خنثی می شود و این نگاه کلان به جغرافیای سیاسی باعث رشد وغلبه آسیا بر جهان است